En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Educació
Cohesió social
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Mostra de cinema i convivència
El cinema com a eina d’educació transformadora
Aquest projecte neix el 2016 amb l’objectiu de fer un acompanyament educatiu i audiovisual a l’alumnat dels instituts del municipi per a la creació de vídeos que tractin temàtiques vinculades als drets humans. Es busca així formar l’alumnat en l’àmbit audiovisual i sensibilitzar sobre temàtiques d’educació per a la solidaritat, partint de la reflexió crítica al voltant d’experiències i realitats properes.

A través dels mitjans audiovisuals, s’aconsegueix formar el jovent en aquest àmbit des d’una perspectiva crítica i compromesa amb la transformació social i la justícia global. El resultat és un conjunt de joves que han passat per un procés de sensibilització sobre la temàtica treballada, formació en matèria audiovisual i, finalment, l’elaboració d’una peça audiovisual amb la qual es visibilitza la problemàtica social treballada.

Àmbit:
Educació
Subàmbit:
Cohesió social
Data d'inici:
01/09/2016
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Boi de Llobregat
Nombre d'habitants:
83070
Nombre de visites:
160
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Alba Simarro Dalmases
Càrrec:
Unitat de Cooperació, Solidaritat i Pau
Ens:
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
asimarro@santboi.cat
Telèfon / Fax:
93 635 12 00 Ext. 3225
Adreça:
Carrer Joan Bardina, 29, 08830 Sant Boi de Llobregat
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El projecte forma part del Pla Municipal per l’Educació per la Solidaritat (EPS) de l’Ajuntament i de l’estratègia que té per impulsar l’Educació per la Justícia Global (EpJG) a la ciutat.
L’objectiu d’aquesta estratègia és fomentar una consciència i una mirada crítica de tota la ciutadania, i una implicació envers les causes que generen les desigualtats. l’EPS posa el focus en el context de les relacions desiguals de poder, les creixents desigualtats socials i les discriminacions cap a col·lectius marginalitzats i minoritzats, a escala local i global.

Amb aquest projecte, es té la voluntat de formentar una ciutadania crítica, adreçant-se principalment al jovent dels centres escolars i espais socioeducatius, ja que hi ha molts valors relacionats amb la EPS i la EpJG que es volen treballar amb aquest col·lectiu . A més, es dona lloc un salt des de la sensibilització cap a la mobilització de l’alumnat i a fer valdre la veu del jovent a la construcció de les polítiques públiques. Entenent que el jovent és un agent de canvi.

Finalment, és destacable l’ús de l’audiovisual en un context en què els mitjans de comunicació estan controlats per lobbys financers i grans empreses amb interessos específics. Es planteja com a repte utilitzar aquesta eina i es vol promoure l’ús dels audiovisuals per mostrar discursos alternatius, incorporar la diversitat de veus, promoure la sensibilització de la població amb relació als drets humans, les desigualtats i injustícies tant a nivell local com global, i contribuir a l’emancipació de les persones i dels col·lectius socials.
Objectius de la pràctica
General:
- Formar l’alumnat en l'àmbit audiovisual, partint de la reflexió i la mirada crítica envers els mitjans audiovisuals.
- Sensibilitzar l’alumnat sobre temàtiques d’Educació Per la Solidaritat i els Drets Humans, partint de les experiències i realitats properes, i vinculant-les amb una mirada global (establint el vincle local-global)
- Implicar activament l’alumnat en un procés creatiu col·lectiu que fomenti l’expressió, el treball en equip i la reflexió crítica.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Joves de l’ESO i centres socioeducatius del municipi.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El projecte està vinculat amb el Pla Director de Cooperació al Desenvolupament 2023 – 2030 i amb el Pla municipal d'Educació i Formació per a la Solidaritat de Sant Boi. I a partir del 2016, comença a participar en el Pla d’EPS municipal.
Per tal de millorar les metodologies creatives pels tallers que es fan amb l’alumnat dels centres educatius, des de l’any 2017 col·laboren amb una empresa de cultura científica i processos participatius, La Mandarina de Newton.
Fins l’actualitat, el projecte ha comptat amb la col·laboració de diverses entitats com: la Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat, el Parc Sanitari Sant Joan de Déu, els Cossos policials de la ciutat i Sindicat de Greuges, el Servei d’Igualtat i la Unitat d’Educació Comunitària i Civisme de l’Ajuntament de Sant Boi, l’activista Désirée Bela.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
La planificació del projecte consta de sis fases:

La fase preliminar consisteix en la coordinació inicial i la posada en contacte amb els centres educatius, formació de l’equip docent i calendarització de les sessions.

A continuació, es dona lloc la primera fase en el període de setembre al desembre, en la que es dona a terme la sensibilització i la sessió d’intercentres amb l’alumnat anomenada “La matinal de sensibilització”. Consisteix en diversos tallers pràctics i de reflexió on s'emmarca la temàtica de cada edició.

La segona fase es dona lloc al mes de gener, en el que es fa la diagnosi, la planificació i execució. De tal forma que, es fan sessions formatives per als joves i es dona espai per a la cerca d’informació, a través de l’accés a testimonis i altres fonts. També es fan tallers de producció audiovisuals per adquirir competències audiovisuals i finalment la creació dels curtmetratges.

En els mesos de febrer i març, té lloc el tercer període del projecte, en el que es fa la reflexió i presentació final de #LaMostra en un documental conjunt configurat amb tots els curtmetratges i s’organitza de la següent manera: al matí es projecten per als centres educatius i a la tarda per als centres d’educació no formal, familiars i ciutadania.

Una vegada finalitzades totes les activitats amb el jovent i els centres educatius, es fa l’avaluació del projecte, al mes d’abril. Es fa, tenint en compte indicadors com la participació de l’alumnat i el retorn del professorat i la implicació ciutadana a partir de la resposta del públic en la sessió oberta a familiars i ciutadania. I al juny i el juliol es recullen propostes de millora el curs vinent.

Finalment, s’ha dut a terme la sistematització del projecte, en el que es fa un recull de tot el procés de la Mostra i els seus antecedents, des d’una mirada analítica i valorativa de la trajectòria del projecte , identificant les potencialitats i els reptes de cara a futures edicions.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Entitats
Entitats i associacions
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Participació en les sessions de sensibilització, facilitació d’entrevistes a testimonis, participació en l’acte final.
Instituts i centres socioeducatius
Ciutadans
Més d'una fase
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Agents principals del projecte. Encarregats de l’elaboració del producte audiovisual final.
Kineina audiovisuals
Entitats i associacions
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
Organitzador, impulsor, dinamització i gestió de la programació. Fa un taller de creació audiovisual, per introduir l’alumnat en els diversos aspectes vinculats al llenguatge audiovisual
Unitat de Cooperació de l’Ajuntament de Sant Boi
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
Des de l’any 2016, és l'organitzador i impulsor de la pràctica. S'encarrega de la fase preliminar en la que s'escull la temàtica que es treballarà amb l'alumnat i del taller inicial de sensibilització i introducció a la temàtica escollida, a la primera fase, amb l'alumnat.
Unitat d’Educació Comunitària i Civisme de l’Ajuntament de Sant Boi
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
És organitzador, impulsor i dinamitzador del projecte, en un inici.
Xarxa d’Educadors i Educadores per la Convivència
Ciutadans
Més d'una fase
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Professors/es que coordinaven matèries optatives de convivència i mediació als centres, es reunien un cop al mes i actuaven com a nexe entre els actors impulsors de la Mostra i l’escola. Al 2019 es va dissoldre.
Recursos econòmics
Total euros per període
6.200
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Els recursos econòmics es destinen a través de la Unitat de Cooperació, Solidaritat i Pau de l'Ajuntament de Sant Boi, i es distribueix de la següent manera:

Recursos destinats a Kineina Audiovisuals: 5.910 €

Recursos destinats al suport tècnic: 453,75 €
Recursos humans
2 tècnics de l’Unitat d’Educació Comunitària i Civisme de l’Ajuntament de Sant Boi.

La productora Kineina Audiovisuals.

2 tècniques de l’Unitat de Cooperació, Solidaritat i Pau de l’Ajuntament.

20 centres escolars

6 Entitats col·laboradores

Xarxa d’Educadors i Alumnes per la Convivència.

Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Els inicis del projecte, es remunten al període 2013 i 2015 on es va portar a terme un projecte similar anomenat “Clips per la Convivència”. A l’any 2016, es va consolidar el projecte actual anomenat “La Mostra”, amb el que fins l’actualitat s’han dut a terme 9 edicions, que han consistit en diversos curtmetratges i documentals sobre qüestions socials rellevants a la societat i en el moment de creació dels productes audiovisuals.

En tots aquests anys, s’han dut a terme 66 peces audiovisuals juntament amb els projectes antecedents a La Mostra. L’any 2019, es van fer 20 curtmetratges, la xifra més alta fins l’actualitat.

Cada any el projecte ha anat canviat de temàtica. A continuació s’exposen els projectes i les temàtiques treballades:
- 2013 “6 minuts per la Convivència”: Problemes socials que atempten contra la convivència.
- 2014 “Stop estigma (en salut mental)”: Estigma de les persones que pateixen malalties de salut mental.
- 2015 “Stop Homofòbia”: Drets de les persones LGTBIQ+ i lluita contra les actituds homofòbiques i transfòbiques presents als centres educatius.
- 2016 “Sant Boi: Ciutat refugi”: La crisis de les persones refugiades.
- 2017 “Els drets humans en primera persona”: Diferents qüestions de drets humans com el bullying i les migracions.
- 2018 “Generació 4: Drets, seguretat i llibertat”: El terrorisme, l’estat d’alerta i la supressió de drets que suposa, en nom de la seguretat.
- 2019 “Constructores de la Pau”: Les discriminacions per raó de gènere i es va fer des d’una perspectiva constructiva.
- 2020 “Consum local, impacte global”
- 2021 “Covid-19: De nord a sud i més enllà”: La pandèmia i les desigualtats socials.
- 2022 “Emergència climàtica: una nova crisi humana”: Anàlisi científic i reflexió sobre les conseqüències humanes, socials, polítiques i econòmiques d’aquest fenomen.
- 2023 “ Violències”: La invasió d’Ucraïna per part de Rússia.
- 2024 “Desigualtats globals”: el racisme des d’una perspectiva transversal i global.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Resum executiu
Informe
Indefinida
Sí disponible
Resum Informe de Sistematització de #LaMostra.pdf
Difusió de la pràctica
La difusió del projecte es dona a través de les xarxes socials, però sobretot pel boca-orella entre docents i grups classe que hi ha participat en edicions anteriors.
Impacte
Des del seu inici, la Mostra s’ha dut a terme de forma ininterrompuda, fins i tot els anys de la COVID-19. El nombre màxim de joves participants ha sigut entre 100 i 200 d’entre 6 i 13 centres. Amb l’arribada de la pandèmia, la participació patit una davallada, sobretot els anys de la crisi sanitària. De tal forma que, la participació mitjana des de l’any 2021, es de 6 i 8 centres. I el nombre total de centres que han participat repetidament ha sigut 20.

Respecte al nombre de joves participant, fins l’actualitat han sigut un total de 1.113 i cada any la xifra ha variat entre 60 i 190 alumnes.

El fet que, la participació fos més elevada els primers anys del projecte, va ser degut a la creació de la Xarxa d’Educadors i Alumnes per la Convivència. Ja que, era el nexe entre l’equip impulsor del projecte i l’equip docent dels centres.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Kineina Audiovisuals
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials

A través de l'avaluació del projecte, s'ha observat que la Mostra és un projecte que compleix amb les expectatives que es plantegen a l’inici del projecte. Cada any, fins i tot els anys en els quals es va patir les conseqüències de la crisi sanitària, el projecte s’ha realitzat amb èxit, degut a la implicació dels centres i tots els agents implicats i l’interès que desperta en el jovent.
Acostuma a ser ben rebut per la comunitat educativa i la seva metodologia es mostra efectiva reforçant els valors com la consciència col·lectiva i l’empoderament entre el jovent fent-lo protagonista durant tot el procés. La qual cosa, són qüestions que caracteritzen aquest projecte.

La forma en la que es porta a terme aquesta avaluació, és la següent: es fa una valoració del professorat a través d’un qüestionari. Es tenen en compte indicadors com la participació de l’alumnat, el retorn del professorat i la implicació de la ciutadania a través de la rebuda de les peces audiovisuals que es visualitzen en la sessió oberta a familiars i a la ciutadania i es recullen propostes de millora pel curs vinent.

També s’ha dut a terme la sistematització del projecte, amb el principal objectiu de visibilitzar i fer valdre l’abast i la incidència del projecte al municipi de Sant Boi de Llobregat. Alhora, també de busca identificar les fortaleses i èxits del projecte, així com els reptes i aspectes a millorar, per tal d’extreure’n recomanacions que contribueixin a definir escenaris i estratègies de cara a consolidar un model de futur.

L'enfocament metodològic per a realitzar aquesta sistematització s’ha basat en la tradició situada a Amèrica Llatina de la Sistematització d'Experiències, que consta de cinc etapes:
- Etapa 1: Definició del punt de partida (consensuar quina serà l’experiència viscuda a sistematitzar)
- Etapa 2: Concretar unes preguntes inicials sobre les quals giraran les reflexions del procés.
- Etapa 3: Escoltar les veus de les persones protagonistes.
- Etapa 4: Interpretació crítica de l’experiència viscuda.
La recollida d’informació s’ha fet entre el maig i el novembre, a través de diferents agents del projecte que han sigut:
- Persones responsables i tècniques Ajuntament de Sant Boi i Kineina Audiovisuals.
- Acte final de la Mostra de Cinema i Convivència 2024
- Persones tècniques de la Unitat de Cooperació, Solidaritat i Pau, Unitat d’Educació
- Formador i coordinador de la Mostra de Cinema, de Kineina Audiovisuals
- Docents participants
- Persones responsables i tècniques Ajuntament de Sant Boi i Kineina Audiovisuals

Finalment, en el període de l’abril a l’octubre, s’ha fet una revisió documental a través de fonts documentals diverses.

I els instruments de recollida d’informació que s’han utilitzat han sigut:
- Grup de discussió
- Observació
- Entrevista
- Qüestionari online
- Revisió documental



Punts forts de la pràctica
És un projecte molt flexible i adaptable a diversos contextos educatius.
Participació d’escoles, instituts i centres d’educació en el lleure o socioeducatius.

La diversitat d’actors vinculats a l’àmbit de l’educació formal i no formal.

La creació d’un espai d’inclusió que aglutina diversos perfils de joves del municipi, que permet establir vincles entre els joves i valorar els espais socioeducatius que sovint queden invisibilitats.

Permet fomentar habilitats entre la població jove, com la reflexió crítica, el treball en equip i tenir veu pròpia. També es dona lloc a l’empoderament de l’alumnat més enllà de les seves habilitats estrictament acadèmiques.

Posa sobre la taula temàtiques que l’alumnat no havia treballat fins al moment.

Reforç de sentiment de pertinença i de comunitat través de la creació d’una peça audiovisual de forma col·lectiva, i es tracten temes amb els quals el jovent es pot sentir interpel·lat, la qual cosa, genera espais de discussió i reforça la sensibilització per la causa i en conseqüència la participació activa.

Creació d’una xarxa de col·laboració entre entitats, l’Ajuntament de Sant Boi, la comunitat educativa, el jovent i la ciutadania.
Punts dèbils de la pràctica
El projecte és sensible als canvis de docents, directors dels centres escolars i, per tant referents de l’escola vinculats al projecte.

Poden sorgir algunes dificultats per aterrar segons quines temàtiques a l’hora de treballar amb l’alumnat i que el facin seu.

La capacitat d’aprofundir en el projecte pot ser limitada segons la disponibilitat dels centres educatius
Propostes de millora de la pràctica
Es plantegen diverses propostes de canvi:

La primera consisteix en augmentar la cooperació amb els centres educatius. Per tal de millorar la seva implicació, fent un calendari fix i presenta-ho amb antelació als centres, concretament a finals de juny, ja que és el moment en el qual els centres programen les activitats del curs següent.
També seria convenient crear espais de trobada i formació per a docents, en coordinació amb l’àrea d’educació. I incloure el projecte al Catàleg d’Activitats Educatives de Sant Boi que l’Ajuntament fa arribar als centres educatius.

Una altra proposta consisteix en abordar els continguts amb més profunditat. Per fer-ho es planteja definir dues o tres temàtiques amb les quals treballar periòdicament, per tal d’evitar començar cada any des de zero. D’aquesta manera, s’afavorirà la implicació de les entitats, es pot utilitzar el material que ha fet el jovent en edicions anteriors i s’optimitza el temps en la preparació i formació en la temàtica.
També es considera necessari, enfortir la producció audiovisual del projecte, millorar la capacitació dels centres educatius a través de formació.

La tercera consisteix en enviar als centres educatius material important pel personal docent per formar-se en la temàtica que es tractarà al projecte. Aquest material prové de la mà de les persones expertes en la temàtica i col·laboradores del projecte.

També cal reforçar la part de servei en l’ApS (Aprenentatge i Servei), la transversalitat del projecte i d’aquesta manera, es podria ampliar el pressupost.

Finalment, una altra qüestió rellevant és la de multiplicar l’impacte del projecte. Cal millorar la presència de la Mostra a les xarxes socials, obrir el seu reconeixement fora del municipi i vincular el projecte al currículum educatiu, fent que les peces audiovisuals que sorgeixen del projecte, s’utilitzin a les aules com a material didàctic.

Actualment, s’han fet alguns canvis, amb relació al punt dèbil de capacitat d’aprofundir més. En coordinació amb l’equip de centre de recursos pedagògics, s’ha enviat material a l’equip docent per formar-se en la temàtica d’aquest curs, de la mà de la persona experta de referència. I s’ha convidat a aquesta persona a la sessió final del projecte.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta pràctica és una bona manera de tractar les problemàtiques socials que impacten a la societat. A més, a través de la metodologia ApS i l'audiovisual com a eina principal del projecte, es treballa l'empoderament del jovent i es reforça el seu paper a la societat com agents de canvi. Respecte als recursos i l'organització del projecte, són qüestions que es poden adaptar segons cada municipi, ja que la finalitat del projecte, és la creació d'una peça audiovisual a través del jovent i fer que durant tot el procés de creació, se sensibilitzin sobre la temàtica escollida i aprenguin sobre matèria audiovisual.
Educació
121 pràctiques
El lloc dels ajuntaments en l'àmbit de l'educació s'orienta fonamentalment a garantir oportunitats educatives més enllà dels ensenyaments obligatoris i a consolidar la igualtat d'oportunitats dels sectors més vulnerables. Aquestes estratègies es veuen reflectides en pràctiques que s'ocupen de l'equitat i la innovació educativa, reforçant les competències claus, l'acompanyament a les famílies, la vinculació amb el territori i la promoció dels valors intergeneracionals.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.