Tipus
Interna
Ens
Kineina Audiovisuals
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
A través de l'avaluació del projecte, s'ha observat que la Mostra és un projecte que compleix amb les expectatives que es plantegen a l’inici del projecte. Cada any, fins i tot els anys en els quals es va patir les conseqüències de la crisi sanitària, el projecte s’ha realitzat amb èxit, degut a la implicació dels centres i tots els agents implicats i l’interès que desperta en el jovent.
Acostuma a ser ben rebut per la comunitat educativa i la seva metodologia es mostra efectiva reforçant els valors com la consciència col·lectiva i l’empoderament entre el jovent fent-lo protagonista durant tot el procés. La qual cosa, són qüestions que caracteritzen aquest projecte.
La forma en la que es porta a terme aquesta avaluació, és la següent: es fa una valoració del professorat a través d’un qüestionari. Es tenen en compte indicadors com la participació de l’alumnat, el retorn del professorat i la implicació de la ciutadania a través de la rebuda de les peces audiovisuals que es visualitzen en la sessió oberta a familiars i a la ciutadania i es recullen propostes de millora pel curs vinent.
També s’ha dut a terme la sistematització del projecte, amb el principal objectiu de visibilitzar i fer valdre l’abast i la incidència del projecte al municipi de Sant Boi de Llobregat. Alhora, també de busca identificar les fortaleses i èxits del projecte, així com els reptes i aspectes a millorar, per tal d’extreure’n recomanacions que contribueixin a definir escenaris i estratègies de cara a consolidar un model de futur.
L'enfocament metodològic per a realitzar aquesta sistematització s’ha basat en la tradició situada a Amèrica Llatina de la Sistematització d'Experiències, que consta de cinc etapes:
- Etapa 1: Definició del punt de partida (consensuar quina serà l’experiència viscuda a sistematitzar)
- Etapa 2: Concretar unes preguntes inicials sobre les quals giraran les reflexions del procés.
- Etapa 3: Escoltar les veus de les persones protagonistes.
- Etapa 4: Interpretació crítica de l’experiència viscuda.
La recollida d’informació s’ha fet entre el maig i el novembre, a través de diferents agents del projecte que han sigut:
- Persones responsables i tècniques Ajuntament de Sant Boi i Kineina Audiovisuals.
- Acte final de la Mostra de Cinema i Convivència 2024
- Persones tècniques de la Unitat de Cooperació, Solidaritat i Pau, Unitat d’Educació
- Formador i coordinador de la Mostra de Cinema, de Kineina Audiovisuals
- Docents participants
- Persones responsables i tècniques Ajuntament de Sant Boi i Kineina Audiovisuals
Finalment, en el període de l’abril a l’octubre, s’ha fet una revisió documental a través de fonts documentals diverses.
I els instruments de recollida d’informació que s’han utilitzat han sigut:
- Grup de discussió
- Observació
- Entrevista
- Qüestionari online
- Revisió documental
Punts forts de la pràctica
És un projecte molt flexible i adaptable a diversos contextos educatius.
Participació d’escoles, instituts i centres d’educació en el lleure o socioeducatius.
La diversitat d’actors vinculats a l’àmbit de l’educació formal i no formal.
La creació d’un espai d’inclusió que aglutina diversos perfils de joves del municipi, que permet establir vincles entre els joves i valorar els espais socioeducatius que sovint queden invisibilitats.
Permet fomentar habilitats entre la població jove, com la reflexió crítica, el treball en equip i tenir veu pròpia. També es dona lloc a l’empoderament de l’alumnat més enllà de les seves habilitats estrictament acadèmiques.
Posa sobre la taula temàtiques que l’alumnat no havia treballat fins al moment.
Reforç de sentiment de pertinença i de comunitat través de la creació d’una peça audiovisual de forma col·lectiva, i es tracten temes amb els quals el jovent es pot sentir interpel·lat, la qual cosa, genera espais de discussió i reforça la sensibilització per la causa i en conseqüència la participació activa.
Creació d’una xarxa de col·laboració entre entitats, l’Ajuntament de Sant Boi, la comunitat educativa, el jovent i la ciutadania.
Punts dèbils de la pràctica
El projecte és sensible als canvis de docents, directors dels centres escolars i, per tant referents de l’escola vinculats al projecte.
Poden sorgir algunes dificultats per aterrar segons quines temàtiques a l’hora de treballar amb l’alumnat i que el facin seu.
La capacitat d’aprofundir en el projecte pot ser limitada segons la disponibilitat dels centres educatius
Propostes de millora de la pràctica
Es plantegen diverses propostes de canvi:
La primera consisteix en augmentar la cooperació amb els centres educatius. Per tal de millorar la seva implicació, fent un calendari fix i presenta-ho amb antelació als centres, concretament a finals de juny, ja que és el moment en el qual els centres programen les activitats del curs següent.
També seria convenient crear espais de trobada i formació per a docents, en coordinació amb l’àrea d’educació. I incloure el projecte al Catàleg d’Activitats Educatives de Sant Boi que l’Ajuntament fa arribar als centres educatius.
Una altra proposta consisteix en abordar els continguts amb més profunditat. Per fer-ho es planteja definir dues o tres temàtiques amb les quals treballar periòdicament, per tal d’evitar començar cada any des de zero. D’aquesta manera, s’afavorirà la implicació de les entitats, es pot utilitzar el material que ha fet el jovent en edicions anteriors i s’optimitza el temps en la preparació i formació en la temàtica.
També es considera necessari, enfortir la producció audiovisual del projecte, millorar la capacitació dels centres educatius a través de formació.
La tercera consisteix en enviar als centres educatius material important pel personal docent per formar-se en la temàtica que es tractarà al projecte. Aquest material prové de la mà de les persones expertes en la temàtica i col·laboradores del projecte.
També cal reforçar la part de servei en l’ApS (Aprenentatge i Servei), la transversalitat del projecte i d’aquesta manera, es podria ampliar el pressupost.
Finalment, una altra qüestió rellevant és la de multiplicar l’impacte del projecte. Cal millorar la presència de la Mostra a les xarxes socials, obrir el seu reconeixement fora del municipi i vincular el projecte al currículum educatiu, fent que les peces audiovisuals que sorgeixen del projecte, s’utilitzin a les aules com a material didàctic.
Actualment, s’han fet alguns canvis, amb relació al punt dèbil de capacitat d’aprofundir més. En coordinació amb l’equip de centre de recursos pedagògics, s’ha enviat material a l’equip docent per formar-se en la temàtica d’aquest curs, de la mà de la persona experta de referència. I s’ha convidat a aquesta persona a la sessió final del projecte.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta pràctica és una bona manera de tractar les problemàtiques socials que impacten a la societat. A més, a través de la metodologia ApS i l'audiovisual com a eina principal del projecte, es treballa l'empoderament del jovent i es reforça el seu paper a la societat com agents de canvi. Respecte als recursos i l'organització del projecte, són qüestions que es poden adaptar segons cada municipi, ja que la finalitat del projecte, és la creació d'una peça audiovisual a través del jovent i fer que durant tot el procés de creació, se sensibilitzin sobre la temàtica escollida i aprenguin sobre matèria audiovisual.