RodEscola i RodAmable Deixem enrere l'assetjament escolar
"Rodescola" engloba totes aquelles accions educatives i formatives creades i adaptades per l'equip d'educadors policials de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat com a eina metodològica d'ensenyament de conducció de la bicicleta i foment del seu ús. Aquesta està dissenyada i confeccionada específicament per al seu desplegament entre la comunitat escolar i extraescolar i, servint a la vegada, com a plataforma d'impuls i foment de l'ús habitual de la bicicleta entre els santboians i santboianes en general.
Durant el curs 2023/2024, Rodescola també abraça projectes com el RodAmable que, a través de la bicicleta, capacita els seus participants per a la identificació i desactivació de possibles episodis d’assetjament escolar, resultant també una eina a l’abast i servei del a comunitat escolar en la prevenció d’aquest. Les activitats dutes a terme tenen un caire esportiu, lúdic i formatiu que busquen valors com l'assertivitat, l'empatia, la solidaritat, el respecte, la cooperació i la cohesió de grup.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Sostenibilitat
Data d'inici:
22/09/2008
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Boi de Llobregat
Nombre d'habitants:
83070
Nombre de visites:
1310
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Xavier Martínez
Càrrec:
Agent Educador Policia Local Sant Boi de Llobregat
Ens:
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
jmartinezf@santboi.cat
Telèfon / Fax:
696544504
Adreça:
C/Riera del Fonollar, 2 Sant Boi de Llobregat 08830
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El projecte "RodEscola" va néixer el 2008 com una resposta a diverses mancances i situacions detectades pel grup d'educadors policials de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat. En primer lloc, es va observar la manca de coneixements sobre l'ús de la bicicleta. L'equip d'educadors va identificar carències en el coneixement sobre l'ús de la bicicleta, especialment entre els estudiants dels cicles superiors d'Educació Primària. Es va veure que entre el 10 i 12% de cada grup-classe no disposava de bicicleta o bé no havia après a utilitzar-la.
La segona problemàtica detectada va ser les noves formes de relació dels joves en relació amb les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC). Es va detectar que els menors substituïen la bicicleta, relegant-les a una joguina ocasional en llocs de curt recorregut i vinculant el seu ús a èpoques de clima favorable. Això va limitar la bicicleta com a mitjà de transport habitual.
La tercera problemàtica sorgeix amb la situació derivada de la pandèmia. És per això que la COVID19 va obrir un ventall d'oportunitat per fomentar la promoció de la bicicleta com a alternativa segura i individual al desplaçament.
Finalment, el projecte té una finalitat en el foment de la mobilitat sostenible a través de les estratègies impulsades. En concret, amb el Pacte Cívic per la Mobilitat Sostenible, el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, el Pla Director de la Bicicleta i l'Estratègia Urbana de la Bici de Sant Boi. Aquests programes i pactes són, en definitiva, impulsors per fomentar noves formes de mobilitat urbana. També, per reduir les emissions contaminants acústiques i mediambientals.
Durant el curs 2023, van observar l'oportunitat de crear una oferta formativa més àmplia amb la creació d'una eina que combinés l'assetjament escolar i el foment de l'ús de la bicicleta
Objectius de la pràctica
General:
- Impulsar i fomentar l’ús de la bicicleta entre la comunitat escolar.
- Sensibilització vers la problemàtica de l’assetjament escolar, detecció de posibles episodis i desactivació d’aquests.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Nens i nenes de 0 a 16 anys de Sant Boi del Llobregat i altres col·lectius
Vinculació amb altres programes o actuacions
Pacte Cívic per la Mobilitat Sostenible, el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, el Pla Director de la Bicicleta i l'Estratègia Urbana de la Bici de Sant Boi.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
Durant el curs lectiu 2022/2023 es van desenvolupar tota una sèrie d'accions que van tenir lloc des de setembre de 2022 fins al juliol de 2023.
Durant el setembre de 2022 es programa i agenda les activitats als diferents centres del municipi, es duen a terme activitats com la Baixcicletada i, a més, la Setmana de la Mobilitat. Durant els mesos de setembre a desembre de 2022 es van desenvolupar diferents sessions teòriques i pràctiques RodEscola a Educació Infantil, Primària i ESO. Durant el 2023 es van crear diversos esdeveniments com la jornada de Setmana de la Salut, celebració de sessions casals infantils i, finalment, el tancament el juliol de 2023 amb la celebració de jornades de Casal d'estiu.
Les principals accions es duen a terme a diversos espais i equipaments de la ciutat adaptant les activitats segons l'edat. Busquen acostar la bicicleta a la ciutadania en general amb la conducció en entorns simulats. Així doncs, queden dividides segons l'edat en:
EDUCACIÓ INFANTIL. Els nens i nenes d'educació infantil executen les activitats en circuits portàtils en patis escolars o espais públics restringits al trànsit per buscar la familiarització amb la bicicleta (arrencada, conducció en línia recta, girs, parada) i, alhora, fomentant la importància conceptual del casc com a element indispensable i obligatori d'autoprotecció.
EDUCACIÓ PRIMÀRIA (2n). Les activitats diverses desenvolupades es duen a terme a les places públiques i pistes viàries infantils públiques en el que es busca, entre d'altres, la identificació de la bicicleta com a concepte de vehicle, el coneixement de les seves parts, els riscos que comporta i l'ensenyament d'alguns senyals de trànsit bàsics.
EDUCACIÓ PRIMÀRIA (5è-6è). Es desenvolupen diverses activitats amb la col·laboració d'associacions com la de Voluntaris de Protecció Civil, sessions teòrica-tàctica i, a posterior, s'estableix una ruta de conducció del grup cap a espais viaris com la Plaça Teresa Valls o la Plaça dels Gegants,
EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA (2n ESO). L'equip d'educadors dissenya una estratègia des del medi urbà però també del medi natural amb l'objectiu d'adaptar als nois i noies el correcte flux circulatori urbà, establir eines per realitzar una conducció intuïtiva i defensiva i el foment del respecte de la via pública com vianants, conductors de vehicle de motor, també amb les seves pròpies bicicletes i algunes altres de préstec, etc.
D'altra banda, es dissenya activitats orientades a la Unitat de "Crisi d'Adolescents Hospital de Salut Mental Benito Menni" que pretén, entre d'altres:
L'acostament del pacient a la bicicleta
Identificar els seus mecanismes i funcionament d'aquests.
Fiançament del casc com a element de protecció obligatori
Gestionar situacions imprevistes o d'emergència a través de maniobres evasives
Superar obstacles, adaptar la velocitat i controlar el vehicle en rampes, baixades, frenades, girs...
Aprendre a senyalitzar gestualment les maniobres d'incorporació o detenció fora de via.
El desenvolupament de les diferents línies d'actuació també s'adreça als Casals d'estiu i Setmana Santa amb els mateixos objectius que els grups d'escoles i instituts i de l'UCA.
Durant el curs 2023/2024 es va impulsar RodAmable. El desenvolupament de l'activitat, en la seva fase prèvia, s'inicia a les aules amb les accions preventives Falcon Eyes i Sota Pressió. En una segona fase, entra en acció el projecte, al qual i, amb les bicicletes pròpies dels participants i, acompanyats de personal del centre escolar respectiu, de personal voluntari de l'Associació de Protecció Civil i del guia policial, realitzen ruta en bici pels vials habilitats de la ciutat fins a arribar a una de les places viàries infantils (Pça.Teresa Valls i Diví/ Pça. dels Gegants).
Un cop al lloc, es despleguen diverses dinàmiques grupals, tant en bici com a peu, sota els paràmetres de la metodologia restaurativa (circulació per parelles, relleus, rondes de visibilització de virtuts personals i grupals, jocs, etc.)
La totalitat de les dinàmiques a desenvolupar busquen relacionar el seu caràcter lúdic amb la integració de tots els participants sense distincions i, d'aquesta manera, sensibilitzar l'alumnat en les conseqüències que comporta formar part d'un possible episodi d'assetjament, en els seus rols d'agressor, víctima o testimoni directe passiu.
Actors que hi han intervingut
Nom
Tipus
Fase en la qual intervé
Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Boi del Llobregat
Administració local
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Equip d'educadors vials de la Policia Local de Sant Boi del Llobregat
Administració autonòmica
Més d'una fase
Impulsor
Escoles i instituts
Altres
Més d'una fase
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
-
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
No existeix una partida pressupostària assignada específicament al projecte, el qual es troba des de fa anys implementat com a activitat escolar ofertat per l’Ajuntament als diferents centres escolars a través del catàleg d’activitats educatives.
És directament de la partida municipal assignada al conjunt de l'Àrea de Ciutat Segura que Rodescola fa ús per tal de substituir, reparar, modificar, adquirir, etc., el material del que es fa directament ús (bicicletes, cons, circuits, cascs, etc
Recursos humans
Intervenen diversos actors de diferents àmbits com:
Infraestructura ciclista: Serv. Planificació del Territori, Serv. Equipaments Públics, Unitat Projectes i Obres d'Espai Públic, Unitat Suport Tècnic de Manteniment, Unitat Planificació i Gestió de Centres Educatius, Equip Tècnics/as de Districte (Participació Ciutadana)
Formació: Unitat Convivència i Civisme, Educació i Direcció d'estudis Centres Escolars.
Salut i esport: Dep. Esports, Dep.Salut Comunitària i Benestar, Dep. Igualtat d'Oportunitats i Ocupació
Desenvolupament econòmic local : Serv. Desenvolupament Econòmic.
Comunicació i sensibilització : Dep.Comunicació, Serv. Medi Ambient i Agricultura
Seguretat: Àrea de Seguretat Pública -Associació de Voluntaris de Protecció Civil
Altres recursos
-2 Bicicletes elèctriques educadors policials
-27 bicicletes de diferents mides roda (16”, 20”, 24”, 26” i 27’5”)
-Circuit portàtil
-Cascs
-Cons,
-Armilles reflectants.
-Furgoneta de transport.
Resultats
Descripció dels productes assolits
Creació de 22 estacionaments BiciBox conjuntament amb l'AMB i 10 estacions de bicicleta elèctrica compartida. A més, la utilització de 77 km de vies pedalables distribuïts entre vies amb limitació a 30 km/h, carrils bici en vorera i en calçada segregats del trànsit, vies compartides, sengles naturals (com l'Anell Verd que travessa la ciutat des del riu Llobregat fins a l'Ermita de Sant Ramón), o pistes fluvials pedalables que discorren paral·leles al curs del riu.
Durant el 2022 es va fer una valoració amb una qualificació mitjana de 9,75 punts sobre 10 en el que més de 31 alumnes van aprendre a muntar en bicicleta sense rodetes laterals.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Portal web de mobilitat sostenible: https://www.movilidadsostenible.com.es/conoce-rodescola-sant-boi/
El Periódico: https://www.movilidadsostenible.com.es/conoce-rodescola-sant-boi/
Ajuntament de Sant Boi: https://www.santboi.cat/NPremsaW.nsf/ca-WebNPTop10-BASE/C12570A40043BB01C125882C00236B13?OpenDocument&Clau=tnoticies&Idioma=ca&OpenDocument&Clau=tnoticies&Idioma=ca
Diari La Premsa del Baix: https://www.lapremsadelbaix.es/noticies/foto-noticia/35416-el-projecte-rodescola-premi-pel-foment-de-l-educacio-viaria-i-l-us-de-la-bicicleta.html
Reconeixements i presentacions
-3a menció als premis Bikefriendly 2021, impulsat per la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta 2021.
-Durant el 2022 va obtenir el 1r premi Categoria Municipi petit-mitjà a la II edició dels Premis Internacionals de Mobilitat, creats per la Plataforma d'Empreses per la Mobilitat Sostenible i recolzats pel Ministeri de Transports i Agenda Urbana, la fundació CONAMA i la Reial Acadèmia d'Enginyeria, atorgat a Madrid.
-Premi a les Bones Pràctiques en Educació Viària, atorgat en la III Edició dels Premis ATESVAN-Fundació Smart Baby 2022, en el marc de celebració del V Congrés d'Educació Viària d'Andalusia, a Rota (Cadis)
Impacte
Posa en valor diversos aspectes significatius en diversos àmbits. Per una banda, permet contribuir l'ensenyament i la formació dels estudiants en l'ús segur i efectiu de la bicicleta a partir d'un recurs didàctic permanent. A més, en relació amb la mobilitat sostenible genera conscienciació utilitzant la xarxa viària municipal. Finalment, mitjançant el préstec gratuït de bicicletes, assegura que tots els estudiants tinguin igualtat d'oportunitats independentment de la seva situació socioeconòmica.
A més, Rodescola esdevé en un recurs social com plataforma de prestació de serveis comunitaris obligatoris curriculars per a escolars de 4rt ESO, prenent part en activitats prèviament programades i dirigides a l'alumnat de 2n de primària, sota la supervisió de l'educador policial i realitzant funcions com a monitors de lleure infantil i de suport logístic a l'educador i tutores docents. D'aquesta manera, Rodescola com a acció global i totes les persones participants com a elements individuals, obtenen un clar benefici que redunda en una més alta qualitat de les sessions.
Avaluació
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
RodEscola constitueix un recurs didàctic de qualitat sobre metodologia de l'ús de la bici que, des de la seva implantació a la ciutat, ha anat transformant-se en funció dels objectius proposats i acomodant-se a la normativa vigent i tendències socials de cada moment. És una plataforma de foment de l'ús de la bicicleta, donat el seu ventall de propostes formatives i de facilitació de vehicles i material que, any rere any, ve superant el nombre de participants que esperen la seva posada en escena de manera regular.
RodEscola també abraça projectes com el RodAmable que, a través de la bicicleta, capacita els seus participants per a la identificació i desactivació de possibles episodis d’assetjament escolar, resultant també una gran eina a l’abast i servei de la comunitat escolar en la prevenció d’aquest.
Punts forts de la pràctica
Presenta un enfocament integral en el qual no només es limita en ensenyar habilitats de conducció sinó que aborda la consciència viària amb el foment de la mobilitat sostenible. És adaptable i, implica, la creació de projectes sota el paraigua "RodEscola" com "RodAmable" fusionant la pràctica de la bicicleta i promovent valors. Això permet prevenir i construir una consciència cívica.
Punts dèbils de la pràctica
Dificultat per crear infraestructures per deixar les bicicletes als col·legis i instituts i per crear espais de carril bici.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
El projecte, pel seu disseny, permet adaptar-se a les circumstàncies del municipi. Per tant, a qualsevol municipi integrar i impulsar l'ús de la bicicleta. A més, es poden establir col·laboracions entre diferents ajuntaments per adaptar a la comunitat escolar i població segons les necessitats.
Mobilitat 35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del
medi ambient però també del desenvolupament
econòmic, la millora urbana i la salut de la
població. Les pràctiques recollides al BBP
mostren l'interès creixent per promoure l'ús
de la bici, del transport públic i per millorar la
seguretat vial.