Fases i principals línies d'actuació
Durant el curs lectiu 2022/2023 es van desenvolupar tota una sèrie d'accions que van tenir lloc des de setembre de 2022 fins al juliol de 2023.
Durant el setembre de 2022 es programa i agenda les activitats als diferents centres del municipi, es duen a terme activitats com la Baixcicletada i, a més, la Setmana de la Mobilitat. Durant els mesos de setembre a desembre de 2022 es van desenvolupar diferents sessions teòriques i pràctiques RodEscola a Educació Infantil, Primària i ESO. Durant el 2023 es van crear diversos esdeveniments com la jornada de Setmana de la Salut, celebració de sessions casals infantils i, finalment, el tancament el juliol de 2023 amb la celebració de jornades de Casal d'estiu.
Les principals accions es duen a terme a diversos espais i equipaments de la ciutat adaptant les activitats segons l'edat. Busquen acostar la bicicleta a la ciutadania en general amb la conducció en entorns simulats. Així doncs, queden dividides segons l'edat en:
EDUCACIÓ INFANTIL. Els nens i nenes d'educació infantil executen les activitats en circuits portàtils en patis escolars o espais públics restringits al trànsit per buscar la familiarització amb la bicicleta (arrencada, conducció en línia recta, girs, parada) i, alhora, fomentant la importància conceptual del casc com a element indispensable i obligatori d'autoprotecció.
EDUCACIÓ PRIMÀRIA (2n). Les activitats diverses desenvolupades es duen a terme a les places públiques i pistes viàries infantils públiques en el que es busca, entre d'altres, la identificació de la bicicleta com a concepte de vehicle, el coneixement de les seves parts, els riscos que comporta i l'ensenyament d'alguns senyals de trànsit bàsics.
EDUCACIÓ PRIMÀRIA (5è-6è). Es desenvolupen diverses activitats amb la col·laboració d'associacions com la de Voluntaris de Protecció Civil, sessions teòrica-tàctica i, a posterior, s'estableix una ruta de conducció del grup cap a espais viaris com la Plaça Teresa Valls o la Plaça dels Gegants,
EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA (2n ESO). L'equip d'educadors dissenya una estratègia des del medi urbà però també del medi natural amb l'objectiu d'adaptar als nois i noies el correcte flux circulatori urbà, establir eines per realitzar una conducció intuïtiva i defensiva i el foment del respecte de la via pública com vianants, conductors de vehicle de motor, també amb les seves pròpies bicicletes i algunes altres de préstec, etc.
D'altra banda, es dissenya activitats orientades a la Unitat de "Crisi d'Adolescents Hospital de Salut Mental Benito Menni" que pretén, entre d'altres:
L'acostament del pacient a la bicicleta
Identificar els seus mecanismes i funcionament d'aquests.
Fiançament del casc com a element de protecció obligatori
Gestionar situacions imprevistes o d'emergència a través de maniobres evasives
Superar obstacles, adaptar la velocitat i controlar el vehicle en rampes, baixades, frenades, girs...
Aprendre a senyalitzar gestualment les maniobres d'incorporació o detenció fora de via.
El desenvolupament de les diferents línies d'actuació també s'adreça als Casals d'estiu i Setmana Santa amb els mateixos objectius que els grups d'escoles i instituts i de l'UCA.
Durant el curs 2023/2024 es va impulsar RodAmable. El desenvolupament de l'activitat, en la seva fase prèvia, s'inicia a les aules amb les accions preventives Falcon Eyes i Sota Pressió. En una segona fase, entra en acció el projecte, al qual i, amb les bicicletes pròpies dels participants i, acompanyats de personal del centre escolar respectiu, de personal voluntari de l'Associació de Protecció Civil i del guia policial, realitzen ruta en bici pels vials habilitats de la ciutat fins a arribar a una de les places viàries infantils (Pça.Teresa Valls i Diví/ Pça. dels Gegants).
Un cop al lloc, es despleguen diverses dinàmiques grupals, tant en bici com a peu, sota els paràmetres de la metodologia restaurativa (circulació per parelles, relleus, rondes de visibilització de virtuts personals i grupals, jocs, etc.)
La totalitat de les dinàmiques a desenvolupar busquen relacionar el seu caràcter lúdic amb la integració de tots els participants sense distincions i, d'aquesta manera, sensibilitzar l'alumnat en les conseqüències que comporta formar part d'un possible episodi d'assetjament, en els seus rols d'agressor, víctima o testimoni directe passiu.

Actors que hi han intervingut
Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Ajuntament de Sant Boi del Llobregat |
Administració local |
Més d'una fase |
Presta el servei (gestor) |
Equip d'educadors vials de la Policia Local de Sant Boi del Llobregat |
Administració autonòmica |
Més d'una fase |
Impulsor |
Escoles i instituts |
Altres |
Més d'una fase |
Participant |
Recursos econòmics
Total euros per període
-
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
No existeix una partida pressupostària assignada específicament al projecte, el qual es troba des de fa anys implementat com a activitat escolar ofertat per l’Ajuntament als diferents centres escolars a través del catàleg d’activitats educatives.
És directament de la partida municipal assignada al conjunt de l'Àrea de Ciutat Segura que Rodescola fa ús per tal de substituir, reparar, modificar, adquirir, etc., el material del que es fa directament ús (bicicletes, cons, circuits, cascs, etc
Recursos humans
Intervenen diversos actors de diferents àmbits com:
Infraestructura ciclista: Serv. Planificació del Territori, Serv. Equipaments Públics, Unitat Projectes i Obres d'Espai Públic, Unitat Suport Tècnic de Manteniment, Unitat Planificació i Gestió de Centres Educatius, Equip Tècnics/as de Districte (Participació Ciutadana)
Formació: Unitat Convivència i Civisme, Educació i Direcció d'estudis Centres Escolars.
Salut i esport: Dep. Esports, Dep.Salut Comunitària i Benestar, Dep. Igualtat d'Oportunitats i Ocupació
Desenvolupament econòmic local : Serv. Desenvolupament Econòmic.
Comunicació i sensibilització : Dep.Comunicació, Serv. Medi Ambient i Agricultura
Seguretat: Àrea de Seguretat Pública -Associació de Voluntaris de Protecció Civil
Altres recursos
-2 Bicicletes elèctriques educadors policials
-27 bicicletes de diferents mides roda (16”, 20”, 24”, 26” i 27’5”)
-Circuit portàtil
-Cascs
-Cons,
-Armilles reflectants.
-Furgoneta de transport.