En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Desenvolupament econòmic
Suport a tràmits i consultes
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Oficina Reactivem
Finestreta única telemàtica
Sant Boi de Llobregat ha posat a la disposició de la ciutadania l'Oficina Reactivem amb l'objectiu de donar suport i resoldre consultes sobre temes derivats de la pandèmia (ERTOs, ajuts al lloguer, hipoteques, desnonaments...). Amb un perfil d'atenció de caire emocional, l'Oficina s'emmarca en 4 línies d'actuació principals: un fons de contingència estimat inicialment en 1 milió d'euros per al desplegament d'una tipologia d'ajuts directes, accions de suport i concertació amb l'ecosistema econòmic local, plans d'ocupació específics i una bateria de mesures fiscals per alleugerir la pressió en famílies i activitats econòmiques afectades per la crisi. Des de la seva posada en marxa ha gestionat més de 1.000 sol·licituds.
Àmbit:
Desenvolupament econòmic
Subàmbit:
Suport a tràmits i consultes
Data d'inici:
17/04/2020
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Boi de Llobregat
Nombre d'habitants:
83070
Nombre de visites:
1293
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Petra Maldonado Barroso
Càrrec:
Cap del Servei Igualtat d'Oportunitats i Cohesió Social
Ens:
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
pmaldonado@santboi.cat
Telèfon / Fax:
93 653 12 00
Adreça:
Carrer de l'Ebre, 27, 08830, Sant Boi de Llobregat
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L'Oficina Reactivem neix en el marc del Pla de Xoc per afrontar les conseqüències socials i econòmiques de la crisi sanitària provocada per la Covid-19. El pla, aprovat el 17 d'abril en sessió extraordinària del ple municipal, pretenia rescatar les famílies, les persones autònomes, els comerços i les petites empreses locals més afectades per la crisi sanitària i crear les condicions per reactivar l'economia local tan aviat com fos possible.
Es contemplen 4 línies d'actuació principals: un fons de contingència estimat inicialment en 1 milió d'euros per al desplegament d'una tipologia d'ajuts directes, accions de suport i concertació amb l'ecosistema econòmic local, plans d'ocupació específics i una bateria de mesures fiscals per alleugerir la pressió en famílies i activitats econòmiques afectades per la crisi.
Però en un moment en el que la població es troba confinada a casa seva, una part important de les necessitats de la ciutadania es basa en poder comptar amb un servei d'atenció personal on poder realitzar tot tipus de consultes relacionades amb la situació de crisi.
És per donar resposta a aquesta necessitat que l'Ajuntament crea l'Oficina Única d'atenció a les persones, els treballadors i treballadores, les persones autònomes i les petites empreses per gestionar l'obtenció dels ajuts previstos tant per la pròpia Administració local com per les administracions europea, estatal i autonòmica.
Objectius de la pràctica
General:
- Increment del nivell de coneixement dels ajuts i serveis a l'abast de la ciutadania.
- Millora del nivell de satisfacció en la gestió i resolució de demandes d'informació i d'atenció. 3) Reducció dels temps entre la primera atenció i la resolució de la demanda.
- Reducció dels temps de valoració, resolució i tramitació d'ajuts i serveis.
- Simplificació de la càrrega burocràtica en els procediments de tramitació
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: aquesta experiència està dirigida a tota la població en general.

Territori: la ciutat de Sant Boi de Llobregat
Vinculació amb altres programes o actuacions
L'Oficina Reactivem s'emmarca en el Pla de Xoc per afrontar les conseqüències socials i econòmiques de la crisi sanitària provocada per la Covid-19.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
L'Oficina Reactivem opera com una finestreta única no presencial (telemàtica) on adreçar-se per poder obtenir informació i assessorament sobre totes les mesures, ajuts i línies de suport existents per pal·liar les conseqüències socials i econòmiques de l'emergència sanitària.

La lògica de l'Oficina és la d'oferir serveis integrals i transversals, en conseqüència la seva composició és la de tècnics i tècniques pertanyents als àmbits de comerç i consum de proximitat, cultura, ocupació, empresa i polítiques socials.

Amb aquest ideari, es posa en marxa a principis d'abril de 2020, de forma àgil i des d'una vessant no sanitària. A l'hora que s'obrien línies d'actuació, s'anaven creant els grups i determinant quines actuacions podien oferir per cobrir les consultes que les altres administracions no estaven podent resoldre. Així doncs, es tracta d'un espai alternatiu en matèria d'ajuts, ERTOs, lloguer, hipoteques, desnonaments... al qual la gent es pot informar dels recursos de qualsevol administració a través del telèfon, el correu o la pàgina web. Com que la prioritat era sobretot l'atenció a la ciutadania, es van buscar perfils (psicòlegs) que poguessin fer escolta activa i donar un servei més emocional que informatiu.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::

Recursos econòmics
Total euros per període
30.793,27€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Els recursos emprats van ser tots municipals. Quant a l'oficina, eren recursos del personal de tots els àmbits implicats que es van posar a disposició de la ciutadania.

A partir del mes de novembre sí que s'ha pogut contractar una persona que es va dedicar a l'atenció directa de manera exclusiva i que compta amb el recolzament de la resta de l'equip de l'organització en quant a informació especialitzada.

El cost d'aquesta persona és de 30.793,27 € i que estarà contractada 2020-2021 a partir del novembre de 2020.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Fons propis
01/11/2020
Indefinida
30.793,27 €
Recursos humans
L'Oficina s'ha dotat amb recursos propis, persones de diferents àmbits que han destinat part o la totalitat de la seva jornada en funció de la necessitat per prestar aquest servei d'atenció.

Inicialment, en els moments inicial de la crisis, es van destinar recursos sobre tot a la línia d'acollida inicial ja que calia fer en moltes vegades més un recurs psicològic que tècnic. Amb el temps s'ha anat reconfigurant a partir de les necessitats.

Es compta amb la responsable del Servei d'Igualtat d'Oportunitats i Cohesió Social com a supervisora i coordinadora efectiva d'aquest equip. La resta de persones són de diferents àmbits; Ocupació, Empresa, Comerç, Habitatge, Administració, Cultura i Consum de l'Ajuntament.

Durant alguns mesos s'ha pogut contractar una persona a temps complert, per destinar a l'Oficina gràcies a una subvenció de l'Àrea Metropolitana de Barcelona
Altres recursos
L'Oficina no té seu presencial i tots els assessoraments, informacions i gestió i tràmits es fan telefònicament o electrònicament.
Normes i mecanismes de participació implementats
Ja que altres administracions no podien atendre les demandes, des de l'Ajuntament de Sant Boi i, a nivell intern, es van posar la majoria d'àrees a disposició de l'Oficina Reactivem. Així, una trentena de persones de diferents departaments s'hi van implicar. Val a dir que el disseny del projecte ja va conduir a buscar uns perfils concrets: de caire més emocional que informatiu. La coordinació entre els diferents àmbits es va anar configurant conjuntament.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Fins al 15/10/2020, s'han gestionat 1.123 sol·licituds corresponents a 4 tipologies d'ajuts extraordinaris locals: ajut extraordinari afectació Covid, ajut extraordinari Covid per a famílies amb infants, ajuts extraordinaris Covid per a l'inici del curs escolar, ajuts extraordinaris Covid per a joves de 16 a 25 anys.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Guia Reactivem
Projecte
01/01/2020
Consultar ens
Annex 3 GUIA_Reactivem Sant Boi.pdf
Memòria Reactivem
Memòria
01/01/2020
Consultar ens
Annex 2 Memòria Reactivem 2020.pdf
Difusió de la pràctica
L'Oficina Reactivem ha anat generant informació amb cada campanya, local o supramunicipal, per fer arribar la informació a la ciutadania en cada moment. La difusió s'ha realitzat a través del departament de comunicació de l'Ajuntament, de les xarxes socials, de la pàgina web i amb trucades telefòniques.
Reconeixements i presentacions

Impacte
- S'ha facilitat la tramitació d'ajuts pertanyents a d'altres administracions: ajuts estatals per al pagament de lloguer, tramitació de la prestació per desocupació, ajuts per a empreses i treballadors/es autònomes, etc.
- Ha impulsat el Programa Futur per a comerços, amb una partida inicial de 200.000 €, un màxim de 3.000 € d'ajut per establiment, i 148 sol·licituds rebudes (fins al 23/10/2020).
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
L'Oficina Reactivem ha donat resposta a totes les consultes que s'han fet. A més, han rebut crítiques molt positives i el nivell de satisfacció de la ciutadania sobre el servei és molt alt.
Punts forts de la pràctica
L'experiència ha funcionat molt bé degut al caràcter transversal i a la creació d'un equip que s'ha configurat i adaptat al servei i als recursos oferts a la ciutadania. A més, destaca la flexibilitat que ha aportat a l'administració local.
Punts dèbils de la pràctica
Els principals punts febles són les limitacions pròpies del moment, que han obligat a evitar la presencialitat. Per altra banda, l'accés a alguns receptors del servei, com la gent gran, és complicat.
Propostes de millora de la pràctica
El que es va detectar és que ara que les oficines d'atenció a la ciutadania estan obertes, les atencions han disminuït ja que ha disminuït també la necessitat. No obstant es va posar en evidencia la necessitat de disposar d'un servei especialitzat d'assessorament jurídic per totes les incidències derivades d eles diferents tramitacions a altres administracions, bàsicament SEPE i Seguretat Social.

Arrel d'aquesta necessitat l'Ajuntament ha posat en marxa aquest servei amb l'objectiu d'acompanyar les persones que necessiten informar-se o fer tràmits relacionats amb la seva situació laboral o amb subsidis i prestacions gestionats per altres organismes públics (com el SEPE, la Seguretat Social o el Servei d'Ocupació de Catalunya).

L'atenció és a càrrec de personal tècnic especialitzat contractat en el marc d'un programa d'ocupació de la Diputació de Barcelona.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Per prestar el servei és necessari comptar amb el personal tècnic necessari per buscar, estructurar i facilitar la informació adient per cada situació.
Desenvolupament econòmic
80 pràctiques
Els governs municipals s'impliquen cada vegada més en totes les activitats del món econòmic i laboral. Moltes de les pràctiques recollides al BBP estan dins de les tendències més innovadores en matèria d'economia social, emprenedoria, inserció laboral, formació ocupacional, economia circular, treball en xarxa i cooperació intermunicipal.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.