En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Esport
Inclusió social
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Juga Verd Play
Nou model de competició esportiva
Juga Verd Play és un nou model d'esport escolar implementat en tots els municipis del Baix Llobregat que planteja com a objectius prioritaris la transmissió dels valors i el joc net en els terrenys de joc. Pretén trencar amb el sistema competitiu tradicional, incorporant un sistema de puntuació calculat mitjançant l'avaluació que fan de la competició tots els agents implicats (àrbitres o tutors de joc, pares i mares, entrenadors, delegats o tutors de grada). Mitjançant aquest nou sistema de competició es pretén educar en valors no només a l'alumnat/esportistes sinó a tota la comunitat transversal que hi ha al voltant de l'esport escolar. Des de la seva posada en marxa, més de 5.000 nens i nenes d'entre 6 i 18 anys han competit sota aquest model, que ja s'ha consolidat a tota la comarca del Baix Llobregat. Per últim, cal destacar que el Juga Verd Play és un model de competició que ha traspassat fronteres, des del 2017 s'està implementant a Itàlia, Finlàndia i Portugal dins del marc del projecte europeu “Green Play” finançat pel programa Erasmus+, i durant el 2018 el govern d'Aragó ha desenvolupat el programa anomenat VADI totalment basat en el Juga Verd Play.
Àmbit:
Esport
Subàmbit:
Inclusió social
Data d'inici:
01/09/2013
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Abrera
Begues
Castelldefels
Castellví de Rosanes
Cervelló
Collbató
Corbera de Llobregat
Cornellà de Llobregat
Esparreguera
Esplugues de Llobregat
Gavà
Martorell
Molins de Rei
Olesa de Montserrat
Pallejà
Palma de Cervelló (La)
Papiol (El)
Prat de Llobregat (El)
Sant Andreu de la Barca
Sant Boi de Llobregat
Sant Climent de Llobregat
Sant Esteve Sesrovires
Sant Feliu de Llobregat
Sant Joan Despí
Sant Just Desvern
Sant Vicenç dels Horts
Santa Coloma de Cervelló
Torrelles de Llobregat
Vallirana
Viladecans
Nombre d'habitants:
806799
Nombre de visites:
1560
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Eva Calbó
Càrrec:
Gerent
Ens:
Consell Esportiu del Baix Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
eva@cebllob.cat
Telèfon / Fax:
93.685.20.39
Adreça:
Carretera N - 340 Km. 1249 Parc de Torreblanca
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
"Juga Verd Play" vol aconseguir acabar amb els comportaments incívics que es presencien en els terrenys de joc de les competicions escolars. És per tant una aposta ferma per canviar el model de competició tradicional amb una primera finalitat molt clara: l'educació en valors a través de la pràctica esportiva de tots els col·lectius implicats en els Jocs Esportius Escolars.

Aquesta iniciativa s'inspira en diverses campanyes de sensibilització i altres models desenvolupats anteriorment, com ara el “Targeta Verda al bon esport” de l'Ajuntament de Reus i el Consell Esportiu del Baix Camp, “ l'Esport Educa, fem-ho bé!” de Mollet del Vallès o el “Juga Net” de Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat i Viladecans.

"Juga Verd Play" vol anar més enllà, ja que no es tracta d'una campanya de sensibilització, sinó que es pretén educar en valors, considerant que la fita d'aconseguir més punts que l'adversari no pot ser l'únic condicionant per guanyar el partit; per tan, altres aspectes com els valors i els comportaments cívics també han de comptar.

En aquest sentit, “Juga Verd Play” porta implícit un canvi conceptual del sistema tradicional de puntuació: els partits es juguen amb un total de 10 punts a aconseguir dels quals només tres són dependents del marcador, la resta s'atorguen partint d' uns criteris establerts relacionats amb els valors i el joc net. D'aquesta manera, qüestions relacionades amb el comportament en el terreny de joc, són constantment avaluades pels diferents col·lectius: acceptació de les decisions arbitrals, respecte a les normes i a l'equip contrari, companyonia, col·laboració, etc.
Objectius de la pràctica
General:
- Impulsar un nou model de competició que valori no només el resultat final del marcador sinó també aspectes relacionats amb valors i el joc net per tal de reduir els comportaments incívics que es presencien en els terrenys de joc de les competicions escolars.
- Contribuir, mitjançant la pràctica esportiva, a la formació en valors dels esportistes com la tolerància, el respecte als altres i les regles, l'esforç, la capacitat de superació, el treball en equip, entre d'altres.
- Aprofitar el gran potencial educatiu i formatiu que té l'esport, per l'educació en valors de tota la comunitat esportiva que està al voltant de l'esport escolar.
- Integrar a tots els agents en el procés de valoració de la competició escolar per fer-los partícips del sistema.
- Fomentar la interrelació dels nens i nenes, encara que siguin poblacions i equips contraris.
- Donar la possibilitat als tècnics de mostrar-se com a formadors de qualsevol nen o nena i no pas només del seu propi equip o escola.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
L'àmbit d'aplicació pel curs 2013-2014 ha estat els esports col·lectius (futbol, futbol sala, bàsquetbol, voleibol i handbol) en les competicions comarcals organitzades pel Consell Esportiu i en les categories que corresponen a l'educació infantil i la primària, és a dir, des de P5 a 6è.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El programa es troba vinculat al programes de"Jocs Esportius Escolars de Catalunya" que s'està aplicant a tota la competició de jocs escolars de la comarca del Baix Llobregat d'esports d'associació, des de pre-benjamí a aleví. També està íntimament lligat al programa del "Pla Català de l'Esport a l'Escola".
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Per la seva implementació ha estat imprescindible la col·laboració de tots els ajuntaments de la comarca mitjançant els seus departaments d'esports i la implicació de tots els agents vinculats al programa, en especial els tècnics i els dinamitzadors de joc (àrbitres).

"Juga Verd Play" es desenvolupa en diverses fases:

1. Disseny del programa: experts, ajuntaments, tècnics del consell i grup de docents d'Educació Fïsica.

2. Difusió del programa:elaboració dossier informatiu, premsa, cartells, etc.

3. Formació del col·lectiu: jornades informatives i formatives adreçades als tècnics i dinamitzadors de joc.

4. Execució i seguiment del programa: consell, comissió de seguiment i ajuntaments

5. Avaluació i proposta de millores: enquestes i observacions in situ.


A nivell competitiu, es poden identificar tres fases competitives i una jornada lúdica:

a) Fases competitives:

1. En primer lloc, la fase d'obertura pensada per a aquelles entitats que ja tenen els equips configurats a principi de curs.

2. En segon lloc, una primera fase diagnòstica curta (novembre a desembre) amb agrupacions d'equips per proximitat geogràfica.

3. I en tercer lloc, una darrera fase més llarga (gener a maig) amb el format més tradicional de competició escolar agrupant els equips segons el criteri esportiu de la classificació anterior.

b) Jornada lúdica: Es durà a terme una jornada de caràcter recreatiu entre la 1ª i 2ª fase.


Pel que fa al sistema de puntuació, en cada partit s'atorguen un màxim de 10 punts. Els 10 punts quedaran distribuïts tal i com s'indica al gràfic adjunt.

L'equip guanyador obtindrà 3 punts, 2 punts si empata i 1 punt si perd. A més tindran la oportunitat de sumar verds, és a dir, el dinamitzador de joc atorgarà automàticament com a màxim 1 punt si l'equip esportista segueix uns determinats paràmetres objectivament avaluables a favor de l'educació en valors.

Els punts verds es distribueixen de la següent manera:

1. TÈCNICS: Cada entrenador puntuarà d'una banda, l'actuació del tècnic i d'una altra, el comportament dels jugadors de l'equip contrari atorgant un màxim de 1 punt a cadascú (2 punts en total) d'acord amb els criteris següents:

a) Criteris de valoració al tècnic contrari: (1 punt)

- Dóna suport als seus esportistes davant dels encerts i les errades.
- Dóna instruccions tècniques als esportistes
- Accepta les decisions arbitrals amb respecte

b) Criteris de valoració a l'equip contrari: (1 punt)

- Hi ha salutació inicial
- Accepten les decisions del dinamitzador de joc
- S'animen entre ells davant l'encert i l'errada

2. TUTOR DE GRADA: Es designa un responsable de cada equip (un pare, una mare, un germà gran...) que avaluarà l'actuació dels espectadors del seu propi equip, atorgant-li 1 punt si compleixen tots els criteris establerts. Aquest tutor és qui pot fer el paper de mediador de conflictes o de pacificador de conductes incorrectes. Els criteris de valoració de la pròpia grada equivalen a 1 punt i són els següents:

- Animen el seu equip amb aplaudiments, càntics als esportistes individualment i col·lectivament
- Respecten l'equip contrari i la grada contrària
- Accepten les decisions arbitrals amb respecte

3. PÚBLIC: els espectadors (famílies, amics, etc.) podran valorar el comportament dels nens i de les nenes de l'equip contrari sobre un màxim de 1 punt. Els criteris per valorar-lo són els que s'especifiquen a continuació:

- Hi ha salutació inicial i salutació final
- Accepten les decisions del dinamitzador de joc
- S'animen entre ells davant l'encert i l'errada

4. DINAMITZADOR DE JOC (Àrbitre): És la peça clau en el sistema de valoració perquè es qui actuarà amb la mateixa objectivitat, avaluant a tots els agents que intervenen. Atorgarà, d'una banda, 1 punt si el públic d'un i l'altre equip s'ha comportat de forma respectuosa i d'una altra, 1 punt més si els tècnics de tots dos equips s'han comportat de forma correcta. Els criteris de valoració son exactament els mateixos que els que han fet servir els altres agents.

"Juga Verd Play” té en la tecnologia una gran aliada ja que paral·lelament al disseny del programa, s'ha desenvolupat una aplicació per a smartphones anomenada Baixesport-VerdPlay (també disponible en format escriptori), que facilita el registre de les puntuacions de tots els agents implicats, per tal de facilitar i agilitzar al màxim la compatibilitat dels punts dels equips i esportistes o de fer-ho més intuïtiu.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntaments del Baix Llobregat
Administració local
Totes
Totes
Carles González Arévalo
Universitat
Més d'una fase
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Doctor per la Universitat de Barcelona i professor del departament d'Educació Física de INEFC de Barcelona.
Consell Esportiu del Baix Llobregat
Entitats i associacions
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
Entitat privada sense ànim de lucre creada el 1981, que té com a objectiu principal el foment, la promoció i l'organització de l'activitat física i esportiva en el seu àmbit territorial, és a dir, la comarca del Baix Llobregat.
Pere Alastrué Pozo
Universitat
Més d'una fase
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Llicenciat en Psicologia per la UAB amb un Màster en Psicologia de l'Esport
Professors i mestres d'Educació Física
Altres
Més d'una fase
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
1
Recursos humans
Els recursos humans de "Juga Verd Play" es resumeixen en:

- Equip tècnic del Consell Esportiu

- Els 30 ajuntaments de la comarca del Baix Llobregat (regidors, caps i tècnics d'esports)

- Experts en el món de l'esport escolar

- Professorat d'Educació Física

- Dinamitzadors de joc

- Tècnics de les entitats

- Famílies dels participants
Normes i mecanismes de participació implementats
1. Normativa de competició dels Jocs Escolars.
2. Mesures correctores de l'App.
3. Aplicació per a smartphones per al registre de les puntuacions dels diferents agents (també disponible en format escriptori).
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
La participació total en el curs 2012-2013 de "Juga Verd Play" és de 400 equips de les disciplines esmentades amb anterioritat, fet que es tradueix en uns 4.500 nens i nenes de 30 municipis, en edats compreses entre els 6 i els 12 anys.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Manual de l'aplicació "Juga Verd Play"
Presentació
01/01/2013
Sí disponible
MANUAL APP JUGA VERD PLAY.pdf
Codi QR de l'aplicatiu
--------
01/01/2013
Sí disponible
QRAppBaixEsport-VerdPlay.PNG
Díptic juga verd play
Retolació i publicitat
01/01/2013
Sí disponible
Flyer juga verd play.pdf
Dossier "Juga Verd Play"
Projecte
01/01/2013
Sí disponible
Dossier JUGA VERD PLAY català.pdf
Jornades esportives Verd Play
Memòria
Indefinida
Sí disponible
Jornades esportives als centres educatius
Fitxa
Indefinida
Sí disponible
Mesures correctores
Normativa
Indefinida
Sí disponible
Repercussió Mitjans de comunicació
Fitxa
Indefinida
Sí disponible
REPERCUSSIÓ MITJANS COMUNICACIÓ (4).pdf
Jornades esportives Verd Play
Fitxa
Indefinida
Sí disponible
Cartell informatiu
Presentació
Indefinida
Sí disponible
Cartell Juga Verd Play.pdf
Difusió de la pràctica
S'ha publicat a molts mitjans de comunicació: premsa, televisió, blogs, webs... (veure document adjunt: Repercussió mitjans de comunicació).

En el següent enllaç, es pot consultar el vídeo explicatiu a: http://baixesport.com
Reconeixements i presentacions
Té el reconeixement dels "V premis Proteus d'Ètica: àmbit esportiu".

A més, es va presentar el projecte al "5è Congres Iberoamericà de Instal·lacions Esportives i Recreatives (del 4 al 6 de març 2014): Presentació del Juga Verd Play".
Impacte
Juga Verd Play és una aposta ferma per canviar el model de competició escolar en favor de l'educació en valors a través de la pràctica esportiva.

Un dels aspectes més singulars del programa és la participació activa dels diferents agents implicats en la competició de Jocs Escolars: famílies, dinamitzadors de joc, tècnics i tutors de grada.

Mitjançant aquest nou sistema de competició es pretén educar en valors no només als esportistes sinó a tota la comunitat esportiva que hi ha al voltant de l'esport escolar.

Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Mixta
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
La avaluació està en procès d'elaboració ja que el projecte encara està en procés d'execució. Tot i així podem dir que el projecte ja ha rebut el reconeixement i suport de la Secretaria General de l'Esport i la Diputació de Barcelona.
Punts forts de la pràctica
- Lideratge polític i suport institucional.

- Implicació d'un gran nombre d'Ajuntaments.

- Implicació d'un gran nombre d'equips i de participants.

- Repercussió mediàtica.
Punts dèbils de la pràctica
- El punt dèbil més assenyalat pels participants és la falta de coneixement per part de les famílies dels esportistes del funcionament del programa.

Propostes de millora de la pràctica
És fonamental millorar la comunicació amb les famílies. Com a propostes de millora portades a terme aquest mateix curs, s'han realitzat diferents accions:

- Difusió del programa mitjançant díptics informatius i cartells.
- Entrega de targetes verdes amb la imatge del programa als terrenys de joc.
- Enviament d'una carta d'agraïment a les famílies a partir dels contactes de l'aplicació que utilitzen en el mòbil o a l'ordinador.
- Realització de Jornades JVP als centres educatius.

De cara al curs vinent es té previst realitzar altres accions en aquesta línia:

- Realitzar sessions informatives-formatives per als tècnics i dinamitzadors de joc reforçant la part més pedagògica del programa.
- Formar col·laboradors que ajudin a explicar el programa "in situ" durant la celebració de la pròpia competició.

Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquest projecte es podria exportar a qualsevol municipi o àmbit territorial, indiferentment de les seves característiques. De cara al curs vinent s'està treballant per fer proves pilots en altres consells esportius de Catalunya.

Així mateix s'està estudiant la possibilitat de fer extensiu el programa als Esports Individuals.
Esport
26 pràctiques
Les pràctiques esportives municipals estan estretament lligades a la salut de les persones i integrades en el procés educatiu. Però les experiències recollides mostren també l'interès dels municipis per millorar la qualitat de la gestió, la promoció de valors i la importància de l'esport en la cohesió social.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.