Fases i principals línies d'actuació
Per la seva implementació ha estat imprescindible la col·laboració de tots els ajuntaments de la comarca mitjançant els seus departaments d'esports i la implicació de tots els agents vinculats al programa, en especial els tècnics i els dinamitzadors de joc (àrbitres).
"Juga Verd Play" es desenvolupa en diverses fases:
1. Disseny del programa: experts, ajuntaments, tècnics del consell i grup de docents d'Educació Fïsica.
2. Difusió del programa:elaboració dossier informatiu, premsa, cartells, etc.
3. Formació del col·lectiu: jornades informatives i formatives adreçades als tècnics i dinamitzadors de joc.
4. Execució i seguiment del programa: consell, comissió de seguiment i ajuntaments
5. Avaluació i proposta de millores: enquestes i observacions in situ.
A nivell competitiu, es poden identificar tres fases competitives i una jornada lúdica:
a) Fases competitives:
1. En primer lloc, la fase d'obertura pensada per a aquelles entitats que ja tenen els equips configurats a principi de curs.
2. En segon lloc, una primera fase diagnòstica curta (novembre a desembre) amb agrupacions d'equips per proximitat geogràfica.
3. I en tercer lloc, una darrera fase més llarga (gener a maig) amb el format més tradicional de competició escolar agrupant els equips segons el criteri esportiu de la classificació anterior.
b) Jornada lúdica: Es durà a terme una jornada de caràcter recreatiu entre la 1ª i 2ª fase.
Pel que fa al sistema de puntuació, en cada partit s'atorguen un màxim de 10 punts. Els 10 punts quedaran distribuïts tal i com s'indica al gràfic adjunt.
L'equip guanyador obtindrà 3 punts, 2 punts si empata i 1 punt si perd. A més tindran la oportunitat de sumar verds, és a dir, el dinamitzador de joc atorgarà automàticament com a màxim 1 punt si l'equip esportista segueix uns determinats paràmetres objectivament avaluables a favor de l'educació en valors.
Els punts verds es distribueixen de la següent manera:
1. TÈCNICS: Cada entrenador puntuarà d'una banda, l'actuació del tècnic i d'una altra, el comportament dels jugadors de l'equip contrari atorgant un màxim de 1 punt a cadascú (2 punts en total) d'acord amb els criteris següents:
a) Criteris de valoració al tècnic contrari: (1 punt)
- Dóna suport als seus esportistes davant dels encerts i les errades.
- Dóna instruccions tècniques als esportistes
- Accepta les decisions arbitrals amb respecte
b) Criteris de valoració a l'equip contrari: (1 punt)
- Hi ha salutació inicial
- Accepten les decisions del dinamitzador de joc
- S'animen entre ells davant l'encert i l'errada
2. TUTOR DE GRADA: Es designa un responsable de cada equip (un pare, una mare, un germà gran...) que avaluarà l'actuació dels espectadors del seu propi equip, atorgant-li 1 punt si compleixen tots els criteris establerts. Aquest tutor és qui pot fer el paper de mediador de conflictes o de pacificador de conductes incorrectes. Els criteris de valoració de la pròpia grada equivalen a 1 punt i són els següents:
- Animen el seu equip amb aplaudiments, càntics als esportistes individualment i col·lectivament
- Respecten l'equip contrari i la grada contrària
- Accepten les decisions arbitrals amb respecte
3. PÚBLIC: els espectadors (famílies, amics, etc.) podran valorar el comportament dels nens i de les nenes de l'equip contrari sobre un màxim de 1 punt. Els criteris per valorar-lo són els que s'especifiquen a continuació:
- Hi ha salutació inicial i salutació final
- Accepten les decisions del dinamitzador de joc
- S'animen entre ells davant l'encert i l'errada
4. DINAMITZADOR DE JOC (Àrbitre): És la peça clau en el sistema de valoració perquè es qui actuarà amb la mateixa objectivitat, avaluant a tots els agents que intervenen. Atorgarà, d'una banda, 1 punt si el públic d'un i l'altre equip s'ha comportat de forma respectuosa i d'una altra, 1 punt més si els tècnics de tots dos equips s'han comportat de forma correcta. Els criteris de valoració son exactament els mateixos que els que han fet servir els altres agents.
"Juga Verd Play té en la tecnologia una gran aliada ja que paral·lelament al disseny del programa, s'ha desenvolupat una aplicació per a smartphones anomenada Baixesport-VerdPlay (també disponible en format escriptori), que facilita el registre de les puntuacions de tots els agents implicats, per tal de facilitar i agilitzar al màxim la compatibilitat dels punts dels equips i esportistes o de fer-ho més intuïtiu.

Actors que hi han intervingut
| Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Ajuntaments del Baix Llobregat |
Administració local |
Totes |
Totes |
Carles González Arévalo |
Universitat |
Més d'una fase |
Col·laborador |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Doctor per la Universitat de Barcelona i professor del departament d'Educació Física de INEFC de Barcelona. |
Consell Esportiu del Baix Llobregat |
Entitats i associacions |
Totes |
Totes |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Entitat privada sense ànim de lucre creada el 1981, que té com a objectiu principal el foment, la promoció i l'organització de l'activitat física i esportiva en el seu àmbit territorial, és a dir, la comarca del Baix Llobregat. |
Pere Alastrué Pozo |
Universitat |
Més d'una fase |
Col·laborador |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Llicenciat en Psicologia per la UAB amb un Màster en Psicologia de l'Esport |
Professors i mestres d'Educació Física |
Altres |
Més d'una fase |
Col·laborador |
Recursos econòmics
Total euros per període
1
Recursos humans
Els recursos humans de "Juga Verd Play" es resumeixen en:
- Equip tècnic del Consell Esportiu
- Els 30 ajuntaments de la comarca del Baix Llobregat (regidors, caps i tècnics d'esports)
- Experts en el món de l'esport escolar
- Professorat d'Educació Física
- Dinamitzadors de joc
- Tècnics de les entitats
- Famílies dels participants
Normes i mecanismes de participació implementats
1. Normativa de competició dels Jocs Escolars.
2. Mesures correctores de l'App.
3. Aplicació per a smartphones per al registre de les puntuacions dels diferents agents (també disponible en format escriptori).