- Generar confiança i complicitat entre l'administració, els agents socials i econòmics i la ciutadania.
- Incrementar l'eficiència de les actuacions públiques per mitjà d'una millor adequació d'objectius, recursos i destinataris de les polÃtiques, un millor coneixement de la realitat i un increment de la corresponsabilitat.
- Esdevenir un punt de reflexió i discussió sobre Sant Boi a partir d'estadÃstiques i estudis de diferents disciplines. Ésser una eina per garantir la transparència, facilitar la comprensió i el coneixement de la informació disponible a la web.
- Disposar d'informació actualitzada, contrastada i diversa sobre l'evolució de la ciutat.
- Conèixer com s'han implementat les polÃtiques locals i l'impacte que aquestes han tingut. Generar coneixement sobre la realitat de la ciutat de forma multilateral i coparticipada.
Diagnosi prèvia a la prà ctica
Ens que ha realitzat la diagnosi
Tipus de diagnosi
Participació d'actors
Tipus d'ens
Unitat d'Assistència a la Planificació i l'Avaluació de l'Ajuntament de Sant Boi
Aquest programa es troba vinculat amb el programa d'Open Data, amb l'Observatori de Pla de Ciutat, i amb els 4 espais de participació (el Consell de Ciutat, la Junta Local Participativa de Seguretat, el Pacte Local per la Inclusió i els fòrums empresarial i del comerç).
DISSENY
El disseny d'aquest projecte es va iniciar al 2009
2on semestre 2009: Vam implementar un sistema de dades dinà miques amb desplegables segons la temà tica.
• Titulars que captessin l'atenció
• Resumien les diferents temà tiques (territori, població, economia i societat), en portada i amb la mateixa dinà mica anterior (diferents nivells de desplegament).
• Cada titular podia estar sotmès a:Votació, Opinió puntual i oberta...
• Enllaç amb altres observatoris rellevants que aportin valor a l'observatori de ciutat de Sant Boi de Llobregat.
• Contè un fons de memòries, informes, estudis i treballs de recerca d'interès.
• L'observatori se segmentarà automà ticament en funció de les preferències de l'observador
Tots els participants es van donar d'alta, el sistema els va donar automà ticament usuari i contrasenya, un moderador va controlar la bondat de la participació, independentment dels controls bà sics que contingui el sistema.
1. Consell de Ciutat: òrgan consultiu, de dià leg i deliberació en matèria de planificació estratègica, desenvolupament local i grans projectes de ciutat. Tenien 45 membres: representants de l'equip de govern, els grups municipals, entitats i fundacions, sindicats, comunitat educativa i universitats, col·legis professionals, empreses i personalitats. El plenari del Consell de Ciutat es reunia 1 cop l'any.
Hi havien 5 comissions autònomes de treball: salut, territori, patrimoni, grans projectes de ciutat i nou model econòmic i social (la temà tica de les comissions està vinculada als eixos estratègics del Pla d'Actuació Municipal). Es reunien periòdicament, amb el suport de l'oficina tècnica del Servei d'Assistència a les PolÃtiques Públiques.
4. Fòrum Empresarial i del Comerç: espais de trobada amb els quals pretenien fomentar la creació de xarxes de relacions, tant amb l'administració local com entre els mateixos agents d'aquests sectors, i analitzar i acordar quines han de ser les principals lÃnies d'actuació de promoció econòmica de la ciutat.
L'Ajuntament ha actuat alhora com a impulsor i organitzador en totes les fases formant part activa en tots els treballs necessaris per a la seva correcta implementació.
Amb la implementació del projecte, l'Observatori va aconseguir:
- Enquestes i informes de conjuntura econòmica per al fòrum empresarial, del qual es van celebrar 8 edicions i uns 180 assistents per sessió des del febrer del 2008. Fòrum del comerç es van celebrar 5 sessions i una mitjana de 80/90 comerciants des del setembre del 2008 (sessions en format de ponències d'experts on compartir coneixement i experiència).
- Donar suport amb el subministrament d'informació i de dades sobre els temes de les comissions de treball que al llarg del 2010 es van reunir en 13 ocasions, havent participat 58 persones diferents, i amb la plataforma des de la qual es van crear grups de treball virtuals vinculats a aquestes comissions.
- Aportar enquestes (ex. de condicions de vida de la població) i el butlletà mensual sobre el mercat de treball al Pacte Local per a la Inclusió que va permètre fer partÃcips al conjunt d'agents socials i econòmics del Pla Local per a lnclusió i Cohesió Social de Sant Boi.
- Informació global de la ciutat a la vegada que va servir d'espai on difondre els informes de seguretat elaborats per la Junta Local de Seguretat Participativa.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
- L'Institut Europeu d'Administració Pública (EIPA) va concedir a l'Observatori de Sant Boi de Llobregat el Certificat de Millor Prà ctica, en el marc dels Premis del Sector Públic Europeu (EPSA 2011).
- Ponència en sessió inaugural Big Data Week (22/04/2013) al costat dels ajuntaments de Lleida, Badalona, Sabadell, Terrassa i Generalitat de Catalunya (Catalunya Dades).
Impacte
- L'Observatori ha permès socialitzar informació sensible i significativa, com la de seguretat ciutadana o la de condicions de vida dels habitants de la ciutat.
-S'ha pogut oferir un coneixement ampli, continu i actualitzat de la ciutat, tant per a la direcció polÃtica i tècnica de l'Ajuntament, com per al conjunt d'agents socials i econòmics i ciutadania.
- S'ha posat de manifest la necessitat de tenir indicadors precisos i bones bases de dades que ajudin a fer les posteriors anà lisis de les realitats i polÃtiques corresponents.
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
L'Institut Europeu d'Administració Pública (EIPA) va atorgar a l'Observatori de Ciutat de Sant Boi de Llobregat el certificat de "Millor Prà ctica" en el marc dels Premis del Sector Públic Europeu (EPSA). El reconeixement es va lliurar el 17 de novembre de 2011 a la ciutat Holandesa de Maastrich:
- De moment hi ha poca interacció, poques opinions al voltant dels continguts i documentació adjunta a la web.
Propostes de millora de la prà ctica
D'aquesta avaluació no van sortir propostes de millora de la prà ctica, però des de la nostra unitat estem implementat millores constantment per arribar a un creixent i divers públic, com per exemple la vinculació a xarxes socials o les adaptacions per oferir les dades d'aquest observatori en format "open data".
Possibilitats de realitzar la prà ctica a altres à mbits o entitats