En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Transparència
Inclusió Social
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
L'Observatori de Ciutat
Espai 2.0 de coneixement i de relació
L'Observatori de Ciutat és una plataforma virtual en format web que conté indicadors actualitzats de la ciutat (territorials, demogràfics, econòmics i socials), recollits en estudis i monografies sobre diferents polítiques i àmbits, com per exemple, la seguretat viària i l'accidentalitat a la ciutat, o les condicions de vida dels diferents grups d'edat. Tota l'experiència, des del seu inici, ha estat realitzada a través de processos de participació, en els quals han intervingut tècnics de l'Ajuntament i personal de càrrecs directius (caps d'Àrea i caps de Servei). L'Observatori s'ha consolidat com una eina de relació per a compartir documentació i potenciar l'intercanvi d'opinions dels ciutadans. D'aquesta manera, es facilita l'accés i la transparència a la informació del municipi, i també es redueix la demanda interna de dades des dels propis departaments de l'organització municipal.
Àmbit:
Transparència
Subàmbit:
Inclusió Social
Data d'inici:
01/01/2009
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Boi de Llobregat
Nombre d'habitants:
83070
Nombre de visites:
1654
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Isabel Sarrate Buisán
Càrrec:
Cap de Servei de Planificació i Avaluació de Polítiques Públiques
Ens:
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
isarrate@santboi.cat
Telèfon / Fax:
936351200 (ext 333)
Adreça:
Pl de l'Ajunatment, 1
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat té un llarg recorregut en la política de participació ciutadana, que parteix inicialment del teixit associatiu i vinculada als diferents barris de la ciutat. A principis de l'any 2011, es van impulsar nombrosos processos participatius en relació a pensar de forma estratègica el futur de la ciutat, així com en el disseny d'emergents programes d'actuació sectorials, fet que va propiciar la incorporació de ciutadania no associada en aquesta mena d'experiències.

És a partir de la legislatura del 2011, que es pretén donar un impuls definitiu a la política relacional de l'administració local sota el marc del que s'anomena Governança. Es va detectar que actors clau de la ciutat, com el teixit empresarial i comercial, estaven poc involucrats als grans reptes i projectes que l'Ajuntament tenia entre mans.
Objectius de la pràctica
General:
- Generar confiança i complicitat entre l'administració, els agents socials i econòmics i la ciutadania.
- Incrementar l'eficiència de les actuacions públiques per mitjà d'una millor adequació d'objectius, recursos i destinataris de les polítiques, un millor coneixement de la realitat i un increment de la corresponsabilitat.
- Esdevenir un punt de reflexió i discussió sobre Sant Boi a partir d'estadístiques i estudis de diferents disciplines. Ésser una eina per garantir la transparència, facilitar la comprensió i el coneixement de la informació disponible a la web.
Específic:
- Facilitar l'accés al coneixement de la ciutat a tota la ciutadania utilitzant un format (virtual) i llenguatge adequats per a tothom.
- Disposar d'informació actualitzada, contrastada i diversa sobre l'evolució de la ciutat.
- Conèixer com s'han implementat les polítiques locals i l'impacte que aquestes han tingut. Generar coneixement sobre la realitat de la ciutat de forma multilateral i coparticipada.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Unitat d'Assistència a la Planificació i l'Avaluació de l'Ajuntament de Sant Boi
Interna
Participativa
Administració local


Maqueta_Observatori de ciutat
Proposta inicial de l'observatori
Abans de la creació d'aquest observatori, l'ajuntament editava un butlletí estadístic anual anomenat "Sant Boi en Xifres", en format paper o digital (cd), l'observatori actual conté bona part dels indicadors que s'utilitzaven en aquella època, tot i que la periodicitat actual es de caràcter mensual.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
L'Observatori és capaç d'oferir qualsevol tipus d'informació d'interès per als ciutadans de Sant Boi de Llobregat, per als empleats públics de l'Ajuntament, per a investigadors o estudiants i en definitiva, per a qualsevol persona que decideixi interessar-se pels temes d'interès general que puguin afectar al municipi.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Aquest programa es troba vinculat amb el programa d'Open Data, amb l'Observatori de Pla de Ciutat, i amb els 4 espais de participació (el Consell de Ciutat, la Junta Local Participativa de Seguretat, el Pacte Local per la Inclusió i els fòrums empresarial i del comerç).
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
ANÀLISI
En la fase d'anàlisi vam voler incorporar les aportacions del màxim d'actors que intervindrien de manera més o menys activa en l'observatori i organitzem dos processos de participació:
• 1ª taula de treball: amb 20-25 tècnics motivats i interessats en l'observatori.
• 2ª taula de treball: amb directius (caps d'àrea i caps de servei) per explicar la proposta dels tècnics i les possibilitats de la tecnologia. En aquesta taula també es recolliran propostes.

DISSENY
El disseny d'aquest projecte es va iniciar al 2009
2on semestre 2009: Vam implementar un sistema de dades dinàmiques amb desplegables segons la temàtica.
• Titulars que captessin l'atenció
• Resumien les diferents temàtiques (territori, població, economia i societat), en portada i amb la mateixa dinàmica anterior (diferents nivells de desplegament).
• Cada titular podia estar sotmès a:Votació, Opinió puntual i oberta...
• Enllaç amb altres observatoris rellevants que aportin valor a l'observatori de ciutat de Sant Boi de Llobregat.
• Contè un fons de memòries, informes, estudis i treballs de recerca d'interès.
• L'observatori se segmentarà automàticament en funció de les preferències de l'observador

Tots els participants es van donar d'alta, el sistema els va donar automàticament usuari i contrasenya, un moderador va controlar la bondat de la participació, independentment dels controls bàsics que contingui el sistema.

IMPLEMENTACIÓ
S'ha preparat el sistema per poder crear tants equips de treball com es desitgi, tenint cura de tots els aspectes de visibilitat perquè tots dos entorns estiguin actius per a un determinat usuari, conservant i assegurant la confidencialitat de les dades. Un mateix usuari pot pertànyer a més d'un equip de treball, la qual cosa fa d'aquesta eina un potent element de treball per a les organitzacions.

L'Observatori de Ciutat i els espais de participació s'articulen de la següent manera: l'Observatori nodreix el seu treball amb aquella informació que pot resultar més rellevant en funció de les demandes que es fan i de l'agenda de treball dels 4 espais i processos participatius. Aquests espais al seu torn contribueixen amb nou coneixement, facilitant així la seva difusió a la resta de ciutadania de la ciutat i d'altres municipis i regions.

1. Consell de Ciutat: òrgan consultiu, de diàleg i deliberació en matèria de planificació estratègica, desenvolupament local i grans projectes de ciutat. Tenien 45 membres: representants de l'equip de govern, els grups municipals, entitats i fundacions, sindicats, comunitat educativa i universitats, col·legis professionals, empreses i personalitats. El plenari del Consell de Ciutat es reunia 1 cop l'any.

Hi havien 5 comissions autònomes de treball: salut, territori, patrimoni, grans projectes de ciutat i nou model econòmic i social (la temàtica de les comissions està vinculada als eixos estratègics del Pla d'Actuació Municipal). Es reunien periòdicament, amb el suport de l'oficina tècnica del Servei d'Assistència a les Polítiques Públiques.

2. Junta Local de Seguretat Participativa: espai on donaven a conèixer de primera mà el balanç anual de les actuacions policials i on els i les representants de la ciutadania podien plantejar els seus dubtes i les seves preocupacions. Es reunien un cop l'any la direcció local dels 3 cossos policials, l'Alcalde i representants de l'equip de govern, representants d'altres institucions i serveis de seguretat i protecció (bombers, jutjats, ...), a més d'una vintena de persones representants de diversos sectors de la localitat com són el món empresarial, l'educació, la cultura, el comerç, entre d'altres.

3. Pacte Local per a la Inclusió: és l'acord de 103 agents socials i econòmics de la ciutat per a la implementació de 90 actuacions per a la inclusió social.

4. Fòrum Empresarial i del Comerç: espais de trobada amb els quals pretenien fomentar la creació de xarxes de relacions, tant amb l'administració local com entre els mateixos agents d'aquests sectors, i analitzar i acordar quines han de ser les principals línies d'actuació de promoció econòmica de la ciutat.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Boi
Administració local
Totes
Impulsor
Descripció de l'actuació en la práctica::
L'Ajuntament ha actuat alhora com a impulsor i organitzador en totes les fases formant part activa en tots els treballs necessaris per a la seva correcta implementació.
Cicle S.L
Empresa
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
El tipus d'intervenció que realitza és d'empresa contractada com a desenvolupador informàtic, present en les diferents fases de disseny en l'ajuntament, la seva presència assegurava la viabilitat tècnica de les diferents aportacions que anaven sortint en les taules de debat. Va ser qui va desenvolupar la solució informàtica final.
Diputació de Barcelona
Administració local
Més d'una fase
Recursos financers (finançador)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Intervé en las fases de disseny i implementació, aportant finançament per a la solució informàtica implementada.
Recursos econòmics
Total euros per període
12.509 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
8.468,00€ Cost únic disseny desenvolupament aplicatiu + 4.041,00 € Cost de capítol I (15 hores x 12 mesos 1 tècnic (22,45€/h))
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Subvencions públiques
11/01/2010
11/01/2010
8.468 €
Recursos humans
- UAPA: Unitat formada de forma permanent per 5 tècnics (2 politòlegs, 1 estadístic, 1 psicòloga i 1 sociòleg).

- Hi ha altres tècnics de l'Ajuntament que tenen capacitat d'elaborar i penjar continguts.
Normes i mecanismes de participació implementats
Des de la Unitat d'Assistència a la Planificació i l'Avaluació (UAPA) van organitzar tot el procés de participació interna, per intentar aconseguir que l'esmentat observatori satisfés al major nombre possible de tècnics de la corporació. Per això, van organitzar una sessió de focus grup on van recollir els suggeriments de més de vint tècnics representants de totes les àrees gestores de l'ajuntament. Van requerir que s'incorporessin elements d'interacció (xarxes socials) per facilitar la comunicació. Una altra de les condicions que van plantejar, va ser l'obligatorietat d'establir en totes les dades facilitades les fonts primàries i secundàries d'on procedissin, amb la finalitat que qualsevol persona que ho desitgés, a partir de l'anàlisi de totes les dades, pogués o no contradir l'enfocament publicat.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Amb la implementació del projecte, l'Observatori va aconseguir:

- Enquestes i informes de conjuntura econòmica per al fòrum empresarial, del qual es van celebrar 8 edicions i uns 180 assistents per sessió des del febrer del 2008. Fòrum del comerç es van celebrar 5 sessions i una mitjana de 80/90 comerciants des del setembre del 2008 (sessions en format de ponències d'experts on compartir coneixement i experiència).

- Donar suport amb el subministrament d'informació i de dades sobre els temes de les comissions de treball que al llarg del 2010 es van reunir en 13 ocasions, havent participat 58 persones diferents, i amb la plataforma des de la qual es van crear grups de treball virtuals vinculats a aquestes comissions.

- Aportar enquestes (ex. de condicions de vida de la població) i el butlletí mensual sobre el mercat de treball al Pacte Local per a la Inclusió que va permètre fer partícips al conjunt d'agents socials i econòmics del Pla Local per a lnclusió i Cohesió Social de Sant Boi.

- Informació global de la ciutat a la vegada que va servir d'espai on difondre els informes de seguretat elaborats per la Junta Local de Seguretat Participativa.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Proposta
Projecte
Indefinida
Consultar ens
32_propuesta1.pdf
Proposta
Projecte
Indefinida
Consultar ens
31servicio_usuarios.pdf
Observatori de la ciutat
Projecte
Indefinida
--------
annex2_OBSERVATORI DE LA CIUTAT.doc
Difusió de la pràctica
Revista municipal Viure Sant Boi de periodicitat mensual (arriba a totes les llars de la ciutat), Notes de premsa, Intranet corporativa, congrés TECNIMAP de l'exercici 2010 "Un observatorio para las personas", Candidatura EPSA 2011 (http://observatori.santboi.cat/imgfiles/Observatori/EPSA_2011.pdf), http://observatori.santboi.cat, http://www.santboi.cat)
Reconeixements i presentacions
​- L'Institut Europeu d'Administració Pública (EIPA) va concedir a l'Observatori de Sant Boi de Llobregat el Certificat de Millor Pràctica, en el marc dels Premis del Sector Públic Europeu (EPSA 2011).

- Ponència en sessió inaugural Big Data Week (22/04/2013) al costat dels ajuntaments de Lleida, Badalona, Sabadell, Terrassa i Generalitat de Catalunya (Catalunya Dades).
Impacte
- L'Observatori ha permès socialitzar informació sensible i significativa, com la de seguretat ciutadana o la de condicions de vida dels habitants de la ciutat.

- S'ha facilitat l'accés al coneixement sobre la ciutat a diferents públics ja que hi ha diversos nivells de profunditat d'anàlisi amb llenguatges diferents: des d'un primer nivell més genèric amb un llenguatge fàcil, fins a un nivell més especialitzat amb un llenguatge més tècnic.

- S'ha contribuït a desenvolupar la cultura de la transparència a l'organització municipal, sent cada vegada més els departaments implicats en subministrar continguts.

-S'ha pogut oferir un coneixement ampli, continu i actualitzat de la ciutat, tant per a la direcció política i tècnica de l'Ajuntament, com per al conjunt d'agents socials i econòmics i ciutadania.

- S'ha posat de manifest la necessitat de tenir indicadors precisos i bones bases de dades que ajudin a fer les posteriors anàlisis de les realitats i polítiques corresponents.

- Per últim, l'Observatori ha facilitat l'autonomia en l'accés a la informació i en conseqüència ha generat una menor demanda interna (de l'organització) d'informació.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Externa
Ens
L'Institut Europeu d'Administració Pública (EIPA)
Document adjunt
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
L'Institut Europeu d'Administració Pública (EIPA) va atorgar a l'Observatori de Ciutat de Sant Boi de Llobregat el certificat de "Millor Pràctica" en el marc dels Premis del Sector Públic Europeu (EPSA). El reconeixement es va lliurar el 17 de novembre de 2011 a la ciutat Holandesa de Maastrich:

http://www.santboi.cat/NPremsaW.nsf/ca-IntranetNPremsa-BASE/C12570A40043BB01C1257910003D9F57?OpenDocument&Clau=tnoticies&Idioma=ca

http://www.santboi.cat/NPremsaW.nsf/ca-IntranetNPremsa-BASE/C12570A40043BB01C12578AF00215F7D?OpenDocument&Clau=tnoticies&Idioma=ca
Punts forts de la pràctica
- Socialitzar informació sensible i significativa.

- Facilitar l'accés al coneixement sobre la ciutat a diferents públics.

- Contribuïr a desenvolupar la cultura de la transparència a l'organització municipal.

- Oferir un coneixement ampli, continu i actualitzat de la ciutat.

- Indicadors precisos i bones bases de dades.

- Facilitar l'autonomia en l'accés a la informació.
Punts dèbils de la pràctica
- De moment hi ha poca interacció, poques opinions al voltant dels continguts i documentació adjunta a la web.
Propostes de millora de la pràctica
D'aquesta avaluació no van sortir propostes de millora de la pràctica, però des de la nostra unitat estem implementat millores constantment per arribar a un creixent i divers públic, com per exemple la vinculació a xarxes socials o les adaptacions per oferir les dades d'aquest observatori en format "open data".
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La mateixa filosofia que va originar l'observatori de ciutat s'ha emprat per crear un Observatori de la planificació estratègica de l'ajuntament de Sant Boi de Llobregat, del que destaca l'accés als sistemes de seguiment dels plans d'actuació municipal o els productes d'avaluació derivats del Pla de Ciutat 2012-2015. Oferint tota la informació en format obert (open data) i amb vinculació amb les xarxes socials mes actives.

http://www.santboi.cat/NPremsaW.nsf/ca-IntranetNPremsa-BASE/C12570A40043BB01C1257ADE0032CB4B?OpenDocument&Clau=tnoticies&Idioma=ca

http://placiutat.santboi.cat
Transparència
20 pràctiques
El món local ha recollit el clam de la ciutadania per una major transparència i control dels assumptes públics. Aquestes demandes es veuen reflectides en un conjunt de accions que impulsen el control democràtic, la millora en l'atenció ciutadana i l'accés a la informació.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.