Fases i principals lÃnies d'actuació
ANÀLISI
En la fase d'anà lisi vam voler incorporar les aportacions del mà xim d'actors que intervindrien de manera més o menys activa en l'observatori i organitzem dos processos de participació:
• 1ª taula de treball: amb 20-25 tècnics motivats i interessats en l'observatori.
• 2ª taula de treball: amb directius (caps d'à rea i caps de servei) per explicar la proposta dels tècnics i les possibilitats de la tecnologia. En aquesta taula també es recolliran propostes.
DISSENY
El disseny d'aquest projecte es va iniciar al 2009
2on semestre 2009: Vam implementar un sistema de dades dinà miques amb desplegables segons la temà tica.
• Titulars que captessin l'atenció
• Resumien les diferents temà tiques (territori, població, economia i societat), en portada i amb la mateixa dinà mica anterior (diferents nivells de desplegament).
• Cada titular podia estar sotmès a:Votació, Opinió puntual i oberta...
• Enllaç amb altres observatoris rellevants que aportin valor a l'observatori de ciutat de Sant Boi de Llobregat.
• Contè un fons de memòries, informes, estudis i treballs de recerca d'interès.
• L'observatori se segmentarà automà ticament en funció de les preferències de l'observador
Tots els participants es van donar d'alta, el sistema els va donar automà ticament usuari i contrasenya, un moderador va controlar la bondat de la participació, independentment dels controls bà sics que contingui el sistema.
IMPLEMENTACIÓ
S'ha preparat el sistema per poder crear tants equips de treball com es desitgi, tenint cura de tots els aspectes de visibilitat perquè tots dos entorns estiguin actius per a un determinat usuari, conservant i assegurant la confidencialitat de les dades. Un mateix usuari pot pertà nyer a més d'un equip de treball, la qual cosa fa d'aquesta eina un potent element de treball per a les organitzacions.
L'Observatori de Ciutat i els espais de participació s'articulen de la següent manera: l'Observatori nodreix el seu treball amb aquella informació que pot resultar més rellevant en funció de les demandes que es fan i de l'agenda de treball dels 4 espais i processos participatius. Aquests espais al seu torn contribueixen amb nou coneixement, facilitant aixà la seva difusió a la resta de ciutadania de la ciutat i d'altres municipis i regions.
1. Consell de Ciutat: òrgan consultiu, de dià leg i deliberació en matèria de planificació estratègica, desenvolupament local i grans projectes de ciutat. Tenien 45 membres: representants de l'equip de govern, els grups municipals, entitats i fundacions, sindicats, comunitat educativa i universitats, col·legis professionals, empreses i personalitats. El plenari del Consell de Ciutat es reunia 1 cop l'any.
Hi havien 5 comissions autònomes de treball: salut, territori, patrimoni, grans projectes de ciutat i nou model econòmic i social (la temà tica de les comissions està vinculada als eixos estratègics del Pla d'Actuació Municipal). Es reunien periòdicament, amb el suport de l'oficina tècnica del Servei d'Assistència a les PolÃtiques Públiques.
2. Junta Local de Seguretat Participativa: espai on donaven a conèixer de primera mà el balanç anual de les actuacions policials i on els i les representants de la ciutadania podien plantejar els seus dubtes i les seves preocupacions. Es reunien un cop l'any la direcció local dels 3 cossos policials, l'Alcalde i representants de l'equip de govern, representants d'altres institucions i serveis de seguretat i protecció (bombers, jutjats, ...), a més d'una vintena de persones representants de diversos sectors de la localitat com són el món empresarial, l'educació, la cultura, el comerç, entre d'altres.
3. Pacte Local per a la Inclusió: és l'acord de 103 agents socials i econòmics de la ciutat per a la implementació de 90 actuacions per a la inclusió social.
4. Fòrum Empresarial i del Comerç: espais de trobada amb els quals pretenien fomentar la creació de xarxes de relacions, tant amb l'administració local com entre els mateixos agents d'aquests sectors, i analitzar i acordar quines han de ser les principals lÃnies d'actuació de promoció econòmica de la ciutat.

Actors que hi han intervingut
| Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Ajuntament de Sant Boi |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Descripció de l'actuació en la prà ctica: L'Ajuntament ha actuat alhora com a impulsor i organitzador en totes les fases formant part activa en tots els treballs necessaris per a la seva correcta implementació. |
Cicle S.L |
Empresa |
Implementació |
Participant |
Descripció de l'actuació en la prà ctica: El tipus d'intervenció que realitza és d'empresa contractada com a desenvolupador informà tic, present en les diferents fases de disseny en l'ajuntament, la seva presència assegurava la viabilitat tècnica de les diferents aportacions que anaven sortint en les taules de debat. Va ser qui va desenvolupar la solució informà tica final. |
Diputació de Barcelona |
Administració local |
Més d'una fase |
Recursos financers (finançador) |
Descripció de l'actuació en la prà ctica: Intervé en las fases de disseny i implementació, aportant finançament per a la solució informà tica implementada. |
Recursos econòmics
Total euros per perÃode
12.509 €
CaracterÃstiques generals del finançament (perÃodes, tipus...):
8.468,00€ Cost únic disseny desenvolupament aplicatiu + 4.041,00 € Cost de capÃtol I (15 hores x 12 mesos 1 tècnic (22,45€/h))
Llista de recursos econòmics
| Nom de l'ens |
Modalitat de l'aportació |
PerÃode de finançament |
Quantitat |
Observacions |
| Des de |
Fins a |
| Ajuntament de Sant Boi de Llobregat |
Subvencions públiques |
11/01/2010 |
11/01/2010 |
8.468 € |
|
Recursos humans
- UAPA: Unitat formada de forma permanent per 5 tècnics (2 politòlegs, 1 estadÃstic, 1 psicòloga i 1 sociòleg).
- Hi ha altres tècnics de l'Ajuntament que tenen capacitat d'elaborar i penjar continguts.
Normes i mecanismes de participació implementats
Des de la Unitat d'Assistència a la Planificació i l'Avaluació (UAPA) van organitzar tot el procés de participació interna, per intentar aconseguir que l'esmentat observatori satisfés al major nombre possible de tècnics de la corporació. Per això, van organitzar una sessió de focus grup on van recollir els suggeriments de més de vint tècnics representants de totes les à rees gestores de l'ajuntament. Van requerir que s'incorporessin elements d'interacció (xarxes socials) per facilitar la comunicació. Una altra de les condicions que van plantejar, va ser l'obligatorietat d'establir en totes les dades facilitades les fonts primà ries i secundà ries d'on procedissin, amb la finalitat que qualsevol persona que ho desitgés, a partir de l'anà lisi de totes les dades, pogués o no contradir l'enfocament publicat.