Tipus
Mixta
Ens
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat i Tec Brain
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El Patronat Fira de la Puríssima realitza reunions abans i després de la fira amb diferents collectius implicats en l'organització firal, i dissenya anualment un Pla de Propostes de Millora per properes edicions segons les valoracions presentades. En aquest sentit, el suggeriment dels informadors de la fira 2005, de disposar de les adreces dels restaurants de Sant Boi, va condicionar a incloure la ubicació dels principals establiments en el plànol del recinte firal l'any 2006. Tanmateix, l'any 2006, la percepció del comercial d'espais firals de la baixa ocupació per part d'expositors locals, va impulsar la creació de l'espai "l'Aparador del Comerç", vist que es percebia un interès per part del comerç local de participar amb un nou concepte d'espai firal.
Des de l'any 2003, es realitzen enquestes de valoració a visitants i expositors i es fan informes amb els resultats i l'evolució dels aspectes analitzats. Així doncs, el disseny de cada edició té en compte aquests resultats, que prèviament han estat enviats a tots els agents implicats en l'organització. No es tracta doncs d'informes confidencials ni burocràtics, són eines veritablement útils que en els darrers anys ens han fet detectar diferents punts febles que han provocat entre d'altres, els següents projectes de millora:
- Canvi de recorregut per provocar la descoberta del nucli antic. Només un 0,3 % dels enquestats visitaven la zona museística l'any 2003. Actualment hi han comptabilitzades més de 15.000 visites a les Termes i el Museu.
- Nou concepte de comunicació. Fins l'any 2004, existia una línia continuista en la imatge firal, amb cartells de diferents motius agrícoles, que no coincidien amb la percepció que el visitant tenia de la pròpia fira. Segons les enquestes realitzades, el visitant la percep com un esdeveniment on anar a passejar en família, al voltant d'un espai per gaudir de diferents experiències: les compres abans del Nadal, tallers infantils, espectacles culturals,etc. Aquest canvi de concepte és un element destacat i diferenciador. Ara es mostra una fira més propera, actual i diversa.
- Millora en els serveis. Destaca, clarament, l'augment de la nota atorgada a la senyalització que fins l'edició de l'any 2005 no havia superat el 4,94. Comprovat aquest punt feble en l'edició 2006, gràcies a una subvenció de la Generalitat de Catalunya, es va realitzar una inversió important en un estudi de senyalització i en produir nous suports que reforcessin l'existent. En les dues darreres edicions s'ha obtingut una nota superior a 6,5. L'únic servei suspès actualment és l'aparcament, tot i que té un increment del 44,5% respecte a l'edició 2005, any en que es va decidir incorporar un nou estacionament públic vist les deficients valoracions atorgades en les enquestes. Altres actuacions, com el servei del firabus, el lliurament de plànols als visitants, l'augment d'informadors o el disseny del Pla de mitjans, són actuacions resultants dels anàlisis de les enquestes.
- S'ha considerat necessari implantar en aquesta darrera edició un sistema per comptar els visitants. Això ha permès disposar de dades objectives de les visites.
Punts forts de la pràctica
Es realitza, amb metodologia quantitativa, una investigació de satisfaccions generades als clients, notorietat i preferències, mitjançant una entrevista personal aleatòria estratificada, a una mostra de 995 persones. Els resultats obtinguts, són utilitzats per a desenvolupar polítiques de millora i mesures correctores, aplicables en properes edicions, a cadascun dels aspectes analitzats.
Punts dèbils de la pràctica
Estan vinculats a les propostes de millora. Faltaria realitzar una enquesta que permetés copsar l'opinió de comerços i restaurants locals i una altra que permetés conèixer l'opinió dels veïns del recinte firal.
Propostes de millora de la pràctica
Realitzar una enquesta a comerços i restaurants locals i una enquesta a veïns del recinte firal.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Tots els sistemes de millora implantats en l'organització d'una fira són d'interès per la resta del sector, i el control de visitants és un element imprescindible per avaluar la millora de la gestió firal.