Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Comerç
Control de visitants en l'organització firal
 
Aquesta iniciativa consisteix en la implementació d'un sistema per comptar visitants que permet disposar de dades objectives de les visites realitzades a l'organització firal (dades quantitatives). És un innovador sistema que permet complementar la informació de les dades qualitatives (que no suposa cap novetat respecte d'edicions anteriors), s'ha realitzat mitjançant un sistema de càmeres que transporten dades d'un servidor centralitzat a Internet, on es poden consultar en temps real i analitzar a través d'un interface web personalitzat.
 
Àmbit:
Comerç
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2003
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Boi de Llobregat
Nombre d'habitants:
83070
Nombre de visites:
1505
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Esther Dalmau Monfort
Càrrec:
Tècnica de Promoció de la Ciutat
Ens:
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
edalmau@santboi.cat
Telèfon / Fax:
936529830
Adreça:
Plaça de l'Ajuntament, 1, 08830, Sant Boi de LLobregat
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Actualment, per a qualsevol empresa, organisme o associació, la informació és una eina imprescindible en la gestió per tenir un nivell alt de competitivitat i possibilitats de desenvolupament. És per això que, en el cas de la Fira de la Puríssima, s'ha impulsat la realització, en els darrers anys, de diferents estudis i actuacions que augmentin la informació dels visitants, millorant, d'aquesta manera, l'activitat en el seu conjunt.
D'altra banda, el coneixement de la pròpia organització respecte a l'evolució de visitants als diferents espais i activitats, i la valoració dels expositors respecte a la seva activitat comercial, fa estimar que en els darrers anys les visites a la fira han augmentat notablement, tot i que no disposem de dades objectives de visites en el recinte firal “al carrer”. És per aquest motiu, que s'ha considerat necessari implantar en aquesta darrera edició un sistema que compti els visitants, que ha permès, ara sí, disposar de dades objectives.
Objectius de la pràctica
General:
Disposar d'informació objectiva o quantitativa, sobre els visitants de la Fira de la Puríssima.
Específic:
Assignar els recursos de manera eficient, assegurant un servei adequat a cada moment.
Conèixer l'efectivitat de diferents activitats, espectacles o axhibicions.
Detectar els tràfics de visitants.
Disposar d'una eina important per a la comercialització d'espais, ja que permet dissenyar estratègies de preus i publicitat en funció de la posició dels estands a l'interior de l'envelat comercial.
Facilitar als expositors el número de visitants reals, oferint dades objectives i nous arguments de venda.
Informar als cossos de seguretat de forma exacta i objectiva de la quantitat de visitants en temps real.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat Mixta No Participativa Administració local
Descripció Les enquestes les realitza personal de l'Ajuntament de Sant Boi de LLobregat.
Tec Brain Mixta No Participativa Empresa
Descripció El sistema de compteig el realitza una empresa externa.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Els visitants de la Fira de la Puríssima, al municipi de Sant Boi de Llobregat.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El control de visitants en l'organització firal, està vinculat al Programa de Promoció Turística de Sant Boi de Llobregat.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
En el cas de la informació subjectiva, es essencial l'experiència del gestor firal, la seva percepció del funcionament de l'activitat, i un intercanvi d'informació amb diferents públics (interns i externs): valoració del personal d'informació respecte als suggeriments dels visitants, valoració dels expositors respecte a incidències en la seva activitat, valoració facilitada pels cossos de seguretat i els responsables de muntatge, etc. Totes són informacions que tot gestor no ha d'ignorar perquè són essencials per valorar les debilitats i fortaleses de l'organització firal. Així doncs, és imprescindible la comunicació amb tots els agents i és per això que, entre d'altres actuacions, el Patronat Fira de la Puríssima realitza reunions abans i després de la fira amb diferents col·lectius i dissenya anualment un pla de propostes de millores per properes edicions, segons les valoracions presentades.
Des de l'any 2003 es realitzen enquestes de valoració a visitants i expositors i es fan els informes amb els resultats i l'evolució dels aspectes analitzats. Així doncs, el disseny de cada edició té en compte aquests resultats, que prèviament han estat enviats a tots els agents implicats en l'organització. No es tracta d'informes confidencials ni burocràtics, sinó que són eines veritablement útils que en els darrers anys han fet detectar diferents punts febles que han originat els seus corresponents projectes de millora.
En aquesta darrera edició s'ha implementat un sistema de compte de visitants, que també ha permès disposar de dades quantitatives (a més de les qualitatives). Aquest sistema contractat per l'edició 2008 de la fira, s'ha realitzat mitjançant un sistema de càmeres que transporten dades d'un servidor centralitzat a Internet, on es poden consultar en temps real i analitzar a través d'un interface web personalitzat.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Patronat Municipal Fira de la Puríssima
Administració local
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Tec Brain
Empresa
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Visitants de l'organització firal
Ciutadans
Més d'una fase
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
13.207 euros
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Total anual (11.207 euros per a la contractació del servei del sistema de compteig i 2.000 euros per a la contractació d'enquestadors).
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Fons privats 01/01/2008 01/01/2009 3.000 euros
Recursos humans
- 2 persones de l'Ajuntament que participen en el disseny i la introducció d'enquestes.
- 10 monitors per a la realització d'enquestes.
- 3 persones de l'empresa Tec Brain per realitzar el sistema de compte.
Resultats
Descripció dels productes assolits
Els principals productes assolits amb aquesta pràctica són:
- Informe de l'enquesta als visitants i estudi de satisfacció dels mateixos.
- Informe de l'enquesta als expositors i estudi de satisfacció dels expositors.
- Memòria anual.
- Informe d'afluències a la Fira de la Puríssima (Tec Brain).
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Estudi de satisfacció expositors 62a Fira de la Puríssima -------- 01/02/2009 Sí disponible
Estudi de satisfacció visitants 62a Fira de la Puríssima -------- 01/02/2009 Sí disponible
Fira de la Puríssima, Afluència de Públic (Tec Brain) -------- 01/01/2008 Sí disponible


Impacte
La investigació de mercat objectiva permet conèixer millor les necessitats del públic i incorporar elements de millora per consolidar el posicionament actual de la fira. La percepció del visitant, pel que fa els recintes i l'organització de la fira, és positiva. La nota general atorgada és de 8,22 obtenint la màxima puntuació des de l'any 2004, edició en que es va començar a realitzar enquestes als visitants.
Pel que fa a les activitats, torna a consolidar-se la Mostra de bestiar i la Carpa fresca com les activitats més valorades i, en general, el nucli antic, es posiciona com un del principals atractius de la fira.
En la comunicació és important destacar el grau d'informació de les activitats per part dels visitants, un dels punts febles de la fira detectat a les enquestes de satisfacció d'edicions anteriors, i motiu pel qual es van dissenyar mesures per millorar-lo, com l'augment d'informadors als accessos principals i la distribució d'un plànol informatiu amb detall de les activitats durant els 3 dies de fira.
Finalment, si hi ha una dada destacada, ha estat el notable increment de visitants de fora de Sant Boi. La Fira de la Puríssima és, sense cap mena de dubte, un esdeveniment molt arrelat al municipi i de fet, la majoria de santboians la visiten 2 o més dies. Un objectiu important de l'organització ha estat incrementar el número de visitants de fora del municipi, que enguany ha augmentat un 44% respecte l'edició anterior.
Avaluació
Tipus
Mixta
Ens
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat i Tec Brain
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El Patronat Fira de la Puríssima realitza reunions abans i després de la fira amb diferents col•lectius implicats en l'organització firal, i dissenya anualment un Pla de Propostes de Millora per properes edicions segons les valoracions presentades. En aquest sentit, el suggeriment dels informadors de la fira 2005, de disposar de les adreces dels restaurants de Sant Boi, va condicionar a incloure la ubicació dels principals establiments en el plànol del recinte firal l'any 2006. Tanmateix, l'any 2006, la percepció del comercial d'espais firals de la baixa ocupació per part d'expositors locals, va impulsar la creació de l'espai "l'Aparador del Comerç", vist que es percebia un interès per part del comerç local de participar amb un nou concepte d'espai firal.

Des de l'any 2003, es realitzen enquestes de valoració a visitants i expositors i es fan informes amb els resultats i l'evolució dels aspectes analitzats. Així doncs, el disseny de cada edició té en compte aquests resultats, que prèviament han estat enviats a tots els agents implicats en l'organització. No es tracta doncs d'informes confidencials ni burocràtics, són eines veritablement útils que en els darrers anys ens han fet detectar diferents punts febles que han provocat entre d'altres, els següents projectes de millora:
- Canvi de recorregut per provocar la “descoberta” del nucli antic. Només un 0,3 % dels enquestats visitaven la zona museística l'any 2003. Actualment hi han comptabilitzades més de 15.000 visites a les Termes i el Museu.
- Nou concepte de comunicació. Fins l'any 2004, existia una línia continuista en la imatge firal, amb cartells de diferents motius agrícoles, que no coincidien amb la percepció que el visitant tenia de la pròpia fira. Segons les enquestes realitzades, el visitant la percep com un esdeveniment on anar a passejar en família, al voltant d'un espai per gaudir de diferents experiències: les compres abans del Nadal, tallers infantils, espectacles culturals,etc. Aquest canvi de concepte és un element destacat i diferenciador. Ara es mostra una fira més propera, actual i diversa.
- Millora en els serveis. Destaca, clarament, l'augment de la nota atorgada a la senyalització que fins l'edició de l'any 2005 no havia superat el 4,94. Comprovat aquest punt feble en l'edició 2006, gràcies a una subvenció de la Generalitat de Catalunya, es va realitzar una inversió important en un estudi de senyalització i en produir nous suports que reforcessin l'existent. En les dues darreres edicions s'ha obtingut una nota superior a 6,5. L'únic servei “suspès” actualment és l'aparcament, tot i que té un increment del 44,5% respecte a l'edició 2005, any en que es va decidir incorporar un nou estacionament públic vist les deficients valoracions atorgades en les enquestes. Altres actuacions, com el servei del firabus, el lliurament de plànols als visitants, l'augment d'informadors o el disseny del Pla de mitjans, són actuacions resultants dels anàlisis de les enquestes.
- S'ha considerat necessari implantar en aquesta darrera edició un sistema per comptar els visitants. Això ha permès disposar de dades objectives de les visites.
Punts forts de la pràctica
Es realitza, amb metodologia quantitativa, una investigació de satisfaccions generades als clients, notorietat i preferències, mitjançant una entrevista personal aleatòria estratificada, a una mostra de 995 persones. Els resultats obtinguts, són utilitzats per a desenvolupar polítiques de millora i mesures correctores, aplicables en properes edicions, a cadascun dels aspectes analitzats.
Punts dèbils de la pràctica
Estan vinculats a les propostes de millora. Faltaria realitzar una enquesta que permetés copsar l'opinió de comerços i restaurants locals i una altra que permetés conèixer l'opinió dels veïns del recinte firal.
Propostes de millora de la pràctica
Realitzar una enquesta a comerços i restaurants locals i una enquesta a veïns del recinte firal.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Tots els sistemes de millora implantats en l'organització d'una fira són d'interès per la resta del sector, i el control de visitants és un element imprescindible per avaluar la millora de la gestió firal.

Més informació
Persona de contacte:
Esther Dalmau Monfort
Càrrec:
Tècnica de Promoció de la Ciutat
Ens:
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Adreça electrònica:
edalmau@santboi.cat
Telèfon / Fax:
936529830
Adreça:
Plaça de l'Ajuntament, 1, 08830, Sant Boi de LLobregat
Lloc web:
www.santboi.cat
Aquesta experiència es va publicar al Banc de Bones Pràctiques
de la Fundació Carles Pi i Sunyer i la Diputació de Barcelona al any 2010.