Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Comerç
Seminari de bones pràctiques comercials de la zona Delta
 
Seminari de bones pràctiques que vol esdevenir un espai de relació amb comerciants d'altres municipis per intercanviar opinions, idees i es crear sinèrgies de treball amb altres realitats comercials que puguin ajudar a l'activitat empresarial del dia a dia. L'Ajuntament de Gavà, amb la col·laboració del comerç i els mercats de la ciutat, els ajuntaments i les associacions de comerciants dels municipis participants, amb el suport de la Diputació de Barcelona, organitza aquest seminari amb l'objectiu de donar les claus necessàries als comerços d'aquestes localitats per tal que es puguin organitzar de manera eficient, seguint un model empresarial.
 
Àmbit:
Comerç
Subàmbit:
----
Data d'inici:
15/06/2009
Data de finalització:
22/06/2009
Província:
Barcelona
Municipi:
Castelldefels
Gavà
Prat de Llobregat (El)
Sant Boi de Llobregat
Viladecans
Nombre d'habitants:
320897
Nombre de visites:
1472
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Virginia Vargas del Rio
Càrrec:
Adjunta a Gerència d'IMPAC
Ens:
Ajuntament de Gavà
Lloc web:
Adreça electrònica:
vvargas@aj-gava.cat
Telèfon / Fax:
93 263 91 43
Adreça:
Plaça Jaume Balmes s/n
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Aquesta iniciativa sorgeix al 2006 des del departament de Promoció Econòmica de El Prat de Llobregat amb la idea d'anar rotant cada any per un dels municipis de la zona delta sud. El 2009 l'Ajuntament i els comerciants de Gavà han estat els amfitrions.
Objectius de la pràctica
General:
Crear un espai d'intercanvi d'experiències comercials.
Específic:
Donar eines de reflexió sobre la professionalització en el sector comercial, des del punt de vista empresarial.
Crear dinàmiques i sinèrgies entre diferents municipis per mitjà de les seves associacions de comerciants.
Aportar coneixements tècnics i reflexions sobre el paper dels empresaris i les associacions comercials.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Membres de les associacions comercials de Gavà, Castelldefels, Viladecans, El Prat de Llobregat i Sant Boi de Llobregat.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
Per realitzar el seminari són necessàries dues fases:
- Fase prèvia. Es passa un qüestionari als comerciants inscrits per conèixer amb anterioritat les seves inquietuds i interessos. Posteriorment, es passa aquest qüestionari als ponents per poder adaptar els continguts de les ponències a aquests interessos.
- Fase de desenvolupament del seminari. Es compta amb la participació d'un ponent expert en el tema del sector privat, o en ponències de les experiències de les entitats comercials de Comerç de Terrassa Centre i de Sant Celoni Comerç sobre els serveis que ofereixen als seus associats per ajudar-los a ser més empresaris. El seminari també té present temes de conciliació familiar i posa al servei dels assistents l'espai de Minuts Menuts, per tal que els comerciants puguin assistir a la jornada amb la possibilitat de deixar els seus fills en un espai lúdic.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Castelldefels
Administració local
Implementació
Participant
Ajuntament de El Prat de Llobregat
Administració local
Implementació
Participant
Ajuntament de Gavà
Administració local
Totes
Organitzador
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Administració local
Implementació
Participant
Ajuntament de Viladecans
Administració local
Implementació
Participant
Diputació de Barcelona
Administració local
Totes
Recursos financers (finançador)
Recursos econòmics
Total euros per període
2.700€ aprox.
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
- 1.500€: cafè de benvinguda, servei de ludoteca Minuts Menuts, senyalador i material del seminari.
- 1.200€: ponent i moderador.
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Gavà Fons propis Indefinida Indefinida
Recursos humans
- Coordinació del seminari per part de la gerència de l'Institut Municipal per a la Promoció i Activació de la Ciutat (IMPAC).
- Personal tècnic dels departaments de comerç dels municipis de El Prat de Llobregat, Castelldefels, Sant Boi, Viladecans i Gavà.
- Personal administratiu de l'IMPAC.
- Suport tècnic i administratiu per part del personal del Parc Arqueològic.
Resultats
Descripció dels productes assolits
- Díptic del seminari.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Díptic del seminari de bones pràctiques comercials del Delta sud Presentació Indefinida Sí disponible
Difusió de la pràctica
- Distribució del pdf del díptic del seminari entre els comerciants i tècnics de comerç dels municipis participants de la Zona Delta.
- Difusió a través de la web de comerç www.compragava.cat

Avaluació
Tipus
Mixta
Ens
Comerç i Mercats de Gavà, i Ajuntament de Gavà
Document adjunt
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
En relació a la valoració dels assistents respecte al seminari, cal destacar que l'organització ha estat molt ben valorada. A més a més, els assistents han puntuat amb un 7,65 els continguts del seminari i amb un 7,85 la utilitat de les ponències. Sobre la durada de la jornada, un 88% dels enquestats l'han trobat correcte.

Es van recollir dues aportacions que els assistents van entregar a l'organització mitjançant uns papers que es van distribuir. Una es referia a la possibilitat de poder disposar dels continguts de les ponències (que ja es troben penjades a la web), i l'altre feia referència als indicadors que cal tenir en compte en una empresa per saber si va bé o no. Aquesta última també es va respondre el segon dia de seminari per part del moderador.
Punts forts de la pràctica
- La fórmula organitzativa del seminari. El qüestionari previ permet encaminar les ponències en funció de la situació i els coneixements dels assistents.
- Dinàmica de la sessió. Per la creació d'un clima d'intercanvi entre professionals del món del comerç, també pel contacte personal del sector (networking) i per la tipologia de ponents participants.
- Poder disposar d'un espai lúdic per a nens i nenes amb la finalitat de conciliar la vida laboral amb la familiar, on els assistents tenien la possibilitat de deixar als seus fills durant el seminari.
- Les preguntes, aportacions o dubtes formulats en un paper que s'entregava posteriorment eren comentats a la següent sessió i, per tant, donaven opció a molta gent amb perfils diferents (gent que havia de marxar més aviat, gent que no s'atreveix a intervenir en públic, etc)
- Possibilitat de poder descarregar-se les ponències a la web de comerç de l'Ajuntament www.compragava.cat
Punts dèbils de la pràctica
Propostes de millora de la pràctica
- Portar les experiències del que fan altres municipis és molt repetitiu. Caldria buscar altres alternativa de cara a propers seminaris.
- Controlar que hi hagi suficient temps de torn de paraula.
- Controlar el temps de les ponències en general.
- Fer participar més activament a les associacions de comerciants dels municipis implicats.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Més informació
Persona de contacte:
Virginia Vargas del Rio
Càrrec:
Adjunta a Gerència d'IMPAC
Ens:
Ajuntament de Gavà
Adreça electrònica:
vvargas@aj-gava.cat
Telèfon / Fax:
93 263 91 43
Adreça:
Plaça Jaume Balmes s/n
Lloc web:
www.gavaciutat.cat