Fases i principals línies d'actuació
El Fòrum 21 va ser l'escenari participatiu de l'Agenda 21 durant quatre anys. Una vegada aprovat el Pla d'acció per la sostenibilitat, el Consell Municipal de Medi Ambient i Sostenibilitat (CMMAS) va assumir la continuïtat de la participació amb l'objectiu de fer-ne el seguiment i avaluació contínua. És en el si del CMMAS que sorgeix la iniciativa de posar en marxa un Grup de treball per impulsar el Pacte Cívic i el Pla de Mobilitat. El CMMAS va elevar la proposta a la Junta de Govern Local, on es decideix assumir-la i organitzar un procés de participació ciutadana obert a tots els sectors de la població implicats en la mobilitat. El primer pas és constituir un equip de treball liderat per la Regidoria de Vía Pública, els membres del qual es designen en el Comitè de Direcció de Transversalitat i Treball en Xarxa. L'equip va estar compost finalment per una dotzena de representants de diferents àrees tècniques i polítiques de l'Ajuntament, coordinats per la cap de l'Àrea de Serveis de Ciutat i Seguretat Ciutadana.
El procés de participació ciutadana es desenvolupa en dues grans fases:
1.- Durant la primera es va elaborar el Pacte Cívic per la Mobilitat Sostenible, aprovat pel Ple municipal. El Pacte és un document de consens on es recullen els principis i les definicions bàsiques que han d'inspirar l'adopció posterior de mesures concretes que afectin la mobilitat. Aquesta fase es va dur a terme des del novembre de 2004 a l'octubre de 2005.
2.- A la segona fase es va desenvolupar l'elaboració en si del Pla de Mobilitat Sostenible i Segura i la seva progressiva implantació, en la qual s'ha donat continuïtat a la Comissió de Mobilitat com a espai de suport i consens permanent.
El Pla de Mobilitat està constituït per les mesures concretes que s'adoptin en relació a la mobilitat. És, per tant, una fase en procés continu de construcció.
Actors que hi han intervingut
Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat |
Administració local |
Totes |
Organitzador |
Descripció de l'actuació en la pràctica: El caràcter transversal de la temàtica tractada ha fet que en el procés s'impliquessin la totalitat d'àrees de gestió municipals. Així, els departaments que han intervingut han estat: Participació Ciutadana, Serveis Municipals (manteniment de ciutat), Via Pública, Disseny i Promoció de la Ciutat, Policia Municipal, Oficina Agenda 21, Medi Ambient i Ciutat Saludable, Llicències, Guals, Mapa Sonor, Transport Públic, Educació, Comerç, Àrea Econòmica, Aparcaments, Neteja, Programa persones amb discapacitat. |
Associacions d'àmbit ecologista, bicicleta, transport públic |
Entitats i associacions |
Diagnòstic |
Participant |
Diputació de Barcelona |
Administració local |
Diagnòstic |
Col·laborador |
Empresa EIDOS |
Empresa |
Disseny |
Presta el servei (gestor) |
Descripció de l'actuació en la pràctica: va desenvolupar i dissenyar el procés, va realitzar l'assessorament i l'assistència tècnica i la dinamització de les sessions dels processos de participació ciutadana. |
Empresa INTRA |
Empresa |
Disseny |
Presta el servei (gestor) |
Descripció de l'actuació en la pràctica: ha estat l'encarregada de redactar tècnicament el Pla de Mobilitat. La seva aportació ha estat durant les 10 sessions en les que s'ha debatut la proposta del Pla de Mobilitat. |
Generalitat de Catalunya |
Administració autonòmica |
Diagnòstic |
Col·laborador |
Partits polítics i sindicats |
Entitats i associacions |
Diagnòstic |
Participant |
Representants dels Consells sectorials i territorials |
Altres |
Implementació |
Participant |
Sector associatiu |
Entitats i associacions |
Diagnòstic |
Participant |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Associacions de veïns, associacions de comerciants, associacions de pares i mares. |
Sectors professionals |
Entitats i associacions |
Diagnòstic |
Participant |
Descripció de l'actuació en la pràctica: Empreses del taxi, empreses de transport públic (bus, ferrocarril), empreses d'autocars de servei discrecional, empresa municipal de neteja i aparcaments, empreses de transport, autoescoles i tallers mecànics. |
Recursos econòmics
Total euros per període
51.374,35
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Les despeses es van dividir en: 10.000 a assessorament i dinamització de sessions, 11.900 a suport tècnic, 4.474,35 a imatge i difusió i 25.000 per personal.
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens |
Modalitat de l'aportació |
Període de finançament |
Quantitat |
Observacions |
Des de |
Fins a |
Administració autonòmica i local |
Subvencions públiques |
Indefinida |
Indefinida |
10.000 |
|
Recursos humans
Es van contractar tres persones de l'empresa EIDOS, amb una dedicació de 200 hores. També hi ha hagut una dedicació molt important per part de diversos tècnics municipals, especialment dels responsables dels aspectes de mobilitat i participació ciutadana. Una estimació de les hores emprades per aquests tècnics supera les 1.000 hores.
Normes i mecanismes de participació implementats
Per portar a terme aquest procés es va crear una estructura en la que s'interrelacionen tots els actors que han intervingut: polítics, tècnics i ciutadania.
1.- La Comissió de Direcció és l'òrgan directiu del procés, és qui l'ha impulsat i ha definit els objectius, les estratègies polítiques. És on recau el lideratge polític del procés.
- Composició: regidors de mobilitat, serveis de ciutat, disseny i promoció de ciutat, benestar social i educació, caps d'àrea i alts tècnics amb responsabilitats en la matèria i equip tècnic de participació.
- Funcions: impulsar el procés de participació, prendre les decisions estratègiques de caràcter polític, definir les línies bàsiques del procés i liderar les orientacions polítiques de l'equip de govern en l'àmbit de la mobilitat.
2.- La Comissió de Seguiment es va proposar com a un espai per donar resposta a diferents necessitats del procés. Amb l'experiència en altres processos, es demostrava que els aspectes formals, logístics i/o metodològics podien ser un entrebanc afegit a la pròpia dificultat de la participació. És per això que es va proposar la seva creació, en el si de la qual es van pactar tots els aspectes referits al procés en tant que procés.
- Composició: aquest grup promotor ha estat mixt, en el sentit que estava format per la part tècnica de la Comissió de Direcció i una representació dels col·lectius socials de la ciutat. La composició ha estat la següent: regidora de Mobilitat, 3 tècnics municipals, un representant de la Federació d'AV, de la Federació del Comerç, de la Federació d'Associacions de Pares (FAPAC), del grup ecologista Benviure, de l'associació Amics de la Bici i un representant de cada grup polític.
- Funcions: pactar la proposta metodològica del procés i els aspectes que se'n deriven (calendari, dinàmiques i tècniques de treball), pactar la definició dels agents interlocutors, pactar la proposta d'àmbits temàtics per al debat, vetllar pel bon desenvolupament del procés.
Aquesta ha estat la comissió que ha tingut un treball més intensiu de seguiment de tot el procés i ha estat un factor clau en els bons resultats assolits. Un cop signat el Pacte Cívic, aquesta comissió, amb la incorporació d'algun membre més, s'ha constituït com a Comissió de Mobilitat, òrgan consultiu, encarregat del seguiment de les actuacions municipals en matèria de mobilitat.
3.- El Plenari està format per la totalitat dels agents locals i tècnics/ques que han participat en el debat i han construït de manera participativa el Pacte Cívic per a la Mobilitat Sostenible i Segura i el Pla de Mobilitat.
Aquest ha estat un procés basat en la presència dels diferents agents que volien participar, per la qual cosa no s'ha habilitat un espai virtual de debat. Les convocatòries s'han fet via correu electrònic i via correu ordinari, en funció de l'opció escollida pels participants. Es va obrir dins del lloc web de l'Ajuntament un apartat de mobilitat en el que es van penjar els diferents documents de treball i el Pacte Cívic per a la Mobilitat Sostenible i Segura.
Coincidint amb la Setmana de la Mobilitat, es va activar al mateix espai del lloc web municipal el mural Donem la cara contra el canvi climàtic, on es van penjar les fotografies dels nombrosos ciclistes participants en una de les activitats associades a la campanya de sensibilització per la mobilitat sostenible i segura. Al temps que hi accedien podien consultar l'estat del procés de participació i els documents disponibles.