Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Igualtat i Gènere
Diversitat sexual
Campanya de jocs i joguines i videojocs no sexistes
 
Campanya de jocs, joguines i videojocs és un seguit d'accions impulsades per l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat per tal qüestionar els estereotips de gènere i visibilitzar la importància de l'educació no sexista en l'àmbit del joc. Per això, desenvolupa durant tot l'any, amb especial rellevància a la campanya de Nadal, díptics i difusions en xarxes socials. Elabora dues guies específiques de jocs i, d'altra banda, de videojocs. En l'actualitat s'han aconseguit repartir més de 2000 díptics i 2604 visualitzacions en xarxes.
 
Àmbit:
Igualtat i Gènere
Subàmbit:
Diversitat sexual
Data d'inici:
01/01/2023
Data de finalització:
31/12/2023
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Boi de Llobregat
Nombre d'habitants:
83070
Nombre de visites:
556
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Eva del Barco Collazos
Càrrec:
Cap Unitat Igualtat i Ciutat Cohesionada
Ens:
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
edelbarco@santboi.cat
Telèfon / Fax:
93 635 12 00 ext 1153
Adreça:
C/ Ebre, 27 08830 Sant Boi de Llobregat
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Els infants juguen durant tot l'any, però durant la campanya de Nadal el mercat i la publicitat fan que s'incrementin les vendes de joguines. El joc és una font d'experimentació, de descobriment, d'aprenentatge i de creixement. A través dels jocs, els nens i les nenes aprenen a socialitzar-se, a desenvolupar les seves capacitats i les seves habilitats per veure el món. Actualment, els videojocs són la joguina més regalada i constitueixen instruments mitjançant els quals les criatures comprenen l'entorn que l'envolta. Tot i que el sexisme és evident en el món dels videojocs, cada cop més es troben videojocs que amplien l'espectre de la representació i la inclusió de diversos col·lectius.

A partir d'aquest context, l'àmbit d'igualtat, dins el paraigua del projecte de coeducació va obrir l'oportunitat de crear una campanya que visibilitzés la problemàtica.
Objectius de la pràctica
General:
Construir una visió del món igualitària
Visibilitzar la importància de l'educació no sexista
Qüestionar els estereotips de gènere
Afavorir la corresponsabilitat
Lluitar contra les violències masclistes
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Tota la ciutadania del municipi amb especial rellevància a nens i nenes de Sant Boi de Llobregat
Vinculació amb altres programes o actuacions
Projecte de coeducació de l'àmbit d'igualtat de l'Ajuntament
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
El desenvolupament de les accions es fa durant tot l'any, però és a partir de la Fira d'Hivern de Sant Boi de Llobregat, a la Puríssima, quan la campanya entra en acció fins al final de Nadal.

La primera acció desenvolupada inclou l'elaboració d'un díptic anomenat "Regala Videojocs no sexistes per construir una societat igualitària". Aquest recull, en primer lloc, la importància de la no existència de joguines de nens i nenes i que aquesta diferenciació és realitzada pels adults (creant patrons sexistes). En segon lloc, proposa per cada grup d'edat, diferents jocs segons la temàtica: simbòlic, construcció, musical, psicomocitrat, manipulatiu. Finalment, la infografia estableix 6 formes de triar una joguina: segons l'edat, la qualitat (segell CE), estímuls, valors, preferències i, finalment, tenir en compte les joguines ja existents a casa.

La segona acció parteix d'un díptic sobre els videojocs. En aquesta infografia es contextualitza el sexisme en el món dels videojocs i s'explica la importància de la inclusivitat i la diversitat. A més dels beneficis dels videojocs com a eina per a la capacitació de resolució de problemes, foment de la creativitat, treball en equip, gestió de prioritats, entre d'altres. Finalment, es creen diversos tips per seleccionar un videojoc per a una menor d'edat ja sigui: seleccionar els videojocs d'interès, investigar sobre el videojoc, escollir la plataforma i revisar el tipus de videojoc amb els criteris PEGI o ESRB

Des del 5 de desembre fins al 20 de desembre es va fer difusió des d'Instagram amb la publicació de reels i stories:
5 de desembre: publicació d'un reel amb la temàtica sobre joguines en el que es parla sobre l'educació dels infants segons les actituds i reaccions dels progenitors. A més, es difon la guia.

L'11, 12, 13 de desembre es realitza una publicació amb un joc sobre verdader o fals per als usuaris. Alguna de les qüestions plantejades eren: "Moltes de les joguines que encara es venen i comprem als nostres infants reprodueixen estereotips de gènere"," Que les nenes juguin amb joguines tradicionalment associades a elles i els nens amb les associades a ells, és un fet espontani, innat", "És més fàcil que les nenes s'integrin en els jocs dels nens que viceversa".

El 14 de desembre es va publicar un Reel sobre els videojocs.

Finalment, el 18, 19 i 20 de desembre es va publicar tres stories amb una enquesta amb diverses respostes. Els temes tractats eren: "Quin percentatge de videojugadores són dones", "Quin percentatge de personatges femenins als videojocs apareix amb un cos atraient" i "Quin és el patró predominant dels personatges femenins als videojocs".
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Boi
Administració local
Totes
Totes
Ciutadania
Ciutadans
Més d'una fase
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
1000
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Àrea d'Igualtat Fons propis 01/01/2023 31/12/2023 1000 Impressió de díptics
Impressió de díptics
Altres recursos
Centre de Recursos i Documentació de Dones
Ludoteca Infantil L'Olivera
Ludoteca Infantil Casablanca
Resultats
Descripció dels productes assolits
Elaboració de dos díptics específics de jocs i de videojocs, que van ser impresos, repartits a la ciutadania i penjats a la xarxa.
Un total de 2000 díptics van ser repartits i va tenir 2.604 visualitzacions a les xarxes.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Guia jocs -------- Indefinida Sí disponible
Guia videjocs -------- Indefinida Sí disponible
Difusió de la pràctica
Durant la Fira de la Puríssima, centres educatius, casals i biblioteques. A més, des de @igualtatstboi a Instagram i Facebook.
Impacte
La campanya va més enllà de la identificació de la problemàtica envers el sexisme en el món dels videojocs i jocs dels nens i nenes de la ciutat de Sant Boi de Llobregat. Amb l'elaboració dels dos díptics permet, a més, posar en context la necessitat d'establir noves formes de relació amb aquests instruments des d'una òptica igualitària.
Avaluació
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Els objectius relatius a la visibilització de la problemàtica s'han complert, ja que s'ha posat sobre la taula l'existència de sexisme en l'àmbit dels jocs i joguines. A més, fomenta noves dinàmiques cap a una mirada igualitària en l'àmbit del joc. En el cas d'un dels objectius principals, l'assoliment d'una societat més igualitària, és difícilment aconseguible a curt termini, ja que parteix d'un procés a llarg termini per aconseguir la seva efectivitat.
Punts forts de la pràctica
Realització d'una campanya que ha aconseguit tenir un ressò important a les xarxes socials com en els díptics repartits. S'aprofita un moment clau en els jocs i joguines, com és el Nadal, per crear conscienciació envers el sexisme. A més, permet introduir el marc mental de la població la necessitat de canviar dinàmiques sexistes i fomentar pràctiques que vagin cap a una transformació igualitària de la societat. Es posa, per tant, sobre la taula debats que encara no s'havien plantejat en moltes famílies.

La iniciativa també ajuda els pares a saber si un videojoc és per a una persona menor d’edat, apostant per les ressenyes o comentaris i el logotip de classificació per edat.
Punts dèbils de la pràctica
La campanya va més enllà de la conscienciació. Es necessita un canvi de paradigma dins la indústria de jocs i joguines per tal de fer un pas cap a una societat igualitària.
Propostes de millora de la pràctica
Augmentar el nombre de videojocs no sexistes en el fons documental del Centre de Recursos i Documentació de les Dones.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Gran possibilitat de reproducció en tot el desenvolupament del seu contingut.
Més informació
Persona de contacte:
Eva del Barco Collazos
Càrrec:
Cap Unitat Igualtat i Ciutat Cohesionada
Ens:
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Adreça electrònica:
edelbarco@santboi.cat
Telèfon / Fax:
93 635 12 00 ext 1153
Adreça:
C/ Ebre, 27 08830 Sant Boi de Llobregat
Lloc web: