Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Educació
Esports
Circuits d'orientació des de les escoles
 
Els circuits permanents d’orientació són una senyalització permanent d’una part del territori, representat en un mapa i amb un seguit de fites o controls que segueixen la distribució d'un traçat prefixat. Aquest circuits tenen l’objectiu de formar part de les activitats educatives de lleure actiu i de coneixement del patrimoni natural i arquitectònic per a tota la ciutadania. L’activitat consisteix en recórrer aquests circuits passant per cadascun dels punts de control establerts en el mapa marcats amb unes estaques, cadascuna d’elles amb un número i un codi QR. Els usuaris i usuàries mitjançant un smartphone o tauleta es poden llegir els codis QR que es troben a cadascuna de les fites del circuit, marcades amb unes estaques en punts característics i de fàcil accés.
En total s’han dissenyat quatre circuits d’entre 2 i 8 km, amb diversos nivells d’exigència, com és el circuit d’iniciació per als petits o adults que comencen, fins als circuits més complicats. Aquests circuïts es poden realitzar en ordre lliure i quan més vingui de gust, ja sigui en família, amb amics o individualment.
 
Àmbit:
Educació
Subàmbit:
Esports
Data d'inici:
19/03/2021
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Tarragona
Municipi:
Reus
Nombre d'habitants:
107211
Nombre de visites:
1798
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Sílvia Parés Ribé
Càrrec:
Tècnica d'educació
Ens:
Ajuntament de Reus
Lloc web:
Adreça electrònica:
spares@reu.cat
Telèfon / Fax:
977 010 047
Adreça:
Cr. del Rosselló 2-8 baixos 43201 Reus
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Aquest projecte neix fruit de la iniciativa de la comunitat educativa de l’escola Alberich i Casas al llarg del curs 20-21. Des d’aquesta escola van presentar a la regidoria d’Educació la proposta de crear unes rutes d’orientació al seu barri per tal de promoure l’activitat física i la implicació de les famílies en l’educació dels infants. Des de la regidoria d’Educació vam a impulsar la proposta per tot el potencial educatiu i l’impacte positiu que suposaria per la ciutat i la vam impulsar des del primer moment.
Objectius de la pràctica
General:
1. Impulsar el treball col·laboratiu d’aprenentatge entre diferents comunitats educatives i agents socials;
- 2. Posar a l’abast recursos de l’entorn per fomentar l’activitat física dels infants i famílies.
- 3. promoure el coneixement del territori i del seu patrimoni natural, arquitectònic i històric.
Específic:
- 1. Fomentar l’exercici físic en el medi obert.
- 2. Fomentar la pràctica de les caminades d’orientació.
- 3. Practicar exercici en família.
- 4. Col·laboració activitats conjuntes entre les escoles
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Els punts de partida d'aquests circuits estan situats a les mateixes escoles, tenen una distància d'entre 2 i 8 km, amb diversos nivells d'exigència i són aptes per a tothom.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Reus és Ciutat Educadora i Ciutat Amiga dels infants, i aquesta proposta conjugava varis dels principis que sustenten tant l’una com l’altra, i s’ajustava perfectament amb els objectius del Pla educatiu d’entorn (PEE), i això ha permès el seu finançament, sobretot amb el 5è objectiu i l’objectiu metodològic, que busquen: “5. Potenciar els estils de vida saludable i fomentar la pràctica regular de l'activitat físicoesportiva. Objectiu metodològic: Potenciar el treball i l'aprenentatge en xarxa”. L’educació es dona en tots els entorns i moments (Educació 360) i l’aposta actual és treballar en xarxa per a aprofitar totes les oportunitats educatives de l’entorn (el fora escola), posar-les a l’abast dels agents educatius (escoles, entitats, famílies, ...) i retroalimentar-nos entre tots, i fomentar la igualtat d’oportunitats posant els recursos a l’abast de tota la ciutadania.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
Projecte impulsat per les tres escoles de la Xarxa d’escoles públiques de Reus (XEPR) de la zona oest (Alberich i Casas, General Prim i Misericòrdia) per a fomentar el treball en xarxa i la igualtat d’oportunitats d’aprenentatge per totes les famílies de la zona, Implicació indispensable dels tècnics de la regidoria d’Esports. La coordinació s'ha realitzat des de la regidoria d’Educació i ha estat finançada pel Pla Educatiu d’Entorn amb implicació de l’equip operatiu del PEE.

El projecte s'ha realitzat durant l'any 2021 i comprèn diferents etapes:

Març 2021: reunió inicial entre l’escola promotora, l’empresa que dissenya els circuits, el tècnic d’esports, i la tècnica d’educació.

De març a juny: A partir d’aquell moment s’enceten un seguit de trobades per anar donant forma al projecte i concretant la seva materialització: amb les direccions de les tres escoles i els tècnics, amb l’empresa de disseny dels circuits, entre les escoles i Educació de l’Ajuntament, entre el tècnic d’esports i l’empresa que dissenya els circuits, ...
Es defineix l’abast de la zona dels circuits a la zona oest que inclogui dins els límits les escoles A i Casas, Misericòrdia i G. Prim, una part urbana i una part no edificada i més rural.

Abril: Les comunitats educatives de les 3 escoles participen obrint un procés de recollida de propostes sobre quins creien que eren els punts d’interès de la zona on es podrien posar els controls i fites a trobar.

Maig a juliol: De cada zona Sportsmaps ha dissenyat dos circuits: un més curt i un més llarg que es podran iniciar des de les diferents escoles.
Es van posar un plafó gran a una de les escoles, i dos més senzills amb els circuits curts a les façanes de les altres dues escoles. Es fan diverses visites sobre terreny per a identificar els llocs més adequats per a posar els controls i que mantinguin una estructura compatible amb les rutes d’orientació.
Des de l’ajuntament s’ha contactat amb els departaments de patrimoni per identificar llocs d’interès i via pública per autoritzar la col·locació de les fites (estaques o codis QR, segons si és camí o carrer) i de centralitzar les propostes de les escoles i verificar que estan en la zona delimitada i reenviar-les a Sportmaps per a que les integri en els circuits.

Entre setembre i octubre de 2021: Tramitació de permisos i instal·lació dels controls i elements identificatius.

Inauguració: 18 de novembre de 2021. Hi participen els regidors d’Educació i d’Esports, les direccions de les 3 escoles, l’equip tècnic del PEE (assessora LIC i tècn. Educació), mestres de les diferents escoles i un grup d’alumnes de l’escola Alberich i Casas.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
1. Regidoria d’Educació
Administració local
Totes
Totes
2. Regidoria d’Esports
Administració local
Més d'una fase
Organitzador
3. Escoles: Alberich i Casas; General Prim; Misericòrdia
Administració autonòmica
Més d'una fase
Impulsor
4. Empresa Sportmaps
Empresa
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
5. Equip tècnic operatiu del PEE
Administració local
Totes
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
4.069,44 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Finançament del Pla Educatiu d’Entorn, implicació de l’equip operatiu del PEE
La despesa inclou:
- disseny circuits
- elaboració dels plànols
- impressió dels cartells de cada circuit
- estaques i plaques
- instal·lació dels cartells, les estaques o plaques de metacrilats amb els corresponents codis QR
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Plans de Millora d’Oportunitats Educatives Subvencions públiques 01/01/2021 Indefinida 4069.44 €
Recursos humans
Les 3 direccions dels centres, una tècnica d’educació, un tècnic d’esports, una tècnica de referència de Comunicació, un tècnic especialista de l’empresa.

Altres recursos
Espais exteriors, eines per a instal·lar les plaques i estaques identificatives de cada punt, cartells amb la impressió els plànols penjats a la façana de cada escola on s’inclou el codi QR per a descarregar l’aplicació.
Normes i mecanismes de participació implementats
En la definició de les rutes van participar de forma activa les comunitats educatives de escoles implicades, obrint un procés de recollida de propostes sobre quins creien que eren els punts d’interès de la zona on es podien posar els controls.
A partir d’aquestes propostes l’empresa SportsMaps ha desenvolupat els circuits i els ha dissenyat damunt dels mapes corresponents, a més d’adaptar l’aplicatiu per posar-lo a l’abast de tothom.
Resultats
Descripció dels productes assolits
Ha suposat una nova instal·lació per la ciutat que permet la pràctica d’exercici físic tot descobrint element patrimonials culturals i naturals d’una zona de la ciutat. En total s'han dissenyat quatre circuits d'entre 2 i 8 km, amb diversos nivells d'exigència (des del circuit d'iniciació per als petits o adults que comencen, fins a circuits més complicats).
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Cartes a les famílies -------- 01/01/2021 Sí disponible
Fitxa de la memòria del PEE 20-21 Memòria 01/01/2021 Sí disponible
1r Planol Orientació de Reus Plànol Indefinida Sí disponible
Difusió de la pràctica
Roda de premsa per inaugurar els circuits organitzada per l’Ajuntament.
Difusió entre les famílies de les escoles
Difusió entre totes les escoles de la Xarxa Escoles Públiques de Reus
Campanya de Nadal 2021: realització de l’activitat d’orientació per a nens i joves promoguda per la regidoria d’Esports

Tres escoles de Reus presenten un seguit de circuits d'orientació per a famílies. Diari Més digital

Tres escoles de Reus inauguren circuits permanents d'orientació. Canal Reus TV

Impacte
Per primer cop la ciutat compta amb un circuits d’orientació «oficials» i el més important és que ha estat a proposta del sector educatiu de la ciutat.
Hi ha constància que les escoles ja han realitzat algun dels circuits amb l’alumnat de les escoles i la satisfacció és molt positiva tant pels alumnes com pels docents.
Ho utilitzen amb diferents finalitats: foment de l’activitat física, treballar competències transversals com el treball en equip, l’autonomia de l’alumnat i la presa de decisions, fomentar la cohesió social de les comunitats educatives, així com foment d’activitats de lleure actiu.
Avaluació
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Les possibilitats educatives i d’aprenentatge són tan àmplies que cada persona pot experimentar la realització d’un dels circuits, o tots, des de la seva pròpia mirada i experiència i buscant assolir nous objectius: Buscant la pràctica d’activitat física amb un plus de descoberta i repte per trobar els controls fins a completar el circuit, o buscant descobrir nous punts d’interès de la ciutat que li faran conèixer i viure-la d’una manera diferent, buscant compartir una activitat en família i amb diferents nivells de dificultat segons les possibilitats de cada persona.
A nivell de centres educatius s’obre un ventall d’opcions d’aprenentatge per a promoure en horari lectiu, com de promoció d’una modalitat esportiva o activitat saludable per a fer en grup, per a promoure en jornades culturals o de trobades amb les famílies, o per compartir entre diferents escoles.
Punts forts de la pràctica
- Alt grau de satisfacció dels equips docents i direccions de les 3 escoles.
- Presentació de les rutes acabades al juliol.
Punts dèbils de la pràctica
- Endarreriment en la instal·lació dels elements que configuren els circuits (fins setembre del 2021)
- Complexitat en la coordinació degut al nombre d’agents participants
Propostes de millora de la pràctica
- Més difusió dels circuits i les seves oportunitats
- Es proposarà nous circuits en una altra zona de la ciutat si hi ha bona acceptació dels circuits actuals per tal d’anar configurant tota la xarxa de circuits d’orientació municipals
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Es pot replicar en altres contextos. Es recomana fer una reunió inicial de tots els agents implicats, confirmar l’interès en participar i en difondre el projecte, i distribuir bé les tasques de cada un i establir un calendari d’actuacions.
Més informació
Persona de contacte:
Sílvia Parés Ribé
Càrrec:
Tècnica d'educació
Ens:
Ajuntament de Reus
Adreça electrònica:
spares@reu.cat
Telèfon / Fax:
977 010 047
Adreça:
Cr. del Rosselló 2-8 baixos 43201 Reus
Lloc web: