Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Igualtat i Gènere
Acompanyament emocional
Atenció psicològica telemàtica i telefònica per a víctimes de violències masclistes
 
Aquesta iniciativa sorgeix com a resposta des del SIAD (Servei d'Informació i Atenció a les Dones) de Sant Boi de Llobregat a la situació de confinament arrel de la declaració d'estat d'alarma per COVID-19 durant el març de 2020. Durant aquest confinament, les usuàries del servei d'atenció a violències masclistes es van veure sense la possibilitat de seguir rebent aquest servei, ja que originalment tenia un caràcter presencial. Aquesta dificultat, sumada amb el fet de que el confinament va significar per moltes d'aquestes dones compartir més temps que mai amb el seu agressor, van fer evident que s'havia de trobar una solució que permetés seguir oferint aquest servei. Per tant, des de la primera setmana del confinament es va treballar per poder oferir una assistència telefònica o per videoconferència que permetés donar una atenció de qualitat a aquestes dones.
 
Àmbit:
Igualtat i Gènere
Subàmbit:
Acompanyament emocional
Data d'inici:
16/03/2020
Data de finalització:
30/06/2020
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Boi de Llobregat
Nombre d'habitants:
83070
Nombre de visites:
1244
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Eva del Barco Collazos
Càrrec:
Cap Unitat Igualtat i Ciutat Cohesionada
Ens:
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
edelbarco@santboi.cat
Telèfon / Fax:
93 635 12 00 ext 1153
Adreça:
c/ Ebre 27, 08830 Sant Boi de Llobregat
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Anteriorment a la pandèmia, des del SIAD ja s'oferia un servei presencial on les dones que fossin víctimes de violències masclistes podien demanar cita per rebre assessorament i atenció psicològica; però la arribada d'aquesta va suposar una nova sèrie de dificultats, ja que les usuàries no podien acudir al centre ni mantenir les seves visites presencials assignades, i moltes d'elles es veien forçades a conviure amb els seus maltractadors sense un espai segur. Davant aquesta urgència, des del SIAD es va oferir ràpidament una alternativa telefònica a aquestes visites.

Objectius de la pràctica
General:
Mantenir el servei d'atenció psicològica a víctimes de violències masclistes davant la impossibilitat de mantenir-lo presencialment durant el primer confinament.

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Dones víctimes de violències masclistes

Territori: Sant Boi de Llobregat
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica, tant en la seva versió presencial com en l'adaptació telemàtica d'aquesta, forma part del Circuit Local d'Atenció envers la Violència Masclista.

Implementació
Fases i principals línies d'actuació
Abans de la pandèmia, les actuacions del servei començaven per iniciativa de les persones que necessitaven la atenció, que o bé acudien presencialment, o sol·licitaven ajuda mitjançant una trucada o un correu electrònic. Des d'aquell moment, s'acordava una cita inicial on es rebien els serveis oferts, i s'acordaven fins a 12 visites de seguiment bimensuals.

Un cop arribada la pandèmia i amb la declaració de l'estat d'alarma i del confinament, es va fer una trucada a totes aquelles persones que tenien programades visites durant els següents 15 dies (cal recordar que les mesures de confinament originals del març del 2021 tenien una durada inicial de 15 dies) per tal d'oferir una alternativa per via telefònica. La majoria de les usuàries van desestimar-ho, pensant que en un parell de setmanes podrien reprogramar una visita presencial. Això no es va poder fer, i a mesura que van anar passant les setmanes, cada vegada més usuàries es van anar acollint al servei telefònic, que es va anar veient reforçat amb videotrucades i servei de traducció. Durant la adaptació telemàtica del servei es va mantenir la mateixa estructura d'atenció: avaluació inicial del cas i programació de la visita amb un professional, prestació de la atenció deguda segons el cas i estructuració d'un protocol de seguiment amb la possibilitat de visites successives. El servei es va oferir exclusivament en aquesta modalitat fins l'inici de Juliol del 2020, i encara que es van poder reprendre les trobades presencials, es va mantenir l'opció telemàtica.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
SIAD Sant Boi de Llobregat
Administració local
Totes
Impulsor
Unitat d'Igualtat i Cohesió Social
Administració local
Totes
Impulsor
Recursos econòmics
Total euros per període
20.743 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Els costos es divideixen entre 20.000€ destinats als sous del personal involucrat en el projecte durant la durada d'aquest, més 259€ destinats a les traduccions d'informació relacionada, i 484€ de traduccions durant les visites. El gruix del finançament prové de l'Ajuntament i l'Institut Català de les Dones, mentre que les traduccions van ser finançades per Ministeri d'Igualtat i l'Institut Català de les Dones.
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat Fons privats Indefinida Indefinida
Recursos humans
Una psicòloga d'atenció, una tècnica auxiliar per trucades i organització de l'agenda, i una tècnica per a la comunicació sobre accés a recursos de violències masclistes a les xarxes.
Normes i mecanismes de participació implementats
Com a pràctica integrada dins del Circuit Local d'Actuació Envers la Violència Masclista, aquesta es troba articulada entre totes les accions i iniciatives que s'aborden des d'aquest circuit, amb la conseqüent comunicació entre aquests recursos i la derivació d'usuaris entre ells.
Resultats
Descripció dels productes assolits
Durant el període en que la atenció del servei s'ha passat a modalitat telemàtica (fins 1 de Juliol de 2021), es van fer un total de 320 visites telemàtiques, 31 de les quals van ser primeres visites de noves usuàries.

Difusió de la pràctica
Impacte
La pràctica ha anat tennint una acceptació creixent, i encara que durant les primeres setmanes només un 5% de les visites que hi havia programades van accedir a fer-se de manera telemàtica, al cap de quatre setmanes aquest percentatge havia pujat a un 60%, i es va anar mantenint en el temps fins a arribar a un 95% del volum d'usuàries de la modalitat presencial.
Avaluació
Tipus
Interna
Ens
SIAD
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El pas a format telemàtic de la iniciativa ha tingut èxit aconseguint el seu objectiu, que era el de mantenir aquest servei malgrat les restriccions a les activitats presencials durant els primers mesos de la pandèmia.
Punts forts de la pràctica
- La rapidesa en el canvi de modalitat del servei, ja que es va tardar només una setmana en fer-lo; i la velocitat amb la que es va fer difusió dels canvis en tots els idiomes necessaris per arribar a totes les usuàries del servei.

- Capacitat per salvar la barrera idiomàtica mitjançant trucades a tres bandes amb traductora.
Punts dèbils de la pràctica
- Dificultat de recollir dades a l'inici de la pràctica, fins que es va veure que no seria un servei de curta durada com es va pensar inicialment.

- Tardança en haver fomentat la videotrucada a més de la trucada telefònica.
Propostes de millora de la pràctica
Possibilitat de mantenir aquesta modalitat telemàtica en el temps per a casos que ho necessitin o ho prefereixin així.

Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
L'èxit de la pràctica ha demostrat que passar a modalitat telemàtica aquest tipus d'atencions és possible, i traslladable a altres àmbits o pràctiques centrats en la visites individuals per part de professionals.
Més informació
Persona de contacte:
Eva del Barco Collazos
Càrrec:
Cap Unitat Igualtat i Ciutat Cohesionada
Ens:
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Adreça electrònica:
edelbarco@santboi.cat
Telèfon / Fax:
93 635 12 00 ext 1153
Adreça:
c/ Ebre 27, 08830 Sant Boi de Llobregat
Lloc web: