Fases i principals línies d'actuació
L'Oficina d'Atenció a l'Empresa i el Comerç (OAE) inicia el seu funcionament el mes d'octubre del 2018, tot i que comença la seva implementació el març del 2019. És un servei públic que tot i ser una oficina online, també té un espai presencial d'atenció a les empreses i els comerços. Les seves funcions són les següents:
- Recepcionar les demandes de la ciutadania que vulgui demanar informació i/o fer un tràmit vinculat a l'empresa o el comerç, i valorar quin és el servei més adient per poder donar resposta a la seva demanda o necessitat.
- Programar el dia de la reunió amb els tècnics corresponents que doni resposta a les demandes dels ciutadans i ciutadanes.
- Assegurar la coordinació dels àmbits d'Atenció a l'empresa i l'emprenedoria, Llicències d'activitats, Promoció de la Ciutat, Llicències d'obres i Salut Pública.
- Facilitar la informació tècnica respecte: classificació de les activitats, prevenció i control medi ambiental, seguretat de les persones, prevenció i seguretat en matèria d'incendis en els establiments, adaptació de les activitats per a les persones amb disminucions físiques, seguretat industrial, controls sanitaris, obres d'adequació, etc.
- Donar el suport necessari per realitzar les diferents gestions vinculades amb l'empresa i el comerç.
- Promoure accions que fomenten el desenvolupament econòmic de la ciutat.
Actualment hi ha 7 àmbits de gestió implicats en el funcionament de l'oficina i hi treballen al voltant de 40 professionals de manera coordinada per oferir una atenció integral i propera.
Tanmateix, des de l'OAE es comprometen a:
1) Donar resposta en un termini de 2 dies hàbils per gestionar la seva demanda, per tal de poder valorar, derivar i programar les cites amb els tècnics corresponents.
2) A donar informació o gestionar els tràmits vinculats amb l'empresa i el comerç, amb una perspectiva transversal i pluridisciplinar.
Per tal d'avaluar els compromisos, s'ha creat un sistema de quatre indicadors que comprenen: el temps transcorregut entre la petició i l'atenció efectiva, una enquesta personalitzada i anònima per conèixer el grau de satisfacció sobre l'atenció rebuda, el volum de propostes de millora i suggeriments rebuts a través del servei T'Escoltem, i el volum de requeriment d'esmenes per acreditar la millora de la qualitat de la documentació presentada.
La finestreta online
Al portal web de l'OAE es poden trobar les novetats relacionades amb l'empresa i el comerç municipals (locals comercials disponibles, fires, inici de termini per sol·licitar determinats tràmits,...), les preguntes més freqüents, el Catàleg de tràmits i l'apartat del servei T'Escoltem.
El catàleg de tràmits es divideix en quatre categories:
- Tràmits associats a tota persona que vulgui obrir un negoci a Sant Boi de Llobregat.
- Tots aquells tràmits que poden ser d'interès per als negocis ja establerts al municipi.
- Ajuts i serveis per als negocis de Sant de Boi de Llobregat.
- Altres gestions relacionades amb un negoci.
Dins de cadascuna d'aquestes categories hi ha associats uns tràmits i aporta informació sobre en què consisteix el tràmit, qui ho pot sol·licitar, quins requisits hauria de complir, la documentació requerida, els terminis, el preu si s'escau, on es pot sol·licitar, enllaços d'interès i models documentals relacionats amb el tràmit.
L'espai del servei T'Escoltem és l'instrument que ha destinat l'OAE per tal de que la ciutadania pugui fer suggeriments o queixes vers la seva gestió.
Actors que hi han intervingut
Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Llicències d'activitats de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Oficina Municipal d'Atenció a les Persones (OMAP) de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Àmbit d'autoritzacions sanitàries de de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Àmbit de Llicències d'obres de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Àmbit de Promoció de la Ciutat de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Àrea d'Empresa i Emprenedoria de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Àrea d'Organització de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat |
Administració local |
Totes |
Impulsor |
Recursos econòmics
Total euros per període
7.013,76€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Despesa de la campanya de difusió: 7.013,76 euros (Banderoles, cartelleria, vídeo, vinils espai).
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens |
Modalitat de l'aportació |
Període de finançament |
Quantitat |
Observacions |
Des de |
Fins a |
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat |
Fons propis |
Indefinida |
Indefinida |
7013.76 |
|
Recursos humans
En aquesta experiència hi participen unes 40 persones de 7 àmbits de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat. Cal dir, però, que cada àmbit té un rol, no sempre estan les 40 persones treballant. Segons les necessitats de l'usuari es requereixen d'uns tècnics o altres.
Les funcions que realitzen els tècnics de cada àrea són les següents:
- Tècnics i tècniques de l'OMAP: Atenció i informació, assessorament telefònic, presencial i online sobre les peticions dels usuaris. Detecten les necessitats de l'usuari i a partir d'aquí identifica quins tècnics caldrà atendre a la petició. Programació de l'agenda de visites.
- Tècnics i tècniques de l'Àrea de Promoció de la Ciutat: Si un comerç sol·licita una ampliació del negoci, canvi d'activitat o bé una obertura nova, des d'aquesta àrea informen del servei de l'OAE. D'altra banda, des d'aquest àmbit es realitzen les campanyes de difusió de l'oficina.
- Tècnics i tècniques de l'Àrea de Llicències d'activitats: Assessorament a l'usuari, consulta de la informació del local, seguiment i coordinació amb els tècnics que considerin que cal que estiguin en les visites o per donar contesta encara que sigui online.
- Tècnics i tècniques de l'Àrea de Llicències d'obres: Assessorament a l'usuari, prèviament estudien la informació que han de donar, miren el cadastre, base de dades, consulten la normativa urbanística...).
- Tècnics i tècniques de l'Àrea d'Autoritzacions sanitàries: Assessorament dels requisits i condicions sanitàries per a la autorització prèvia.
- Tècnics i tècniques de l'Àrea d'Empresa i Emprenedoria: Quan un empresa vol ampliar, canviar d'activitat, o bé una empresa es vol implantar-se Sant Boi de Llobregat, informen del servei de l'OAE. També ofereixen dins la oficina sessions informatives dels requisits per establir-se al nostre municipi: pla d'empresa, assessorament, informació d'ajuts, etc.
- Tècnics i tècniques de l'Àrea d'Organització: Ha elaborat tot el circuit i organitzat l'oficina virtual, ha elaborat la carta de serveis, ha organitzat un curs on han empatitzat diferents tècnics dels diferents àmbits, fa el manteniment de la informació publicada en la web, assessorament i suport al personal de l'OMAP, recollida de dades que poden ser d'interès, realització d'una part dels processos de millora i adaptació a la nova normativa.
Altres recursos
Tot i ser també una "finestra/oficina online", es crea en la planta baixa de l'Ajuntament una zona "exclusiva" d'atenció a l'empresa i el comerç on les peticions presencials s'atenen.
Normes i mecanismes de participació implementats
L'Oficina d'Atenció a l'Empresa i al Comerç basa la seva metodologia en un mecanisme participatiu on els tècnics de les diferents àrees s'interrelacionen per donar un millor servei a la ciutadania.