Logotipo Banc de Bones Practiques
Logotipo Federació de MunicipiLogotipo Fundació Carles Pi i Sunyer
Ambito / Comerç
Acció formativa "Delta Comerç Tour". Espai d'intercanvi d'experiències al sector comercial
 
L'acció formativa "Delta Comerç Tour" consisteix en un espai d'intercanvi d'experiències entre establiments de la zona Delta Sud (Castelldefels, Gavà, Viladecans, El Prat i Sant Boi de Llobregat), que destaquen per ser referents en alguna àrea concreta de gestió del negoci, atenció al client o pel seu punt de venda.

Aquesta acció es va crear a partir del treball conjunt entre 5 municipis de la zona Delta Sud. Cada any l'organització i el finançament de l'acció va rotant entre cadascun dels municipis participants. En la primera edició (2016), Gavà va actuar com a municipi organitzador i amfitrió. Es va fer un treball tècnic previ i de consens sobre la tipologia d'establiments per fer les visites i la rotació cada any en cadascú dels municipis participants. Es va comptar amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona pel que fa al suport econòmic i tècnic.
 
Àmbit:
Comerç
Subàmbit:
----
Data d'inici:
19/09/2016
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Gavà
Castelldefels
Prat de Llobregat (El)
Sant Boi de Llobregat
Viladecans
Nombre d'habitants:
320897
Nombre de visites:
1549
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Virginia Vargas
Càrrec:
Directora tècnica de Comerç, Turisme i Fires
Ens:
Ajuntament de Gavà
Lloc web:
Adreça electrònica:
vvargas@gava.cat
Telèfon / Fax:
932639100
Adreça:
Plaça Jaume Balmes s/núm.
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El plantejament per a desenvolupar l'acció formativa "Delta Comerç Tour" va sorgir de l'experiència de treball conjunt entre els 5 municipis (Castelldefels, Gavà, Viladecans, El Prat i Sant Boi de Llobregat) en altres accions de formació i de dinamització comercial. D'altra banda, es va voler aprofitar el coneixement de la realitat sociocomercial de cada municipi participant i també l'interès en formar-se de cara a la millora de la competitivitat del sector comercial i de les associacions de comerciants.
Objectius de la pràctica
General:
Millorar la gestió de les empreses i de les associacions comercials i crear sinergies de treball amb altres realitats comercials que poden contribuir a millorar el dia a dia de l'activitat empresarial.
Crear campanyes innovadores de promoció i estudiar noves propostes de futur per fer més competitives les empreses i les associacions.
Específic:
Realitzar una acció d'open benchmarking visitant comerços per tal conèixer, parlar-hi, inspirar-se i, aprendre propostes i eines per després poder aplicar als seus negocis.
Realització d'una acció de territori amb la implicació i treball conjunt de 5 municipis treballant amb l'optimització de recursos.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Empresaris del sector del comerç i serveis, el sector de la restauració dels municipis de Castelldefels, El Prat de Llobregat, Gavà, Sant Boi de Llobregat i Viladecans.
Vinculació amb altres programes o actuacions
-
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
En línies generals, la jornada consta d'un primer contacte en format de xerrada grupal per a la sensibilització del grup conduïda per un ponent dinamitzador, on es comparteixen i es fa intercanvi d'experiències entre els participants. Tot seguit es realitza una visita grupal a diferents establiments de la ciutat que destaquen en ser referents en alguna àrea concreta de gestió de negoci: màrqueting, gestió d'estocs, innovació en TIC, orientació a la clientela, xarxes, etc. Durant l'acció formativa, de 7 hores de durada, es tracten temes relacionats amb el món del comerç, l'urbanisme comercial i la normativa d'aplicació al comerç. Finalment, la jornada clou amb un dinar de treball en un restaurant de la ciutat on es fan les conclusions.

Concretament, al municipi de Gavà el programa s'ha desenvolupat de la següent manera el dia 19 de setembre de 2016:
• De 9.30 a 10 h. Trobada i lliurament de la documentació de la jornada. Benvinguda i explicació del programa. (Sala d'actes de la Biblioteca Josep Soler i Vidal. Pl. de Jaume Balmes, s/n.).
• De 10 a 11 h. Cafè i dinàmica per a la creació dels grups.
• D'11 a 14.30 h. Visita a 6 establiments de Gavà amb bona pràctica comercial.
• De 14.30 a 16.30 h. Dinar en un restaurant de la ciutat.

Com s'especifica anteriorment, aquesta és una activitat que està organitzada conjuntament amb els municipis de la zona Delta Sud (Castelldefels, Gavà, Viladecans, el Prat i Sant Boi de Llobregat). En la seva primera jornada, en què la ciutat que s'ha encarregat de l'organització i el finançament ha estat Gavà, s'ha comptat amb el suport de la Diputació de Barcelona. Es farà de la mateixa manera en les properes edicions previstes (cada any en un dels diferents municipis que formen la zona Delta Sud: Castelldefels, Sant Boi de Llobregat, El Prat de Llobregat i Viladecans, a banda de Gavà).


Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament d'El Prat de Llobregat
Administració local
Totes
Impulsor
Ajuntament de Castelldefels
Administració local
Totes
Impulsor
Ajuntament de Gavà
Administració local
Totes
Organitzador
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Administració local
Totes
Impulsor
Ajuntament de Viladecans
Administració local
Totes
Impulsor
Diputació de Barcelona
Administració local
Implementació
Recursos financers (finançador)
Descripció de l'actuació en la pràctica: També hi aporta recursos tècnics.
Establiments del municipi
Empresa
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la pràctica: El Celler La Vinya i la Vinya Degusta, Arqteria, Suite 29, Casa Escala, MercaGavà i Restaurant Anhel.
Recursos econòmics
Total euros per període
3.000 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Pel que fa al finançament de l'acció, es distribueix de la següent manera:
50% Ajuntament organitzador.
50% Diputació de Barcelona.
Llista de recursos econòmics
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament organitzador Fons propis Indefinida Indefinida 1.500 €
Recursos humans
- Contractació d'una consultora.
- Personal tècnic del departament de comerç de cada ajuntament participant.
Normes i mecanismes de participació implementats
"Delta Comerç Tour" es tracta d'una acció participativa en la mesura que estableix una xarxa de col·laboració entre comerços del municipi que acull la jornada, persones vinculades a l'àmbit comercial i el propi ajuntament que s'encarrega d'organitzar-la. Previ a l'inici del recorregut, es fa un primer contacte entre tots els participants en què comparteixen i intercanvien experiències, mitjançant una ponència per part d'un facilitador.

D'altra banda, el treball en conjunt dels 5 municipis requereix de coordinació i de treball a nivell local, i en connexió constant entre els ajuntaments organitzadors, establiments col·laboradors i la Diputació de Barcelona.
Resultats
Descripció dels productes assolits
De l'acció formativa Delta Comerç Tour (Gavà) se n'han derivat els següents productes:

• Aportació de noves idees per als comerciants participants i facilitar eines per a la seva professionalització.
• Sinergies entre comerciants i personal tècnic de diferents municipis.
• Acció d'impacte i treball conjunt entre 5 municipis.
• Compromís que l'acció sigui transferible entre els municipis participants.
• Relació d'indicadors quantitatius i qualitatius per avaluar l'impacte de l'acció.
• 5 establiments participants: El Celler La Vinya i la Vinya Degusta, un celler amb 87 anys d'història del qual deriva una gastroteca; Arqteria, dedicada a la gestió integral de projectes teixint xarxes professionals; Suite 29, una botiga de roba d'autor creada al voltant d'una marca però amb una gran empremta personal; Casa Escala, tercera generació d'una botiga i d'un procés artesanal en l'elaboració d'embotits i productes carnis; i MercaGavà, un mercat municipal reformat on coexisteix el mercat de producte fresc i el supermercat. La cloenda de la sessió ha estat al restaurant Anhel.
• Total assistents: 45 empresaris inscrits entre els 5 municipis.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Qüestionari de satisfacció Formulari Indefinida Consultar ens
Imatge dels participants (2) Foto Indefinida Sí disponible
Programa Delta Comerç Tour Projecte Indefinida Consultar ens
Imatge dels participants Foto Indefinida Sí disponible
Full d'inscripció Formulari Indefinida Consultar ens
Convocatòria participants -------- Indefinida Consultar ens
Difusió de la pràctica
Es va fer difusió a través dels següents mitjans:
- Mailing per correu electrònic a les empreses comercials del 5 municipis.
- Informació a través de les associacions de comerciants.
- Portals webs i xarxes dels 5 ajuntaments participants.
- Butlletins digitals d'organismes supramunicipals.

Recull de premsa:

Gavà Televisió
http://www.gavatv.cat/gtv/capitol/delta-comerc-tour

El Periódico
http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/gava/gava-demostra-seu-suport-comerc-amb-delta-comerc-tour-5387832

Nota de premsa
http://www.gavaciutat.cat/documents/1694232/2741224/ndp+delta-comerc%CC%A7-tour.pdf/4cabce02-9880-4ee8-89ad-2a65a18a9678

El Far
http://elfar.cat/not/16067/el-municipi-reuneix-professionals-del-comer-la-restauracio-i-els-serveis-de-la-zona-delta-sud/

Impacte
Els participants han valorat molt positivament la primera edició del Delta Comerç Tour, que ha permès compartir i intercanviar les seves experiències com a tècnics i comerciants amb diversos establiments del municipi i crear sinèrgies.
Avaluació
Tipus
Interna
Ens
5 municipis participants
Document adjunt
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Els objectius plantejats inicialment s'han assolit al municipi de Gavà, on s'ha realitzat la primera edició de la pràctica. Tanmateix, el projecte inclou altres quatre municipis i cal observar el desenvolupament de les accions en el seu conjunt.
Punts forts de la pràctica
- Utilització del benchmarking com a tècnica d'aprenentatge emocional i vivencial per a les persones participants i com a eina de millora del negoci. El benchmarking és un procés sistemàtic i continu per avaluar comparativament els productes, serveis i processos de treball en organitzacions. Consisteix a agafar com a "comparadors" o benchmarks aquells productes, serveis i processos de treball que pertanyen a organitzacions que evidenciïn les millors pràctiques sobre l'àrea d'interès, amb el propòsit de transferir el coneixement de les millors pràctiques i la seva aplicació.

- Treball conjunt entre 5 municipis amb l'optimització i utilització eficient dels recursos.

Segons les avaluacions dels participants:
- La participació, en general, ha estat molt activa per part dels assistents dels altres municipis.
- Bon seguiment del timing.
- Valoració positiva de l'obertura i el tancament de la jornada.
- Valoració molt positiva de la feina prèvia feta pel facilitador amb els 5 establiments a visitar.
- Presentació del material, molt correcta.
Punts dèbils de la pràctica
Segons els participants, s'ha considerat que en algun dels grups hi havia massa tècnics i pocs comerciants.
Propostes de millora de la pràctica
Es proposa com a aspectes a millorar:

- Que els grups siguin més heterogenis (equilibri entre personal tècnic i comerciants).
- Reducció dels participants dels grups (no més de 10-12 persones. En cas que hi hagi més inscrits, obrir més grups).
- Fer fotografies de tot el grup abans de fer les visites, ja que hi ha imatges dels grups petits però no de tots els inscrits en format visita.
- Reforçar l'ús de les xarxes socials perquè els assistents puguin fer més ús del hashtag #deltacomerctour.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Neix sent una acció transferible des del primer moment, per reproduir-se en els 5 municipis que hi formen part en la seva creació. Per altra banda, aquesta pràctica és transferible a altres municipis amb un fort teixit empresarial.
Més informació
Persona de contacte:
Virginia Vargas
Càrrec:
Directora tècnica de Comerç, Turisme i Fires
Ens:
Ajuntament de Gavà
Adreça electrònica:
vvargas@gava.cat
Telèfon / Fax:
932639100
Adreça:
Plaça Jaume Balmes s/núm.
Lloc web:
www.gavaciutat.cat