Fases i principals línies d'actuació
Fase prèvia
Des de les regidories de barri de l'Ajuntament de Gavà es va plantejar la necessitat d'estructurar la gestió de les queixes i suggeriments que els hi feia arribar la ciutadania. Més concretament, l'objectiu era definir un procés per donar resposta a les demandes i disposar d'una informació agregada de les mateixes. D'aquesta manera, es podria conèixer l'estat de tramitació d'una demanda i el temps de resposta que ha necessitat cadascuna. A més, permetria l'explotació de la informació per barris, per àrees, per sol·licitant, etc.
Així, es va buscar una solució corporativa que pogués donar resposta a totes les peticions d'una manera centralitzada. A més, la intenció era poder agregar tota aquesta informació per tal de poder realitzar explotació de dades.
El sistema previ de l'Ajuntament consistia en recopilar les opinions de la ciutadania mitjançant el formulari online i la OAC. Les regidories de barri i àrea resolien les qüestions segons els seus criteris.
Per a crear l'eina que permetés agregar i gestionar totes les queixes, es va crear un grup de treball per tal de definir com hauria de ser aquest mecanisme i quin circuit haurien de seguir les peticions, ja que es tracta d'un sistema centralitzat. En aquest sentit, el grup de treball estava format pels departaments que tenien un volum més alt de queixes i suggeriments, juntament amb l'equip de Govern Obert i Serveis informàtics que desenvoluparien l'eina.
Implantació
A partir d'aquí, l'Ajuntament de Gavà, amb recursos propis i seguint el seu Pla Director d'E-administració, ha impulsat el programa SOCI, Sol·licituds Ciutadanes: un gestor de flux d'informació per donar respostes a les demandes sigui quina sigui l'entrada (presencial, telefònica, instància, e-mail i xarxes socials). Aquesta informació es gestiona individualment i crea una base de dades que genera un quadre de comandament per fer el seguiment (temporal, temàtic i territorial) de les demandes ciutadanes i així poder prendre decisions un cop detectades les mancances.
S'ha implementat el programa informàtic que recull i vehicula les queixes i demandes ciutadanes. D'altra banda, el recull de totes aquestes queixes així com la seva resposta s'allotja a una base de dades que pot gestionar les demandes a nivell individual o agregat. El sistema permet l'homogeneïtzació en el tractament i sortida de les demandes amb independència del canal d'entrada i la naturalesa de la demanda per una banda, i la generació de coneixement a través d'un quadre de comandament que ha de servir per prendre decisions en base als dèficits detectats, per l'altra.
A més, s'ha definit un circuit de resposta per a fer front a cada demanda que rep l'Ajuntament. En una primera actuació, s'assignen les demandes a l'àmbit al que corresponen; a continuació, el referent de l'àmbit consulta al tècnic que correspongui per tal d'elaborar la resposta i aquesta s'envia al tinent d'alcalde competent per a la seva validació i enviament.
Durant el primer semestre d'ús del programa SOCI (juny-desembre 2016) s'han registrat 369 queixes i suggeriments. Més de la meitat d'aquestes demandes han estat recollides de manera presencial, un 59,6%, mentre que mitjançant l'e-Seu se n'ha rebut un 26,6%. En la seva majoria, les qüestions estan relacionades amb el manteniment, instal·lacions esportives i via pública.
De totes les demandes rebudes, 233 ja han estat resoltes.

Actors que hi han intervingut
Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Ajuntament de Gavà |
Administració local |
Totes |
Totes |
Recursos econòmics
Total euros per període
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Recursos propis de l'Ajuntament.
Recursos humans
Tècnica d'administració electrònica:
Tasques:
Consultoria amb el grup de treball que ha definit el tràmit.
Elaboració dels manuals de procediment i implantació.
Formació a tots els actors implicats.
Suport a usuaris (Resolució de dubtes i incidències).
Enginyer informàtic:
Tasques:
Implantació del procediment al gestor d'expedients.
Suport a usuaris (Resolució de dubtes i incidències).
Enginyer informàtic:
Tasques:
Disseny i programació de la base de dades integrada amb el gestor d'expedients on s'aboquen de forma automàtica totes des dades de les queixes i suggeriments i que ens permet disposar d'informació agregada i explotar les dades.
Suport a usuaris (Resolució de dubtes i incidències).