Fases i principals lÃnies d'actuació
El projecte es desenvolupa en tres fases principals:
FASE 1. DEFINICIÓ D'UN MARC CONCEPTUAL
Agost 2013- Desembre 2013
Un cop detectat el problema, es decideix assignar com a tècnica responsable del projecte la tècnica de Participació ciutadana, i actuar en col·laboració amb el Servei d'Assistència a l'Organització Municipal de la Diputació de Barcelona. La primera premissa és definir què són i què no són queixes i suggeriments (QiS), i establir un criteri compartit entre tots els departaments de l'Ajuntament. S'estudia com registrar totes les entrades independentment del seu canal d'entrada i com assignar-les diligentment a cada departament. Aquesta fase requereix molta coordinació, amb una feina molt important de la tècnica gestora del projecte, que organitza nombroses entrevistes i reunions amb l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC) i els diversos serveis gestors de l'Ajuntament.
FASE 2. ELABORACIÓ DEL PROTOCOL I ALTRES EINES
Gener 2014 – Setembre 2014
De les reunions i reflexions de la primera fase en van sorgint les propostes concretes d'actuació, que més endavant es plasmaran en el document "Anà lisi i Millora de Processos. Circuit de Queixes i Suggeriments". En aquesta fase s'acorda un protocol a seguir, es redacten formularis tipus, s'estableixen compromisos sobre els temps mà xims de resposta i s'assaja una aplicació especÃfica de queixes i suggeriments integrada a l'eina informà tica vigent de tramitació de registres. En aquesta fase destaca el treball tècnic de traducció d'objectius en eines i procediments avaluables.
FASE 3. POSADA EN FUNCIONAMENT i PRIMRES AVALUACIONS
Octubre 2014 - Abril 2015
Un cop establert el protocol, es posa en marxa tot assumint que el primer perÃode pot ser considerat com un perÃode de proves en el qual es detectaran nous problemes i incidències a resoldre. És molt rellevant en aquesta part la col·laboració de tots els departaments, que han posar en prà ctica allò acordat i fixat. Per això, torna a ser clau el paper del tècnic responsable del projecte, que ha de fer el seguiment de cada departament, recollir les dades corresponents, i finalment plasmar aquestes dades en els informes d'avaluació per després traduir-ho en propostes de millora.

Actors que hi han intervingut
Nom |
Tipus |
Fase en la qual intervé |
Tipus d'intervenció |
Ajuntament d'Esparreguera |
Administració local |
Totes |
Totes |
Diputació de Barcelona |
Administració local |
Disseny |
Col·laborador |
Recursos econòmics
Total euros per perÃode
-
CaracterÃstiques generals del finançament (perÃodes, tipus...):
La no necessitat de finançament és un dels punts forts d'aquesta experiència ja que tot el treball s'ha fet comptant amb el personal tècnic de l'Ajuntament, en col·laboració amb la Diputació de Barcelona. La dedicació aproximada del tècnic de l'Ajuntament responsable del projecte és d'un 20% de la seva jornada total.
Recursos humans
Els recursos han estat sobretot humans i s'han basat en les entrevistes i reunions amb la responsable del procés, la Tècnica de Participació Ciutadana, aixà com amb la Cap de l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC), unitat receptora i derivadora de totes les queixes i suggeriments, aixà com amb els referents dels diversos serveis gestors (departaments de l'Ajuntament) i del Servei d'Assistència a l'Organització Municipal de la Diputació de Barcelona.
Normes i mecanismes de participació implementats
Per la mateixa naturalesa del projecte (gestió interna de processos), aquest s'ha basat més aviat en criteris tècnics. Dit això, cal dir que el circuit de queixes i suggeriments s'emmarca en un seguit d'accions de participació ciutadana en tant que pretén ser també un mecanisme d'escolta activa de la ciutadania.