En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Educació
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Projecte Educatiu de Ciutat
Projecte que s'impulsa amb la finalitat de definir quines són les prioritats educatives del municipi; identificar quins principis, objectius, metodologies i programes han de guiar l'acció educativa de la ciutat; treure a la llum les potencialitats educatives de la ciutat; conèixer les deficiències de la seva realitat educativa; implicar la ciutadania en els processos d'aprenentatge i transmissió de valors; traçar les línies d'acció i les estratègies per fer front als nous reptes de la societat, per afrontar amb garanties el futur de l'educació, la convivència, la desigualtat, la sostenibilitat, la inserció laboral i les noves tendències comunicatives i de producció econòmica.
Àmbit:
Educació
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2006
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Boi de Llobregat
Nombre d'habitants:
83070
Nombre de visites:
1519
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
David Coca i Alves
Càrrec:
Cap d'Unitat d'Educació Comunitària i Civisme
Ens:
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
dcoca@santboi.cat
Telèfon / Fax:
936351200ext.367
Adreça:
C/Joan Bardina,29, 08830 Sant Boi de Llobregat
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Sant Boi de Llobregat és un municipi del Baix Llobregat organitzat en 6 districtes en els que conviuen, de manera desigualment repartida, prop de 82.200 persones. Al llarg del darrer segle, l'evolució socioeconòmica ha passat d'una clara preponderància del sector primari de producció, a ser una ciutat majoritàriament terciària.
El Projecte Educatiu de Ciutat neix tenint com a darrer objectiu fer tangible la carta de ciutats educadores a Sant Boi i amb la voluntat de ser la plataforma on construir polítiques educatives integrals que donin resposta a les oportunitats i als problemes col•lectius.
Objectius de la pràctica
General:
- Definir les prioritats educatives del municipi.
- Identificar els principis, objectius, metodologies i programes que han de guiar l'acció educativa de la ciutat.
- Treure a la llum les potencialitats educatives de la ciutat.
- Conèixer les deficiències de la seva realitat educativa.
- Implicar la ciutadania en els processos d'aprenentatge i transmissió de valors.
- Traçar les línies d'acció i les estratègies que ens serviran per fer front als nous reptes de la societat, per afrontar amb garanties el futur de l'educació, la convivència, la desigualtat, la sostenibilitat, la inserció laboral i les noves tendències comunicatives i de producció econòmica.
Específic:
- Promocionar la responsabilització de les famílies respecte de la seva funció educativa.
- Millorar el coneixement dels recursos educatius existents al municipi.
- Promoure una major implicació de les famílies en els espais de gestió dels centres escolars i en la promoció de l'oferta d'educació no formal.
- Promoure la conciliació entre vida familiar i laboral.
- Reduir el dèficit de serveis socioeducatius adreçats a la primera infància i a les seves famílies i l'accessibilitat a l' escola bressol.
- Millorar l'oferta d'activitats extraescolars i culturals per als joves de 12 a 16 anys.
- Incrementar i diversificar l'oferta d'activitats artístiques, acadèmiques, ludoteques i esportives de pagament.
- Millorar l'oferta educativa no formal i cultural durant el mes d'agost.
- Dinamitzar la demanda d'educació no formal, sobretot dels infants (menors de 6 anys) , joves (majors de 12 anys) i immigrants.
- Equilibrar l'oferta al territori i reduir les desigualtats segons barris.
- Millorar la coordinació i la igualtat dels recursos de formació d'adults.
- Dinamitzar el teixit associatiu de cara a incrementar la participació de la població a les associacions del municipi.
- Promoure la implicació de les associacions en la transmissió de valors cívics i campanyes en favor de la participació ciutadana i la convivència.
- Impulsar un model d'integració socioeducativa compartit.

- Millorar l'eficàcia i optimització de les mesures de caràcter reactiu i preventiu per combatre el fracàs i l'absentisme escolar.
- Implicar molt més a les empreses en els processos educatius (pràctiques, orientació...).
- Assegurar que el PEC sigui una eina i un espai per articular actors educatius i no educatius, reforçant la transversalitat entre els diferents àmbits i polítiques sectorials.

Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Territoris i Organitzacions
Mixta
Participativa
Empresa
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Tota la ciutadania i tot el territori.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El PEC recerca el treball transversal i en xarxa amb la resta d'eines estratègiques de ciutat. El plantejament d'accions es fa pensant en maximitzar recursos i minimitzar despeses. El PEC està vinculat a programes transversals municipals: Pla de civisme, Pla de l'esport.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El desenvolupament del PEC de Sant Boi ha passat pels següents estadis:
- Vist-i-plau per al inici del procés mitjançant aprovació per unanimitat del Ple Municipal.
- Realització de la diagnosi.
- Constitució del Grup Promotor.
- Validació de la diagnosi pel grup promotor i fins a quatre comissions ciutadanes.
- Definició de les línies estratègiques.
- Presentació del PEC a la ciutadania en la celebració del I Fòrum Educatiu Local.
- Definició de les quatre comissions de treball: èxit escolar, educació permanent, escolarització en el tram 0-3 i activitats extraescolars.
- Implementació d'accions sorgides de les comissions: espai familiar -nadó, revista ciutat educadora, guia de l'educació permanent, decàleg de bones pràctiques en les activitats lúdic -esportives, formació per al decàleg, catàleg d'accions educadores de la ciutat, catàleg de serveis per a primera infància, creació de la xarxa local d'escoles bressol de Sant Boi.
- Devolució de resultats i nou impuls a les comissions durant el II Fòrum Educatiu Local.
- Realització de les quatre jornades sorgides a partir del II Fòrum: participació en el Fòrum Empresarial de Sant Boi, jornada de convivència i civisme, jornada d'educació permanent, jornada de 0-3.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Centre de recursos pedagògics i escola d'adults
Administració autonòmica
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Ciutadania
Ciutadans
Més d'una fase
Participant
Entitats d'iniciativa social (AMPA, fundacions, esplais, grups de joves, formació d'adults, Càritas, etc.)
Entitats i associacions
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Membres de CEIPS i IES públics i concertats
Altres
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Membres dels equips d'escoles bressol privades
Empresa
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Membres dels equips d'escoles bressol públiques
Altres
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Tècnics municipals
Administració local
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Recursos econòmics
Total euros per període
25.000 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
És una subvenció de la Diputació de Barcelona i recursos propis que varien en funció de l'any.
Recursos humans
Una persona que coordina el PEC des del Servei de Ciutat Educadora, però sense dedicació exclusiva.
Normes i mecanismes de participació implementats
Comissions de treball. Nucli impulsor.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Decàleg de Bones Pràctiques en activitats lúdiques i esportives.
- Espai familiar–nadó.
- Guia de l'educació permanent a Sant Boi.
- Revista digital de la comunitat educativa.
- Catàleg de serveis per a famílies amb infants en l'etapa 0-3.
- Manual de criança de primera infància.
- Catàleg d'accions educadores de la ciutat.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memòria 2
Memòria
01/01/2008
Consultar ens
Memòria 1
Memòria
01/01/2007
Sí disponible
Memòria 2007 Diputació.doc
Targetó seminari esport
--------
Indefinida
Sí disponible
TARGETÓseminari esport.pdf
Informació d'experiències que s'han convertit en Serveis a la Ciutadania (web municipal, tríptics en les dependències municipals)
--------
Indefinida
Consultar ens
Diagnosi PEC B
Diagnosi
Indefinida
Sí disponible
Diagnosi PEC B.doc
Targetó esport
--------
Indefinida
Sí disponible
TARGETÓesport sant boi.pdf
Diagnosi PEC A
Diagnosi
Indefinida
Consultar ens
Revista Ciutat Educadora
--------
Indefinida
Sí disponible
Revista Ciutat Educadora 5.pdf
Difusió de la pràctica
- Pàgina web municipal, en l'apartat del Projecte Educatiu de la Ciutat.
- Tríptics dels serveis en format paper, distribuïts per totes les dependències municipals.
- En aquells serveis d'altres administracions, els usuaris de les quals se'n poden beneficiar.
Impacte
- Creació d'una xarxa de la comunitat educativa en el cas de la revista on, a banda del coneixement mutu, hi ha intercanvi d'experiències i agenda d'activitats educatives de la ciutat.
- Ampliar els serveis per a les famílies amb infants en l'etapa 0-3, bàsicament per aquelles que no poden accedir al sistema d'escoles bressol.
- Increment dels hàbits pedagògics i transmissió de valors educatius en les activitats extraescolars, bàsicament esportives, degut a la formació feta per a tots els col•lectius que hi participen arrel de la signatura del decàleg de bones pràctiques.
- Creació d'una comissió de treball de l'àmbit de l'educació permanent, participada pels components de la comissió tècnica del programa municipal transversal d'educació permanent.
- Foment i difusió de la seva pràctica entre el públic diana.
- Difusió de tot l'espectre d'accions educadores de la ciutat recollits en un catàleg. Ordenació de les mateixes perquè arribi de manera més coherent a la ciutadania.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
La implementació de les accions proposades per les comissions de treball (que són força nombroses) determinen l'èxit o el fracàs del PEC.
Malgrat que els objectius són a llarg termini, la posada en marxa d'aquestes accions estan sumant en la consecució d'una ciutat més educadora, més cohesionada i més participativa, com ho mostren els indicadors de què disposem.
Punts forts de la pràctica
- El nivell d'implicació de les entitats i de la comunitat educativa en general.
- L'alt grau de compliment dels compromisos realitzats amb les entitats i la ciutadania participant en les comissions de treball, materialitzats en les actuacions implementades; sorgides, precisament, d'aquestes comissions
- La desvinculació de l'escolarització formal en les actuacions realitzades, malgrat que la implicació dels centres educatius ha existit en la majoria d'elles.
- El suport unànim del consistori.
- El treball transversal intern ( a nivell de l'Ajuntament) i extern (amb la resta de serveis locals) realitzat a l'hora d'implementar les actuacions.
Punts dèbils de la pràctica
- La impossibilitat de realitzar actuacions per manca de pressupost.
- No poder comptar amb més recursos humans per aprofundir en alguns aspectes del projecte.
Propostes de millora de la pràctica
En relació amb els punts dèbils, són propostes de millora tant la possibilitat de realitzar més actuacions com augmentar els recursos humans.
Educació
121 pràctiques
El lloc dels ajuntaments en l'àmbit de l'educació s'orienta fonamentalment a garantir oportunitats educatives més enllà dels ensenyaments obligatoris i a consolidar la igualtat d'oportunitats dels sectors més vulnerables. Aquestes estratègies es veuen reflectides en pràctiques que s'ocupen de l'equitat i la innovació educativa, reforçant les competències claus, l'acompanyament a les famílies, la vinculació amb el territori i la promoció dels valors intergeneracionals.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.