En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Sostenibilitat
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
CITIMOB SANT BOI. Motor de la ciutat sostenible
Ecosistema d'aliances per la sostenibilitat
"CITIMOB Sant Boi, Motor de la Mobilitat sostenible" és una iniciativa creada per l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat que busca promoure la mobilitat sostenible i posicionar la ciutat com un referent en el sector de l'automoció. Per consolidar aquests objectius es va realitzar tota una sèrie d'accions entre diferents agents locals, empresaris, concessionaris per tal d'impulsar i desenvolupar esdeveniments que facin enfront de l'emergència climàtica i aconseguir una ciutat saludable més enllà de la comercialització de vehicles.

La campanya és el resultat d'un ecosistema d'aliances que va tenir origen amb el Pacte de Ciutat de 2020 entre les forces polítiques i agents socials i econòmics del municipi. A partir d'aquí es van desenvolupar, des de novembre de 2022 fins al desembre de 2023, tota una sèrie d'actuacions estratègiques amb equips de treball que van culminar amb la creació d'una marca anomenada "CITIMOB, Sant Boi Motor de la Mobilitat Sostenible" substituint l'antiga marca "Sant Boi Motor" per tal d'adaptar-la a les necessitats i transformacions de la ciutat.

Per donar visibilitat a la marca creada, durant l'octubre de 2023 va ser presentada a la Fira e-Mobility Experience i, posteriorment, a la Fira de la Puríssima el desembre de 2023 amb un fort impacte.

Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Sostenibilitat
Data d'inici:
03/11/2022
Data de finalització:
08/12/2023
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Boi de Llobregat
Nombre d'habitants:
83070
Nombre de visites:
2100
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
ESTHER DALMAU
Càrrec:
CAP DEL DEPARTAMENT DE PROMOCIÓ DE L'EMPRESA I EL COMERÇ
Ens:
Ajuntament de Sant Boi del Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
edalmau@santboi.cat
Telèfon / Fax:
936351200
Adreça:
Pau Claris 14
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El context parteix de dos àmbits directament relacionats: transició sostenible i la posició privilegiada de Sant Boi com a referent en el món automobilístic.

Per una banda, el municipi presenta una consolidació des de fa dècades del món del motor, amb 36 marques que facturen 500 milions d’euros i genera més de 1000 llocs de treball. Aquesta posició els va fer crear fa dos dècades la marca Sant Boi Motor, en el que formen part la majoria de concessionaris del sector. Aquesta marca va tenir un impacte significatiu amb la implementació d'accions de màrqueting i publicitat durant els diversos anys que va estar impulsada.

D’altra banda, Sant Boi està immersa en un procés cap a una transició sostenible. Això es tradueix en l’impuls de tota una sèrie de polítiques i plans d’acció per fer realitat el procés de transformació verda. L’aprovació del Pla d’Eficiència Energètica d’edificis municipals (2013-2015) per tal de reduir el consum o l’aprovació del Pla Director de Cooperació al Desenvolupament orientats als objectius de desnevolupament sostenible son alguns exemples. El punt d’inflexió va tenir lloc al 2020, amb la formació d’un Pacte de Ciutat amb la posterior creació d'un Pla d'Acció d'Agenda Urbana per establir un full de ruta estratègic, un cop més, alineats amb els ODS.

Davant l’avantatge econòmic del sector de l’automoció al municipi i les polítiques impulsades des de fa anys van obrir el repte i la necessitat de trobar noves formes de transformació del model econòmic i el sector de la mobilitat buscant noves formes de transició cap al vehicle elèctric a través de campanyes o iniciatives de manera transversal, inclusiva i que comptes amb el teixit econòmic i societat civil.



Objectius de la pràctica
General:
- Enfortiment del territori com a referent de la mobilitat sostenible amb atracció de marques vinculades i proveïdors que componen la cadena de valor.

- Foment del desenvolupament de nous models de negoci per a traçar una estratègia coordinada cap al pla integral en la transformació de la mobilitat.

- Promoure la cooperació i col·laboració entre empreses, ens locals i organitzacions vinculades per detectar els reptes i oportunitats envers la mobilitat sostenible.

- Implementar pràctiques sostenibles en la cadena de subministrament i en la producció dels vehicles.

- Augmentar, mitjançant la promoció dels vehicles elèctrics, la disminució de l'impacte de la mobilitat a l'entorn i al medi ambient.

- Sensibilització a les empreses i la ciutadania amb campanyes de conscienciació.

- Analitzar i oferir assessorament per facilitar la transició al vehicle elèctric.
Específic:
- Identificar nous models de negoci i agents participants, establint un full de ruta
- Fomentar el model de desenvolupament sostenible a la ciutadania
- Realitzar diferents accions divulgatives (jornades, sessions seminaris web, taules...)



Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Sant Boi del Llobregat
Interna
No Participativa
Administració local

Per poder impulsar la marca CITIMOB i generar una mirada cap a un futur sostenible en el món automobilístic, es va detectar la necessitat de fer una diagnosi del sector per veure quines formes s'havien d'impulsar en termes de polítiques per fer-ho realitat. Des de l'Ajuntament, en el marc de l'Agenda 2030, es va veure que hi havia tota una sèrie de concessionaris que quedaven fora de les subvencions que rebien del Govern. Així doncs, es va posar de manifest la necessitat de realitzar projectes que aglutinessin, per una banda, els concessionaris com a part elemental de la cadena de valor i, d'altra banda, Sant Boi en el centre com a espai que disposa de 40 marques i més de 25 empreses.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Comarca Baix Llobregat i l'Àrea Metropolitana de Barcelona
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica està relacionada amb el Pla d'Eficiència Energètica d'Edificis Municipals (2013-2015), el Pla Estratègic Municipal, el Pla d'Acció de l'Agenda Urbana i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'Agenda 2030
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Les línies d'actuació parteixen de les Agendes Locals Sectorials com l'Agenda Urbana de Comerç i l'Agenda Urbana per als Polígons Industrials (PAE). A més, parteix d'un punt de vista transversal i tenint en compte l'entorn amb col·laboracions amb diferents entitats, associacions, ens i empreses per al desenvolupament de projectes que aportin valor al territori i que impactin positivament a l'economia i a la societat civil. El desenvolupament es realitza en diverses fases que conclouen en la creació d'una marca.

FASE INICIAL D'ANÀLISI DEL SECTOR DEL BAIX LLOBREGAT.
Aquesta primera fase es va desenvolupar al novembre i desembre de 2022. Aquí es va fer un primera anàlisi per tal de fer valoracions sobre la diagnosi previ realitzada i establir plans d'actuacions per fer front als reptes plantejats. A més, es van dur a terme sessions amb la participació d'empreses com Stark Future i Silence per establir les seves propostes en matèria de mobilitat. Finalment, al 19 de desembre es va tancar la primera fase amb la presentació dels resultats sobre el pla d'actuació per fer front als reptes estratègics.

FASE COL·LABORATIVA "SANT BOI REFERENT DE LA MOBILITAT SOSTENIBLE"
Aquesta fase es va desenvolupar de gener a novembre de 2023 amb la creació de diverses sessions de treball amb la participació d'associacions i empreses. Els equips de treball parteixen de les agendes locals sectorials, entre elles l'Agenda Urbana de Comerç i l'Agenda Urbana per als Polígons Industrials (PAE). En el cas de la primera, destaca l'oferta del vehicle sostenible i és la que proposa el projecte com a centre de servei o experiència al voltant de la mobilitat. El PAE, en canvi, té com a objectiu la creació de línies de reflexió estratègiques als polígons els propers any. Aquest recull tota les accions per a desenvolupar els sectors econòmics emergent com el de la mobilitat sostenible.

FASE DE PRESENTACIÓ DE LA MARCA
L'última fase, conclou amb la consolidació de la marca de la marca "CITIMBOB, Sant Boi Motor de la ciutat sostenible" i la seva presentació a l'eMobility Experience durant l'octubre de 2023 i la Fira de la Puríssima el desembre de 2023.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Boi
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
Ajuntament impulsor de la iniciativa
Cluster Development
Empresa
Disseny
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Compartir experiències desenvolupades envers a la mobilitat i presentació de projectes.
Concessionaris
Empresa
Més d'una fase
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Participen en el diagnòstic, creació de nous models de negoci amb l'Ajuntament i creació d'equips de treball. Alguns dels participants son Quadis, Grup Ros, Carhaus, Grup T, etc.
Consell Comarcal del Baix Llobregat
Administració autonòmica
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Col·laboració amb l'Ajuntament de Sant Boi per desplegar un Pacte per un nou impuls econòmic i social en l'àmbit del desenvolupament
econòmic inclusiu i sostenible, i en concret en el "Pla de Transformació del sector en noves tendències de Mobilitat".
Diputació de Barcelona
Administració autonòmica
Més d'una fase
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Col·laboració en el desenvolupament de la marca
Silence
Empresa
Més d'una fase
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Col·laboració amb l'Ajuntament per crear un projecte per tal de crear nous models de negoci basats en l'intercanvi de bateries i vehicles de lloguer.
Stark Future
Empresa
Diagnòstic
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Empresa dedicada a la venda de motocicletes elèctriques
Recursos econòmics
Total euros per període
28.000
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
01/11/2022
08/12/2023
28000
Altres recursos
Auditori de la Biblioteca Jordi Rubió i Balaguer
Consell Comarcal del Baix Llobregat
Casa de la Vila
Institut Camps Blancs
Circuit de Catalunya
La Masia Torre Figueres
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
A més de consolidar la marca, durant la participació de la Fira eMobility Experience al Circuit de Barcelona-Catalunya un fort impacte mediàtic en el que es van desenvolupar:
106 accions radiofòniques
18 publicacions a mitjans
2 articles a premsa escrita
1 reportatge a la Vanguàrdia
Publicacions a Linkedin, Instagram i vídeos a Youtube.

Durant la Fira de la Puríssima, a més, es va realitzar un muntatge d’estand i torretes, més de 20 cotxes elèctrics d’exposició, un punt d’informació amb personal i, finalment, un vinilat de cotxes CITIMOB SANT BOI.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
CITIMOB- Sant Boi ciutat sostenible
Memòria
02/01/2024
Consultar ens
MEMÒRIA CITIMOB-Bones Pràctiques_def - Documentos de Google.pdf
Difusió de la pràctica
A banda de la partipació en les diverses Fires i el desenvolupament d'accions per la seva visibilitat, es va crear:
- Perfil d'Instagram (https://www.instagram.com/citimob_santboi/)
- Pàgina web (https://citimobsantboi.com/provavehicle/)
- Participació a programes de RAC1 des d'octubre fins al desembre de 2023
Impacte
La difusió i les actuacions que han derivat en la creació de la marca han generat un impacte més enllà de l'atracció d'empreses del sector. Ha permès fomentar la innovació tecnològica posant en relleu la transformació cap a altres models de consum cap al vehicle elèctric.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
La iniciativa ha experimentat un impacte significatiu en un lloc emblemàtic com el Circuit de Catalunya, propiciant la captació d'atenció i interès per la marca. A més, s'ha cultivat l'associacionisme sectorial, subratllant la rellevància de la distribució dins la cadena de valor del sector. Aquesta acció ha generat un impacte mediàtic robust i ha consolidat Sant Boi com una localitat líder en mobilitat sostenible, contribuint a modificar les dinàmiques en la transició cap a models de sostenibilitat verda.

Punts forts de la pràctica
D'una banda, la pràctica ubica Sant Boi com un referent destacat en la transició cap a un model de mobilitat sostenible, fusionant així dos pilars essencials per a l'avenç dels objectius de l'Agenda 2030: la mobilitat verda i la promoció de l'ús de vehicles elèctrics. Aquesta iniciativa es fonamenta en una base sòlida amb l'establiment d'objectius per construir una ciutat sostenible. El compromís amb la Carta de les Ciutats Europees, l'adopció de l'Agenda Urbana 21 i, actualment, l'integració de l'Agenda 2030, permeten continuar avançant amb una visió sostenible per al municipi.

A més, la pràctica genera un impacte significatiu a nivell mediàtic, en xarxes socials i en la difusió de la marca. Iniciatives concretes com l'eMobility Experience o la participació a la Fira de la Puríssima posen en relleu la rellevància de la marca per a tots els visitants.

En tercer lloc, cal destacar la participació activa dels concessionaris com a part integrant de l'ecosistema. Aquesta implicació es reflecteix en el canvi de la marca de "Sant Boi Motor" a "Sant Boi, motor de la mobilitat sostenible," evidenciant la seva contribució directa en la transició cap a una mobilitat més sostenible.

Punts dèbils de la pràctica
La coordinació entre l'àmbit d'actuació públic i privat presenta reptes, ja que alinear els objectius municipals amb els objectius privats suposa un desafiament constant. Aquesta dinàmica implica un esforç continu entre les dues parts, ja que, d'una banda, hi ha objectius polítics que sovint tenen una perspectiva a llarg termini i, d'altra banda, les empreses automobilístiques busquen resultats més immediats a curt termini.
Propostes de millora de la pràctica
Les propostes d'optimització se centren en tres àrees clau. En primer lloc, es busca augmentar la visibilitat en línia de CITIMOB Sant Boi mitjançant l'establiment de compromisos de marca, com la creació d'un espai web dedicat i la seva difusió activa a través de les xarxes socials.

En segon lloc, es pretén millorar l'optimització de la presència de la marca en diversos canals. Aquest objectiu es concreta en la unificació dels criteris del manual d'ús de la marca i la creació de grups de treball per a la planificació dels mitjans. Així, es busca un compromís total en la dinamització de la marca en tots els canals digitals dels concessionaris.

Finalment, es planteja la idea de promoure la marca com a ambaixadors, amb l'objectiu d'integrar-la activament als concessionaris per establir estratègies específiques que contribueixin a consolidar la seva presència.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
A pesar de néixer amb una base sòlida en matèria automobilística de la ciutat, aquest projecte pot ser adaptat i implementat amb èxit en altres àmbits que promoguin noves pràctiques de mobilitat sostenible sense emissions.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.