En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Convivència
Esports
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Irrupció restaurativa
Creació d'aules immunològiques davant el bullying
L'Equip de Convivència i Mediació de l'Ajuntament de Sant Boi ha desenvolupat un programa en col·laboració amb la Fundació Pere Tarrés per abordar la problemàtica de bullying als centres escolars. Es fonamenta en la metodologia d'irrupció restaurativa amb dos tipus d'accions: intervencions immunològiques, mitjançant la impartició de tallers educatius; i intervencions quirúrgiques per tractar casos concrets d'abús escolar. La finalitat és habilitar a tots els membres de la comunitat escolar per a que cada aula disposi d'un sistema per resoldre els conflictes entre iguals de manera pacifica i evitar-los en el futur. Amb aquesta doble vessant es permet actuar sobre els casos existents d'abús escolar sense la necessitat d'acudir als serveis d'inspecció escolar autonòmics. L'equip d'intervenció està format per un personal transdisciplinar des dels cossos policials, personal educatiu a treballadors socials. Els resultats han sigut molt positius amb un alt grau de casos resolts per acord dels afectats i un gran nombre de sessions realitzades per a la prevenció del bullying escolar.
Àmbit:
Convivència
Subàmbit:
Esports
Data d'inici:
01/09/2018
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Boi de Llobregat
Nombre d'habitants:
83070
Nombre de visites:
1494
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Juan Carlos Cassou Fernández
Càrrec:
Coordinador de Mediació de Sant Boi
Ens:
Servei de Mediació
Lloc web:
Adreça electrònica:
jccassou@santboi.cat
Telèfon / Fax:
93 635 12 00 ext. 368
Adreça:
08830
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El bullying és un dels principals problemes de convivència al que s'enfronten les escoles i des de l'Ajuntament s'ha detectat una falta de recursos per poder afrontar aquestes situacions. Malgrat que existeixen protocols autonòmics per detectar i evitar l'abús escolar, aquests no han sigut efectius. A més, a vegades requereixen de la figura d'un inspector educatiu, element que pot espantar als actors involucrats. Per aquest motiu, des de l'Ajuntament de Sant Boi es va plantejar la necessitat de d'elaborar un noi servei adreçat a aquesta problemàtica existent als centres escolars. Es planteja com una manera més directa, efectiva i propera de resoldre els conflictes.
Objectius de la pràctica
General:
- habilitar tots els i les membres de la comunitat escolar perquè cada aula disposi d'un sistema immunològic propi per resoldre els conflictes entre iguals de manera pacifica.
Específic:
- Les persones adultes adquireixen habilitats per distendre immediatament situacions difícils, per exercir la seva autoritat i la seva influencia en el dia a dia de manera pacifica i positiva.
- Els docents adquireixin habilitats per gestionar restaurativament l'aula.
- Els i les alumnes adquireixen consciencia de comunitat i distingeixen la delació de l'ajuda, recollint recursos per a l'observació sense judici i la transmissió de l'observat, el suport entre iguals i la mediació natural.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Equip de Convivència i Mediació del Ajuntament conjuntament amb altres persones de la Regidoria.
Interna
Participativa
Administració local

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: personal directiu, docent, i d'administració i serveis d'escoles i instituts; pares i mares; alumnat de suport entre iguals (observació i mediació natural), i aules concretes amb meteorologia adversa.

Territori: terme municipal de Sant Boi de Llobregat.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Relacionat amb altres programes educatius municipals, Pla Educació Escola i Entorn, Programes de Convivència i Programa de Policia Comunitària.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació

Abans del començament del servei, l'equip es va formar en accions restauratives a la Fundació Pere Tarrés. Aquesta formació va tenir lloc al gener del 2017, un any abans de les primers accions realitzades, en aquest temps també es va realitzar la diagnosi i disseny del programa.

Les vies d'accés dels ciutadans al servei són les següents: a través de l'OMAP (Oficina Municipal d'Atenció Pública), la bústia ciutadana (http://tescoltem.santboi.cat/) o via cossos policials,coordinador tècnic de l'equip, referent educatiu o Servei de Mediació. Totes les demandes d'intervenció es centralitzen en la figura del coordinador tècnic. Les demandes poden venir de persones físiques o jurídiques i referir-se a necessitats sensibilitzadores o habilitadores, resolutives o reparadores.

L'equip està format per tècnics de serveis socials municipals, personal de la Fundació Pere Tarrés i efectius policials dels Mossos i del municipi. La seva acció es desenvolupa amb dos tipus d'intervencions: immunològiques o quirúrgiques. Les primeres són anticipatives: prevenir el conflicte. Las segones son operatives: respondre-li. En tots dos casos, són moviments irruptius, on l'equip “pren” el centre per desenvolupar estratègies sistèmiques.

Les intervencions immunològiques comprenen aquestes fases:
• Fase 1: un curs acadèmic: “Irrupció”
• Fase 2: següent curs acadèmic: “Horitzó”
• Fase 3: següent curs acadèmic: “Harmonia”

Les intervencions quirúrgiques comprenen aquestes fases:
• Mesures de cautela
• Converses afectives
• Cercles restauratius
• Conferència de pau

El curs 2018-2019 va començar a implementar-se el programa com a tal, per l'edició 2019-2020 està previst la seva continuïtat tot i que centrant-se més en les intervencions quirúrgiques, que són les que porten més temps i dedicació.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Alumnes i families
Ciutadans
Implementació
Participant
Equip de Convivència i Mediació de l'Ajuntament
Administració local
Totes
Totes
Escoles
Altres
Implementació
Participant
Fundació Pere Tarrés
Entitats i associacions
Més d'una fase
Col·laborador
Mossos d'esquadra
Altres
Implementació
Col·laborador
Policia Local
Altres
Implementació
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
88.300 € anuals
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Capítol 1 per als dos tècnics municipals del grup A2 de l'Administració. Un pressupost anual de 88.292,27 euros exempts d'IVA per a la contractació de la prestació de les mediadores a través de l'empresa adjudicatària. Una subvenció anual de la Diputació de Barcelona (28.500 €) que està inclosa dins el pressupost total.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Fons propis
01/01/2018
01/01/2019
60.000
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
01/01/2018
01/01/2019
28.500
Recursos humans
2 tècnics municipals: 1 educador i 1 mediador /coordinador de tècnic de l'Àrea d'Igualtat, Drets Socials i Ciutat Educadora,

3 mediadores subcontractades, amb diferents jornades de treball a temps parcial (personal de la Fundació Pere Tarrés, adjudicatària del Servei de Mediació).

4 policies integrats permanentment a l'equip em funcions de suport del projecte: 2 policies locals de l'equip d'educació viària i 2 mossos d'esquadra de l'oficina de relacions comunitàries
Altres recursos
Les intervencions es realitzen a les pròpies escoles afectades.
Normes i mecanismes de participació implementats
Tota la coordinació del projecte es fa des de la unitat impulsora (l'Equip de Convivència i Mediació del Ajuntament) i en col·laboració amb la entitat que té adjudicada el servei i els cossos policials.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
En el primer curs s'han realitzat unes 12 intervencions quirúrgiques i més de 100 immunològiques, però son les primeres les que porten més temps ja que cada cas són 30-50h. de mitjana. Les altres són tallers ja programats impartits als centres escolars per fases.

Intervencions immunològiques

FASE 1: UN CURS ACADÈMIC: "IRRUPCIÓ"
1. Habilitació del professorat
a. Introducció al professorat en la comunicació tàctica. Objectiu: que adquireixin habilitats per distendre immediatament situacions difícils.
b. Introducció al professorat en la comunicació afectiva. Objectiu: que adquireixin habilitats per exercir la seva autoritat de manera pacífica i positiva.
c. Introducció al professorat en la facilitació de cercles restauratius. Objectiu: que adquireixin habilitats per congeniar a la seva aula el clima amb la tasca.
2. Habilitació de mares i pares
a. Introducció a mares i pares en la comunicació afectiva. Objectiu: que adquireixin habilitats per exercir la seva autoritat de manera pacífica i positiva.
3. Habilitació de l'alumnat

a. Introducció a l'alumnat en el concepte del suport entre iguals. Objectiu: que adquireixin consciència de comunitat i distingeixin la delació de l'ajuda, recollint recursos per a l'observació sense judici i la transmissió de l'observat.
b. Capacitació del alumnat voluntari en l'espai de la mediació natural.
4. Facilitació de cercles de diàleg
a. Entre el claustre docent i la direcció
b. Entre tutors/es, mares i pares
c. Entre tutors/es, mares, pares i fills
d. A cada aula

FASE 2: SEGÜENT CURS ACADÈMIC: "HORITZÓ"
5. Introducció a la resta del personal no docent en la comunicació tàctica.
6.Capacitació de pares i mares dins d'un voluntariat en l'espai de la mediació natural.
7. Salt a l'entorn
a. Introducció a referents extraescolars en la comunicació tàctica. Objectiu: crear una xarxa de suports externs a la gestió immediata del conflicte.
b. Facilitació de cercles de diàleg entre docents y referents extraescolars. Objectiu: donar al barri la percepció de escola com espai de confluència acollidora i un pol d'atracció conformat per valors positius.
c. Facilitació de cercles de diàleg entre l'alumnat de la xarxa de suport entre iguals i els/les referents extraescolars. Objectiu: reforçar la percepció de comunitat.
d. Facilitació de cercles de diàleg entre pares y mares de la xarxa de suport entre iguals i els/les referents extraescolars. Objectiu: reforçar la percepció de comunitat.

FASE 3: SEGÜENT CURS ACADÈMIC: "HARMONIA"
Espais de supervisió, jornades de reciclatge, comunitats narratives, etc. Manteniment de vincles i possibilitat de ràpida activació de suport en cas de conflictes greus, etc. Proposició de noves iniciatives d'educació en valors Noves promocions de mediador @ s / observador@S naturals.
Exemples de tallers impartits a les diferents fases
Sobre aquesta trama profundament funcional i operativa, l'equip gestiona un programa d'educació en valors que pretén ajudar a aconseguir una plena naturalització de la diversitat. Cada curs, any rere any, planifiquen i implementen tallers de convivència amb capacitats, orientacions, valors o cultures diferents a la "mainstream", entenent que la diferència marca un factor de risc en l'esfera del bullying:
• Tallers sobre diversitat en els fenotipus a Secundària ( "El Minotaure")
• Tallers sobre diversitat en els comportaments i les cultures a Primària ("Cruïlles")
• Tallers sobre diversitat funcional a Primària ("Relacionar la vida", en llenguatge del "jo" per persones amb trastorns mentals)
• El Fòrum de la Convivència (cada any, una causa justa marcada pels centres de Secundària serà treballada pels voluntariats de mediació natural i, en altres casos, per les aules de tercer d'ESO)

Intervencions quirúrgiques

0. Segons el perfil de l'alumnat implicat, aconsellen unes primeres mesures de cautela (que poden incloure entrevistes directives tipus Pikas, entrevistes afectives amb la canalla, etc.)
1. Converses afectives amb les famílies afectades i amb els i les docents afectades, per separat.
2. Cercles restauratius amb els grups classe on també poden prendre part, si els serveis especialitzats ho autoritzen, les víctimes (agressores i agredides). Objectiu: suturar les bretxes en el grup per donar poder als espectadors indecisos de cara al futur i alliberar-los de culpa de cara al passat, decantar a l'acció positiva de pau des d'ara i restaurar les relacions entre aquests i les persones que, per por vencible , van riure les gràcies dels que van tenir el paper d'assetjadors.
3. Conferència de pau: gran cercle amb una geometria i una proxèmia estudiada al detall, espai purament restauratiu on de manera ideal, participaran les persones ofensores (amb la seva família i una xarxa de suport, integrada per alumnat i professorat afectivament vinculat), les persones ofeses (id), representants de la comunitat escolar i de la extraescolar (aquí sempre intentem donar cabuda a un policia uniformat del nostre equip). Objectiu: facilitar que les parts es revaloritzin mútuament; que la part actora reconegui els fets i se'n responsabilitzi; que la part actora, la receptora i la resta de persones afectades discerneixin el millor mecanisme de reparació del dany, tot en l'espai col·lectiu perquè el sentiment de comunitat es vegi indubtablement restaurat.

Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Document-Resum
Informe
10/11/2019
Sí disponible
info banc bones pràctiques f pi i sunyer .pdf
Difusió de la pràctica
• Secció permanent a la Newsletter d'Educació del Ajuntament
• Notícies a la Web municipal
• Noticies a diaris locals:
o El Periódico. Sant Boi estrena un equipo de trabajo para abordar el bullying en centros escolares
o El Far. Un equipo especializado trabajará en la resolución de conflictos escolares
• Participació a conferències comarcals i ponències de plans anti-bullyng
Impacte
El primer curs escolar es van tancar tots en conflictes amb un 100% d'èxit ja que en tots es va finalitzar amb acord de les parts implicades. Això ha contribuït a fer pedagogia entre les víctimes del abús (agressors i agredits) i evitar noves situacions. Per tant, l'efectivitat dels tractaments quirúrgics ha sigut total. Respecte els tractament immunològics encara es difícil de mesurar ja que és el primer any que s'imparteixen, s'espera una baixada dels casos de bullyng. També s'està plantejant , pel començament d'aquest nou any, la creació d'una carta de serveis per part del servei per formalitzar els procediments i terminis de resposta amb els que treballen.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
El Servei de Mediació amb els actors involucrats a cada cas de manera individual
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Siguin immunològiques o quirúrgiques, les intervencions són com una dansa coral que uneix docents, pares, mares, personal no docent, alumnat i a les entitats i figures referencials, i tots els actors involucrats del barri i del centre educatiu. Una coreografia intensa perquè invoca veritables habilitats superconductores de pau que es nodreixen de disciplines ben variades. També, amb el desenvolupament del servei s'ha produït una transformació en les línies d'actuació, si be en un primer moment es prioritzava la vessant immunològica, amb el pas del temps s'ha passat cap a la quirúrgica; convertint-se en el seu principal producte.
Punts forts de la pràctica
La mescla de disciplines rarament barrejades, per un equip professional heterodisciplinar genera un perfil netament creatiu de projecte. L'equip integra personal dels camps de l'educació, la mediació, la comunicació i la policia que operen sota tècniques pròpies d'una productora de continguts creatius.

Aquest desplegament ve associat a la llibertat i la vocació de ser un equip educador (no només assistencial), integrat per persones amb perfil mediador i pedagògic i àmplia experiència en el camp de la comunicació tàctica, afectiva i persuasiva. Totes elles, professionals amb implicació personal en tasques que són pures conviccions que els porten a viure una alta coincidència entre la vocació i el treball.
Punts dèbils de la pràctica
Quan la intervenció quirúrgica finalitza, des del Servei no té constància de com avança el cas. No hi ha contemplat cap acció per donar cert seguiment o continuïtat als casos.
Propostes de millora de la pràctica
Més recursos per poder donar continuïtat a les intervencions realitzades, tenir feedback i realitzar avaluacions a llarg termini dels casos.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats

La transferibilitat descansaria en replicar perfils personals i funcionals i transferir coneixements, sempre i quan existeixi un teixit d'escoles i instituts amb tarannà "adoptador", com succeeix a Sant Boi.
Convivència
45 pràctiques
Els profunds canvis sociodemogràfics i culturals es viuen als carrers i a la vida quotidiana dels municipis. Les polítiques locals han apostat per la convivència mitjançant pràctiques que promouen valors cívics, reconeixen la diversitat i gestionen les diferències mitjançant la mediació.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.