Descripció dels productes assolits
En el primer curs s'han realitzat unes 12 intervencions quirúrgiques i més de 100 immunològiques, però son les primeres les que porten més temps ja que cada cas són 30-50h. de mitjana. Les altres són tallers ja programats impartits als centres escolars per fases.
Intervencions immunològiques
FASE 1: UN CURS ACADÈMIC: "IRRUPCIÓ"
1. Habilitació del professorat
a. Introducció al professorat en la comunicació tà ctica. Objectiu: que adquireixin habilitats per distendre immediatament situacions difÃcils.
b. Introducció al professorat en la comunicació afectiva. Objectiu: que adquireixin habilitats per exercir la seva autoritat de manera pacÃfica i positiva.
c. Introducció al professorat en la facilitació de cercles restauratius. Objectiu: que adquireixin habilitats per congeniar a la seva aula el clima amb la tasca.
2. Habilitació de mares i pares
a. Introducció a mares i pares en la comunicació afectiva. Objectiu: que adquireixin habilitats per exercir la seva autoritat de manera pacÃfica i positiva.
3. Habilitació de l'alumnat
a. Introducció a l'alumnat en el concepte del suport entre iguals. Objectiu: que adquireixin consciència de comunitat i distingeixin la delació de l'ajuda, recollint recursos per a l'observació sense judici i la transmissió de l'observat.
b. Capacitació del alumnat voluntari en l'espai de la mediació natural.
4. Facilitació de cercles de dià leg
a. Entre el claustre docent i la direcció
b. Entre tutors/es, mares i pares
c. Entre tutors/es, mares, pares i fills
d. A cada aula
FASE 2: SEGÜENT CURS ACADÈMIC: "HORITZÓ"
5. Introducció a la resta del personal no docent en la comunicació tà ctica.
6.Capacitació de pares i mares dins d'un voluntariat en l'espai de la mediació natural.
7. Salt a l'entorn
a. Introducció a referents extraescolars en la comunicació tà ctica. Objectiu: crear una xarxa de suports externs a la gestió immediata del conflicte.
b. Facilitació de cercles de dià leg entre docents y referents extraescolars. Objectiu: donar al barri la percepció de escola com espai de confluència acollidora i un pol d'atracció conformat per valors positius.
c. Facilitació de cercles de dià leg entre l'alumnat de la xarxa de suport entre iguals i els/les referents extraescolars. Objectiu: reforçar la percepció de comunitat.
d. Facilitació de cercles de dià leg entre pares y mares de la xarxa de suport entre iguals i els/les referents extraescolars. Objectiu: reforçar la percepció de comunitat.
FASE 3: SEGÜENT CURS ACADÈMIC: "HARMONIA"
Espais de supervisió, jornades de reciclatge, comunitats narratives, etc. Manteniment de vincles i possibilitat de rà pida activació de suport en cas de conflictes greus, etc. Proposició de noves iniciatives d'educació en valors Noves promocions de mediador @ s / observador@S naturals.
Exemples de tallers impartits a les diferents fases
Sobre aquesta trama profundament funcional i operativa, l'equip gestiona un programa d'educació en valors que pretén ajudar a aconseguir una plena naturalització de la diversitat. Cada curs, any rere any, planifiquen i implementen tallers de convivència amb capacitats, orientacions, valors o cultures diferents a la "mainstream", entenent que la diferència marca un factor de risc en l'esfera del bullying:
• Tallers sobre diversitat en els fenotipus a Secundà ria ( "El Minotaure")
• Tallers sobre diversitat en els comportaments i les cultures a Primà ria ("Cruïlles")
• Tallers sobre diversitat funcional a Primà ria ("Relacionar la vida", en llenguatge del "jo" per persones amb trastorns mentals)
• El Fòrum de la Convivència (cada any, una causa justa marcada pels centres de Secundà ria serà treballada pels voluntariats de mediació natural i, en altres casos, per les aules de tercer d'ESO)
Intervencions quirúrgiques
0. Segons el perfil de l'alumnat implicat, aconsellen unes primeres mesures de cautela (que poden incloure entrevistes directives tipus Pikas, entrevistes afectives amb la canalla, etc.)
1. Converses afectives amb les famÃlies afectades i amb els i les docents afectades, per separat.
2. Cercles restauratius amb els grups classe on també poden prendre part, si els serveis especialitzats ho autoritzen, les vÃctimes (agressores i agredides). Objectiu: suturar les bretxes en el grup per donar poder als espectadors indecisos de cara al futur i alliberar-los de culpa de cara al passat, decantar a l'acció positiva de pau des d'ara i restaurar les relacions entre aquests i les persones que, per por vencible , van riure les grà cies dels que van tenir el paper d'assetjadors.
3. Conferència de pau: gran cercle amb una geometria i una proxèmia estudiada al detall, espai purament restauratiu on de manera ideal, participaran les persones ofensores (amb la seva famÃlia i una xarxa de suport, integrada per alumnat i professorat afectivament vinculat), les persones ofeses (id), representants de la comunitat escolar i de la extraescolar (aquà sempre intentem donar cabuda a un policia uniformat del nostre equip). Objectiu: facilitar que les parts es revaloritzin mútuament; que la part actora reconegui els fets i se'n responsabilitzi; que la part actora, la receptora i la resta de persones afectades discerneixin el millor mecanisme de reparació del dany, tot en l'espai col·lectiu perquè el sentiment de comunitat es vegi indubtablement restaurat.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Difusió de la prà ctica
• Secció permanent a la Newsletter d'Educació del Ajuntament
• NotÃcies a la Web municipal
• Noticies a diaris locals:
o
El Periódico. Sant Boi estrena un equipo de trabajo para abordar el bullying en centros escolares
o
El Far. Un equipo especializado trabajará en la resolución de conflictos escolares
• Participació a conferències comarcals i ponències de plans anti-bullyng
Impacte
El primer curs escolar es van tancar tots en conflictes amb un 100% d'èxit ja que en tots es va finalitzar amb acord de les parts implicades. Això ha contribuït a fer pedagogia entre les vÃctimes del abús (agressors i agredits) i evitar noves situacions. Per tant, l'efectivitat dels tractaments quirúrgics ha sigut total. Respecte els tractament immunològics encara es difÃcil de mesurar ja que és el primer any que s'imparteixen, s'espera una baixada dels casos de bullyng. També s'està plantejant , pel començament d'aquest nou any, la creació d'una carta de serveis per part del servei per formalitzar els procediments i terminis de resposta amb els que treballen.