En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Relacions internacionals
Cooperació al desenvolupament
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Programa transversal de cooperació i solidaritat
El Programa municipal transversal de cooperació i solidaritat de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat té l'objectiu de dinamitzar la implicació i la participació activa de bona part dels diferents departaments municipals en les diverses accions que es desenvolupen en aquest àmbit: a través de la coherència entre les diverses polítiques, impulsant accions internes (comerç just, difusió intercultural, etc.) i facilitant la participació d'altres departaments i àmbits en programes i projectes de cooperació internacional (intercanviant experiències i facilitant assistència tècnica). La implicació de diverses àrees del consistori en la cooperació al desenvolupament s'emmarca en una estratègia més general d'aconseguir un funcionament transversal com a organització. Per aconseguir-ho el Pla d'acció del programa municipal transversal identifica objectius comuns entre diversos departaments i àmbits de l'Ajuntament i accions específiques a desenvolupar de manera coordinada. A més, es visualitzen aquells plans i/o d'altres documents estratègics que fonamenten aquests objectius compartits i un treball en comú.
Àmbit:
Relacions internacionals
Subàmbit:
Cooperació al desenvolupament
Data d'inici:
01/01/2007
Data de finalització:
31/12/2011
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Boi de Llobregat
Nombre d'habitants:
83070
Nombre de visites:
1445
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Manuel José Pérez Galé
Càrrec:
Cap de la Unitat de Cooperació, Solidaritat i Pau
Ens:
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
mperez@santboi.cat
Telèfon / Fax:
93 635 12 00
Adreça:
Joan Bardina, 29 08830 Sant Boi de Llobregat
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L'elaboració del Programa municipal transversal de cooperació i solidaritat ve determinada per:
- la voluntat política de solidaritat manifestada des del govern municipal, la qual es materialitza en la decisió política de dedicar el 1% dels recursos propis de la institució municipal a les activitats de cooperació i solidaritat;
- la decisió presa per l'Ajuntament que aquest camp de la solidaritat i cooperació s'entengui, a partir d'ara, des d'una perspectiva transversal i interdepartamental, plantejant les actuacions de cooperació i solidaritat com el resultat i l'expressió d'una política global que interessa i implica el conjunt dels departaments municipals, segons la línia marcada des de l'any 2000, que ha permès l'elaboració d'altres 8 programes municipals transversals;
- la necessitat que les actuacions municipals s'emmarquin dins d'una concertació amb el conjunt d'agents socials locals per donar resposta a l'interès de la ciutadania cap a les polítiques de lluita contra les desigualtats internacionals i la pobresa. Aquest interès s'ha posat de manifest a través de la participació activa de la població en les diverses activitats de sensibilització (barrejant, etc.), en la generació d'un teixit d'entitats locals solidàries i en la creació del Consell Municipal de Cooperació i Solidaritat.

Objectius de la pràctica
General:
- Millorar la qualitat de la cooperació directa i delegada, revisar els agermanaments vigents i fomentar noves col·laboracions i la participació en xarxes.
- Transversalitzar l'acció municipal cercant la coherència entre la política de cooperació i solidaritat, i la resta de polítiques municipals així com entre els diferents departaments municipals.
- Elaborar i implementar, conjuntament amb els agents locals, una estratègia de formació i sensibilització municipal i local centrada en l'obertura de la ciutadania al món, el comerç just i la cultura de la pau.
- Canalitzar adequadament la solidaritat municipal i ciutadana davant de situacions d'emergència en els països empobrits tot informant de les causes d'aquests desastres.
- Donar suport al teixit associatiu solidari.
- Repensar i impulsar els espais de participació ciutadana en matèria de cooperació i solidaritat.
- Crear els instruments necessaris que garanteixin el seguiment i l'avaluació del Programa Municipal Transversal de Cooperació i Solidaritat.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Mixta
Participativa
Administració local
DIAGNÒSTIC PROGRAMA MUNICIPAL TRANSVERSAL DE COOPERACIÓ I SOLIDARITAT
COOPERACIÓ
Punts forts:
-Fort pes de l'Ajuntament, el qual manté el lideratge i la capacitat d'orientar estratègicament el camp de la cooperació.
-Relacions estables i durables en el marc dels agermanaments, que permet en particular una concentració geogràfica important i evita la dispersió dels esforços.
-Existència d'un teixit de petites ONGD de base local, algunes de les quals són executores de projectes en el marc dels agermanaments.
-Existència d'una llarga pràctica de concertació amb les entitats locals en el si del Consell Municipal de Cooperació i Solidaritat.
-Reforçament tècnic del Departament de Cooperació i Solidaritat des principis dels anys 2000.
-Implicació directa de certs tècnics/ques i departaments municipals en accions concretes de cooperació.
Punts febles:
-S'ha plantejat fins ara la cooperació com un tema sectorial. Per aquesta raó, no hi ha una suficient relació transversal entre departaments municipals o no es visualitza de manera adequada.
Per exemple, existeix una certa relació entre el camp de la cooperació i el de la immigració, ja que aquests dos temes corresponen a la mateixa regidoria, però la partida incipient de codesenvolupament està gestionada des de Nova Ciutadania i no apareix ni es comptabilitza com una activitat de cooperació.
-Deficiències importants en la gestió: es perd la memòria institucional i falta un major control de les dades i una delimitació més estricta dels continguts.
-Esmicolament, fins fa poc, de les accions de suport a les ONGD locals (excloent les que actuen en el marc dels agermanaments per “encàrrec” directe de l'Ajuntament). L'establiment de noves normes de repartiment de les subvencions (règim de concurrència competitiva) ha iniciat una millora en aquest aspecte.
-Contingut bastant assistencial de moltes de les accions de cooperació: construcció, rehabilitació, donacions d'eines, etc.

SENSIBILITZACIÓ
Punts forts:
-Dedicació financera bastant important, en relació amb el total de recursos disponibles.
-Activitats consolidades i que la població coneix i espera (Barrejant, Fira de la Puríssima, etc.).
-Evolució dels continguts i inclusió progressiva d'altres temes (comerç just, cultura de pau, etc.).
-Evolució cap a unes accions permanents de sensibilització, a partir del Centre de Recursos i Documentació, com a centre obert a tothom i que pot contribuir a millorar la informació i la presa de consciència de la ciutadania.
-Interès manifestat per diferents departaments municipals, que han desenvolupat iniciatives pròpies que poden incidir en una major formació i sensibilització de la ciutadania.
Punts febles:
-Caràcter sovint massa puntual de les activitats (fires i esdeveniments especials).
-No s'ha definit encara una estratègia municipal de sensibilització i formació de la ciutadania en els temes referents a les desigualtats internacionals. Falta definir un veritable programa municipal coherent, que faci intervenir els diferents departaments implicats, i que fixi quins han de ser els eixos temàtics, els públics prioritaris, els agents executors, els mètodes de seguiment i l'avaluació d'impacte, etc.
-Escassa implantació i utilització del Centre de Recursos i Documentació per a la Solidaritat per part dels usuaris/es.

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Pel que fa a la cooperació al desenvolupament:
S'adreça a projectes que es desenvolupen a països d'Amèrica Central i el Carib, i països de procedència de la majoria de població nouvinguda a Sant Boi (Marroc, Colòmbia i Equador) i a les ciutats agermanades amb Sant Boi (Marianao , Cuba i San Miguelito, Nicaragua). Es prioritzen els projectes adreçats a dones o en els que hi participin dones.

Pel que a la sensibilització, s'adreça a:
- Joves estudiants de primària i secundària.
- Membres de les entitats de cooperació i solidaritat.
- Població en general.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Dins les possibilitats i límits de l'esforç de transversalització en cooperació i solidaritat, es poden distingir tres nivells possibles:
1. Primer nivell, bàsic: es fan visibles les activitats que els departaments han portat a terme per iniciativa pròpia en matèria de cooperació i es comptabilitza efectivament els esforços corresponents, com a part del programa municipal de cooperació. El simple fet de constatar que la solidaritat s'expressa des dels diferents camps i no és el monopoli de l'àrea especialitzada en la gestió de les accions ajudaria a conscienciar de la dimensió transversal.
2. Segon nivell: sembla molt assequible, tendeix a implicar més els departaments en les tasques que han correspost fins ara a l'àmbit de cooperació com, per exemple, els agermanaments, ja que poden contribuir a enriquir-ne el contingut i a proposar noves modalitats d'intervenció en matèria de salut, joventut, gènere, etc.
3. Tercer nivell: necessitarà probablement un procés més llarg donat que pretén aconseguir que els departaments s'impliquin en la definició i la posada en marxa d'una societat local solidària, reflexionant sobre les implicacions corresponents i revisant la seva pròpia política sectorial des d'aquest punt de vista. L'objectiu final és la construcció d'una ciutat solidària en els diferents camps que són competència de l'Ajuntament, com la nova ciutadania, l'habitatge, l'urbanisme, etc.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El Programa municipal transversal de cooperació i solidaritat es va definir en 3 etapes:

1. La primera etapa del PMTCiS, que s'inicia el novembre de 2004, consisteix en l'elaboració d'un diagnòstic a partir de la informació recollida de la Unitat de Cooperació, una enquesta a les 20 entitats del Consell Municipal de Cooperació i Solidaritat i reunions bilaterals amb 17 departaments municipals. Aquesta anàlisi dóna lloc a una diagnosi alhora qualitativa i quantitativa que permet establir una descripció del procés seguit per l'Ajuntament en l'àmbit de la Cooperació i la Solidaritat així com una fotografia del moment actual, identificant punts forts i febles i alhora les projeccions i perspectives existents.

2. El Pla d'acció constitueix la segona etapa en aquest procés i en destaca una Jornada participativa amb el Consell Municipal de Cooperació i Solidaritat amb la participació de set entitats i l'establiment de reunions bilaterals amb 17 departaments municipals per consensuar cadascuna de les accions previstes.

3. La darrera etapa d'aquest procés parteix de la presentació del document i consens en diversos espais político-tècnics fins a l'aprovació pel Ple Municipal del Programa Municipal Transversal de Cooperació. configurat a partir del Diagnòstic i del Pla d'acció, el 18 de desembre de 2006.

* S'adjunta en aquesta fitxa el pròces d'elaboració del programa

Aquest programa es va construir tenint en compte els principis de “Sant Boi de Llobregat ciutat solidària i oberta al món":

- La cooperació al desenvolupament com un eix de treball del municipi.
- La participació de totes les àrees en les tasques de cooperació.
- La solidaritat com a valor que impregna totes les accions municipals.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
AECID
Administració de l'Estat
Implementació
Recursos financers (finançador)
Descripció de l'actuació en la práctica::
L'AECID mitjançant el seu programa Municipia finança part de les accions previstes al Pla d'Acció de San Miguelito.
Ajuntament de San Boi de Llobregat
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
L'Ajuntament de Sant Boi (els seus diferents departaments i unitats; l'estructura tècnica i la política) és el principal actor de la cooperació local com a representant dels ciutadans. Intervé, per tant en tots els àmbits del programa i alguns àmbits d'intervenció: finançador, impulsor, organitzador, avaluador, ...
Alcaldia de San Miguelito (Nicaragua)
Administració local
Implementació
Organitzador
Descripció de l'actuació en la práctica::
L'Alcaldia de San Miguelito (Nicaragua) serà el principal agent d'implementació del Pla d'Acció San Miguelito que forma part dels objectius establerts al Programa Transversal pel que fa a l'eix de Millora de la Qualitat de la Cooperació Directa i Delegada
Asamblea Municipal del Poder Popular de Marianao (Cuba)
Administració local
Implementació
Organitzador
Descripció de l'actuació en la práctica::
L'Asamblea Municipal del Poder Popular de Marianao (Cuba) serà el prinicipal agent d'implementació dels projectes de cooperació a Marianao que formen part dels objectius establerts al Programa Transversal pel que fa a l'eix de Millora de la Qualitat de la Cooperació Directa i Delegada
Diputació de Barcelona
Administració local
Més d'una fase
Recursos financers (finançador)
Descripció de l'actuació en la práctica::
La Diputació de Barcelona ha contribuït al Programa Transversal des de la pròpia formulació del programa fins a la implementació d'algunes de les actuacions: Elaboració del Pla d'Acció de San Miguelito i, del Pla Municipal d'Educació i Formació per a la Solidaritat; projectes de cooperació a San Miguelito (Enfortiment Institucional de l'Alcaldia de San Miguelito) i de Marianao; accions d'educació per a la solidaritat i la cultura de la pau; ...
La seva intervenció ha estat com a finançador principalment però també ha tingut un paper d'impulsor i d'organitzador en algunes de les actuacions.
Entitats de Cooperació
Entitats i associacions
Més d'una fase
Impulsor
Descripció de l'actuació en la práctica::
Les entitats locals de cooperació intervenen en el Programa Transversal pel que fa referència a 2 eixos d'actuació:
1. Millora de la qualitat de la cooperació directa i delegada (agermanaments i altres col.laboracions amb municipis): impulsant i gestionant projectes a Marianao (Cuba) i San Miguelito (Nicaragua);
2. Educació per la solidaritat i la pau. Obertura de la ciutadania al món (mantenir i aprofundir les accions de sensibilització): participació en les activitats vinculades a la sensibilització
Fons Català de Cooperació al Desenvolupament
Entitats i associacions
Més d'una fase
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
El Fons Català de Cooperació al Desenvolupament intervé com a avaluador dels projectes presentats per les entitats locals de cooperació i com a col.laborador i gestor de projectes de cooperació a San Miguelito (Nicaragua) i Marianao (Cuba)
Generalitat de Catalunya
Administració autonòmica
Més d'una fase
Recursos financers (finançador)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Diverses estructures de la Generalitat de Catalunya han contribuït a la implentació del Programa Transversal en algunes de les actuacions previstes al programa, tant de cooperació al desenvolupament com d'educació per a la solidaritat. Fonamentalment la seva intervenció ha estat com a finançadora.
Recursos econòmics
Total euros per període
2.594.388 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Any despesa

2007 476.920€
2008 583.305€
2009 669.587€
2010 414.788€
2011 449.788€

Total 2.594.388€

El finançament general del Programa es fa mitjançant els pressupostos municipals anuals , segons el compromís municipal de destinar l'1% dels recursos propis a la cooperació.
El propi Programa ja estableix en diverses accions la recerca de finançament addicional per portar a terme les actuacions previstes. En concret fins al 2010 ha estat:
- Diputació de Barcelona: projectes de cooperació a San Miguelito (2007-2010) i Marianao (2009) i elaboració del Pla d'Educació per a la Solidaritat i activitats del Pla (2007, 2008 i 2009)
- Generalitat de Catalunya (ACCD): Projectes de cooperació a Marianao (2009) i activitats del Pla d'Educació per a la Solidaritat (2009)
- Generalitat de Catalunya (OPPDH): Activitats d'educació per a la Solidaritat (Cultura de la Pau): 2007 i 2009
- Generalitat de Catalunya (SOC): Elaboració del Pla d'Educació per a la Solidaritat (2008)
- Mancomunitat de Municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona: Projectes de cooperació amb San Miguelito (2007 i 2009)
- AECID (Programa Municipia): Pla d'Acció San Miguelito (2009)
- Societat General d'Aigües de Barcelona (AGBAR): Projectes de cooperació a San Miguelito (2009)
- Transports Metropolitans de Barcelona (TMB): Projecte de cooperació amb Marianao (2009)
- Bures, S. A.: Projecte de cooperació amb San Miguelito (2007)
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Fons propis
01/01/2007
31/12/2011
2.082.653 2007: 422.839 € (pressupost liquidat)
2008: 461.008 € (pressupost liquidat)
2009: 439.230 € (pressupost liquidat)
2010: 379.788 € (previsió)
2011: 379.788 € (previsió)
2007: 422.839 € (pressupost liquidat)
2008: 461.008 € (pressupost liquidat)
2009: 439.230 € (pressupost liquidat)
2010: 379.788 € (previsió)
2011: 379.788 € (previsió)
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
01/01/2007
31/12/2011
213.500 2007: 18.000 € (pressupost executat)
2008: 120.000 € (pressupost executat). Correspon a un conveni a quatre anys.
2009: 25.500 € (pressupost executat)
2010: 25.000 € (previsió)
2011: 25.000 € (previsió)
2007: 18.000 € (pressupost executat)
2008: 120.000 € (pressupost executat). Correspon a un conveni a quatre anys.
2009: 25.500 € (pressupost executat)
2010: 25.000 € (previsió)
2011: 25.000 € (previsió)
MMAMB
Subvencions públiques
01/01/2007
31/12/2011
73.800 € 2007: 30.000 € (executat)
2009: 23.800 € (executat)
2011: 20.000 € (previsió)
2007: 30.000 € (executat)
2009: 23.800 € (executat)
2011: 20.000 € (previsió)
Empreses privades
Fons privats
01/01/2007
31/12/2011
38.081 € 2007: 6.081 € (executat) . Burés, S.A.
2009: 17.000 € (executat). AGBAR, S.A.
2011: 15.000 € (previsió)
2007: 6.081 € (executat) . Burés, S.A.
2009: 17.000 € (executat). AGBAR, S.A.
2011: 15.000 € (previsió)
Generalitat de Catalunya
Subvencions públiques
01/01/2008
31/12/2011
55.354 € 2008: 2.297 € (executat)
2009: 33.057 € (executat)
2010: 10.000 € (previsió)
2011: 10.000 € (previsió)
2008: 2.297 € (executat)
2009: 33.057 € (executat)
2010: 10.000 € (previsió)
2011: 10.000 € (previsió)
AECID
Subvencions públiques
30/12/2009
31/12/2011
131.000 € 2009: 131.000 € (pendent d'execució).
Programa Municipia
2009: 131.000 € (pendent d'execució).
Programa Municipia
Recursos humans
La Unitat de Cooperació, Solidaritat i Pau està formada per dues persones.
En la majoria de les actuacions previstes al Programa transversal hi ha la participació d'altres tècnics i tècniques municipals.
També es compta amb col.laboracions eventuals en accions puntuals (elaboracions dels Plans de Marianao i San Miguelito, del Pla d'Educació per a la Solidaritat, etc.).
Normes i mecanismes de participació implementats
- Normes: Reglament del Consell Municipal de Cooperació i Solidaritat (BOP 14/3/2003)
- Mecanismes: Tant el Programa Municipal com els diversos instruments de planificació que es proposen al Programa (Pla d'Acció de San Miguelito, Pla d'Educació per a la Solidaritat, ...), s'ha elaborat amb un procés de participació ciutadana que ha comptat amb la implicació sobre tot de les entitats de cooperació i solidaritat. Així mateix en l'elaboració dels objectius del Pla d'Acció Municipal 2008-2011 també s'ha fet un procés de participació ciutadana mitjançant diverses activitats.

En el cas del Pla d'Acció de San Miguelito s'ha comptat també amb actors similars als de l'Ajuntament de Sant Boi a Nicaragua (Alcaldia, entitats, ...), des de la fase de diagnòstic, la de formulació dels objectius i activitats, la implementació i fins a l'avaluació.
Pel que fa a l'establiment de les línies de cooperació amb Mariano s'ha fet amb l'Asamblea Municipal del Poder Popular.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- S'ha elaborat, acordat i aprovat el Pla d'Acció de San Miguelito (2008-2011), dins de l'eix d'actuació de millora de la cooperació directa. S'han implementat el 25% de les actuacions previstes (dades a l'any 2009).
- S'ha elaborat, acordat i aprovat el document “Impuls de l'Agermanament amb Marianao” en el que s'estableix les línies prioritàries de cooperació amb Marianao. S'han implementat el 10% de les actuacions previstes (fins a 2009).
- Pel que fa a la cooperació delegada, s'ha presentat per a la seva aprovació per part del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament un total de 6 projectes de cooperació a San Miguelito i 1 a Marianao. Aquests projectes han estat aprovats pel Fons, es financen amb aportacions de Sant Boi i d'altres municipis i ens locals, i s'estan executants o en alguns casos ja s'han finalitzat.
- S'està participant en el Projecte PROGOL amb ciutats catalanes i del nord del Marroc, dins de l'eix de participació en xarxes i difusió de noves modalitats de cooperació.
- S'ha mantingut el compromís polític del consistori pel que fa a la cooperació, particularment pel que fa al pressupost municipal de cooperació
- S'ha elaborat i està pendent d'aprovació el Pla Municipal d'Educació i Formació per a la Solidaritat.
- Pel que fa al tema de l'ajut d'emergència i humanitari, s'ha canalitzat la participació de l'Ajuntament mitjançant el Fons Català de Cooperació al Desenvolupament, destinant un percentatge econòmic del pressupost de Cooperació per a aquesta actuació (aportació a 10 projectes d'ajut d'emergència entre 2007 i 2010).
- S'ha mantingut el suport als projectes de cooperació presentats per les entitats (7 projectes el 2007, 8 el 2008 i 7 el 2009), millorant el procés de valoració dels mateixos (valoració interna de l'Ajuntament i per part del FCCD).
- S'ha iniciat el procés de revisió de funcionament del Consell Municipal de Cooperació i Solidaritat.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Informe sobre l'Agermanament amb Marianao
Diagnosi
01/09/2008
Sí disponible
INFORME TERRENY MARIANAO 2008 FINAL.pdf
Procès d'Elaboració del Pla Transversal de Cooperació i Solidaritat
Fitxa
01/09/2008
Sí disponible
Procès d\'elaboració.jpg
Pla de treball 2008 - 2001 San Miguelito
Pla
01/04/2008
Sí disponible
Pla Treball 2008-2011 San Miguelitocat.pdf
Programa Municipal Transversal de Cooperació i Solidaritat
Pla
20/12/2006
Sí disponible
PMTCiS-PLA D\'ACCIÓ.pdf
Difusió de la pràctica
- Edició d'un CD del Programa Municipal Transversal de Cooperació i Solidaritat (2007).
- Edició d'un CD del Pla d'Acció San Miguelito (2008-2011). (2008).
- PMTCS a la web municipal a: http://www.santboi.cat:8080/Publi038.nsf/ca-VistaWebSumari-BASE?ReadForm&Clau=ProgramesTransversals&Idioma=ca
- Edició de “Experiències de Cooperació Municipal. Fulletó metodològic. Disseny del Pla d'Acció Quadriennal a San Miguelito, una metodologia d'intervenció dels ens locals en el mar de l'agermanament” (2009).
Reconeixements i presentacions
- Participació al mòdul “La cooperació descentralitzada” del Màster en Polítiques Europees de Cooperació al Desenvolupament de la UAB (2008, 2009 i 2010).
- Presentació del Pla d'Acció de San Miguelito a les Jornades sobre cooperació amb Nicaragua (Badalona, 2009).
- Presentació del Pla d'Acció de San Miguelito a Santa Coloma de Gramenet (2009).
Impacte
- Pel que fa a un territori determinat: s'ha millorat la situació de determinades problemàtiques de San Miguelito (Nicaragua): accés a l'aigua; comunicació amb les comunitats rurals; enfortiment institucional del departament d'Alcaldia; ordenament territorial; educació (construcció d‘escoles, centre de formació ocupacional, ...).
- Pel que fa a una activitat: s'ha estructurat les actuacions en matèria de sensibilització a partir de l'elaboració del Pla Municipal d'Educació i Formació per a la Solidaritat (pendent d'aprovació), augmentant sobretot l'oferta d'activitats pels alumnes de primària i secundària.
- Pel que fa a un col·lectiu: s'ha contribuït a la consolidació de les entitats locals de cooperació i solidaritat, donant suport econòmic als seus projectes de cooperació, oferint-los espais de difusió i promoció, així com activitats de formació.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Mixta
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Tot i que encara no ha finalitzat el període de vigència del Programa transversal, pel que fa als eixos i objectius generals establerts a data de març de 2010 es pot dir el següent:
- Millora de la qualitat de la cooperació directa i delegada. S'ha avançat molt en el cas de l'agermanament amb San Miguelito i s'ha reiniciat les relacions i la implementació d'alguns projectes nous amb Marianao. S'ha començat a treballar amb una xarxa de municipis catalans i del nord del Marroc. S'ha iniciat un procés que s'espera que fructifiqui com la participació del col·lectiu marroquí en un projecte de cooperació al Marroc (codesenvolupament).
- Coherència de les polítiques municipals: s'ha avançat en el compromís polític del consistori (mocions municipals i manteniment de l'1% dels recursos propis municipals pel pressupost de cooperació).
- Educació per la solidaritat i la pau. Obertura de la ciutadania al món: s'ha elaborat un Pla d'Educació i Formació per a la Solidaritat (pendent d'aprovació) i s'ha canalitzat d'una manera estructurada l'actuació municipal en situacions d'emergències o crisis humanitàries.
- Articulació amb les agents socials i la societat civil: s'ha mantingut la convocatòria de subvencions anuals, millorant la valoració de les mateixes. S'ha iniciat un procés de participació ciutadana pel que fa a l'elaboració dels pressupostos municipals de cooperació.
Punts forts de la pràctica
- Suport i compromís polític fort.
- Nova cultura en l'administració local pel que fa a la cooperació.
- Complicitat, coherència i diversitat dels actors.
- Suport d'altres institucions: Diputació, FCCD,ACCD, AECID.
- Introducció del procés de planificació en la política de cooperació: disseny de nous instruments.
- Consolidació de la cooperació al desenvolupament com política pública.
Punts dèbils de la pràctica
- Inexistència d'un pressupost del Programa Transversal.
- Cronograma massa indefinit.
- Necessitat d'una priorització anual de les actuacions.
- Excés d'accions i no adequació de les accions amb els recursos humans i econòmics realment existents.
- Necessitat de creació d'espais operatius i de treball.
- Rendició de comptes i processos d'avaluació.
Propostes de millora de la pràctica
Cal estructurar el Programa tenint en compte els recursos humans i econòmics realment existents; establint un pla d'acció amb un nombre reduït d'actuacions i amb un pressupost i un cronograma d'execució molt clar i estructurat.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquest procés de planificació de la política de cooperació es pot fer en municipis mitjans i grans i que tinguin un compromís polític clar pel que fa a la cooperació al desenvolupament.
Aquesta experiència es va publicar al Banc de Bones Pràctiques
de la Fundació Carles Pi i Sunyer i la Diputació de Barcelona al any 2010.
Relacions internacionals
14 pràctiques
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.